Dos docents del Departament d’Orientació Educativa de l’IES Ausiàs March (Gandia) han format part d’un projecte amb docents i professionals de l’educació procedents de França, Finlàndia, Alemanya, Malta i Espanya, per participar en una experiència de job shadowing organitzada dins del programa Erasmus+. L’objectiu d’aquesta trobada ha estat l’intercanvi de bones pràctiques per promoure la inclusió educativa i millorar les oportunitats d’aprenentatge per a alumnat amb necessitats especials.
Un centre de secundària de Malta com a exemple de bones pràctiques
Durant una setmana, els i les participants van observar el funcionament d’un centre educatiu maltès reconegut per la seua excel·lència en les bones pràctiques i inclusió. El centre de Malta acull estudiants amb diversitat i d’orígens multiculturals, i utilitza un enfocament personalitzat que garanteix la participació activa de tot l’alumnat.
Els i les docents van assistir a conferències amb persones amb diversitat funcional per tal d’escoltar les seues necessitats i com treballar per trencar les barreres que troben en l’àmbit educatiu i social. A més, van participar en reunions amb professionals com terapeutes, psicòlegs i psicòlogues, i logopedes, que formen part de l’equip multidisciplinari del centre.
Intercanvi cultural i professional
L’estada va incloure un taller pràctic en què els participants de cada país van compartir experiències i enfocaments sobre la inclusió educativa. Aquests tallers van donar l’oportunitat d’intercanviar idees, conèixer alguns estudiants del centre de Malta, els problemes que troben i possibles solucions futures a les barreres que estableix el sistema educatiu actual.
Impacte en l’educació europea
Els docents han tornat als seus respectius països amb noves idees i projectes a implementar. A l’IES Ausiàs March, per exemple ens duem la bona organització del centre maltès i com organitza els ensenyaments no reglats, que afavoreixen un aprenentatge més holístic, la col·laboració en projectes comuns i una millor formació de cara als reptes socials del segle XXI.
Erasmus+: una aposta per la col·laboració internacional
Aquest tipus d’iniciatives no només contribueixen a la formació contínua del personal educatiu, sinó que també reforcen els vincles entre països europeus. «L’aprenentatge no només es dona dins les aules; el contacte amb altres cultures i perspectives ens transforma com a professionals i ens anima a innovar», afirma una de les organitzadores malteses.
Amb cinc països units per un mateix objectiu, aquesta experiència és un exemple de com la col·laboració internacional pot fer realitat un somni europeu: una educació inclusiva i connectada, capaç de fer brillar cada estudiant pel que és i pel que pot arribar a ser.