ESO (LOMLOE)

La Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es Modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació (LOMLOE) entrarà en vigor:

  • El curs 22-23 per a 1r i 3r d’ESO
  • El curs 23-24 per a 2n i 4t d’ESO

L’etapa d’educació secundària obligatòria comprén quatre cursos, que se seguiran ordinàriament entre els dotze i els setze anys d’edat. (Art. 22.1 de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre)

La finalitat de l’Educació secundària consisteix a aconseguir que els alumnes i les alumnes adquireixen els elements bàsics de la cultura, especialment en els seus aspectes humanístic, artístic, científic-tecnològic i motriu; desenvolupar i consolidar en ells els hàbits d’estudi i de treball; així com hàbits de vida saludables, preparant-los per a la seua incorporació a estudis posteriors, per a la seua inserció laboral i formar-los per a l’exercici dels seus drets i obligacions de la vida com a ciutadans. (Art. 22.2 de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre )

A més el DECRET 107/2022, de 5 d’agost, del Consell, pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum d’Educació Secundària obligatòria, AFEGEIX QUE:

El desenvolupament curricular d’aquesta etapa ha de contribuir al desenvolupament personal, emocional i social de tot l’alumnat de forma equilibrada i des d’una perspectiva inclusiva, fomentant la ciutadania democràtica i la consciència global, amb voluntat d’educar persones crítiques i compromeses en la millora del seu entorn i en aconseguir un futur sostenible per a tots d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. (Art 4.2)

Organització de les assignatures i el nombre d’hores de cadascuna d’elles que s’imparteixen en aquest nivell educatiu.

* Canvis curs 24-25 atenent a l’esborrany fins a la publicació del DOGV

1r ESO (LOMLOE)

MATÈRIESHORES SETMANALS
ANGLÉS4
CASTELLÀ3
VALENCIÀ3
GEOGRAFIA I HISTÒRIA3
EDUCACIÓ FÍSICA2
MATEMÀTIQUES4
BIOLOGIA I GEOLOGIA3
MÚSICA2
TECNOLOGIA I DIGITALITZACIÓ2
OPTATIVA2
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA1
TUTORIA1
TOTAL HORES30

MATÈRIES OPTATIVES:

  • Segona Llengua Estrangera (*)
  • Tallers d’Aprofundiment (*)
  • Tallers de Reforç (*)
  • Competència Comunicativa Oral en Primera Llengua Estrangera
  • Laboratori d’Arts Escèniques
  • Laboratori de Creació Audiovisual
  • Taller de Relacions Digitals Responsables
  • Projectes Interdisciplinaris (*)
  • Finances i consum responsables

(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista

2n ESO (LOMLOE)

MATÈRIESHORES SETMANALS
ANGLÉS4
CASTELLÀ3
VALENCIÀ 3
GEOGRAFIA I HISTÒRIA3
EDUCACIÓ FÍSICA2
MATEMÀTIQUES4
FÍSICA I QUÍMICA3
MÚSICA2
EDUCACIÓ PLÀSTICA, VISUAL I AUDIOVISUAL2
OPTATIVA2
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA1
TUTORIA1
TOTAL HORES30

MATÈRIES OPTATIVES:

  • Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I (*)
  • Segona Llengua Estrangera (*)
  • Tallers d’Aprofundiment (*)
  • Tallers de Reforç (*)
  • Emprenedoria Social i Sostenible
  • Projectes Interdisciplinaris (*)

(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista

3r ESO (LOMLOE)

MATÈRIESHORES SETMANALS
ANGLÉS3
CASTELLÀ3
VALENCIÀ 3
GEOGRAFIA I HISTÒRIA3
EDUCACIÓ FÍSICA2
MATEMÀTIQUES4
MÚSICA2
FÍSICA I QUÍMICA2
BIOLOGIA I GEOLOGIA2
EDUCACIÓ PLÀSTICA, VISUAL I AUDIOVISUAL 2
TECNOLOGIA I DIGITALITZACIÓ 2
OPTATIVA2
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA1
TUTORIA1
TOTAL HORES32

MATÈRIES OPTATIVES:

  • Creativitat Musical (*)
  • Cultura Clàssica (*)
  • Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I (*)
  • Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I I (*)
  • Segona Llengua Estrangera (*)
  • Tallers d’Aprofundiment (*)
  • Tallers de Reforç (*)
  • Taller d’Economia
  • Projectes Interdisciplinaris (*)

(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista

3r ESO – PDC (LOMLOE)

MATÈRIESHORES SETMANALS
ÀMBIT LINGÜÍSTIC I SOCIAL:
* CASTELLÀ
* VALENCIÀ
* GEOGRAFIA I HISTÒRIA
9
ÀMBIT CIENTÍFIC:
* MATEMÀTIQUES
* BIOLOGIA I GEOLOGIA
* FÍSICA I QUÍMICA
8
ÀMBIT PRÀCTIC:
*TECNOLOGIA I DIGITALITZACIÓ
* EDUCACIÓ PLÀSTICA, VISUAL I AUDIOVISUAL
4
ANGLÉS3
EDUCACIÓ FÍSICA2
OPTATIVA2
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA1
TUTORIA1
TOTAL HORES32

MATÈRIES OPTATIVES:

  • Creativitat Musical (*)
  • Cultura Clàssica (*)
  • Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I (*)
  • Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I I (*)
  • Segona Llengua Estrangera (*)
  • Tallers d’Aprofundiment (*)
  • Tallers de Reforç (*)
  • Taller d’Economia
  • Projectes Interdisciplinaris (*)

(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista.

4t ESO (LOMLOE)

MATÈRIESHORES SETMANALS
ANGLÉS3
CASTELLÀ3
VALENCIÀ 3
GEOGRAFIA I HISTÒRIA3
EDUCACIÓ FÍSICA2
MATEMÀTIQUES A o B4
EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I ÈTICS1
MATÈRIA DE OPCIÓ 13
MATÈRIA DE OPCIÓ 23
MATÈRIA DE OPCIÓ 33
OPTATIVA2
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA1
TUTORIA1
TOTAL HORES32

MATÈRIES OPCIÓ:

  • Biologia i Geologia
  • Digitalització
  • Economia i Emprenedoria
  • Expressió Artística
  • Física i Química
  • Formació i Orientació Personal i Professional
  • Llatí
  • Música
  • Segona Llengua Estrangera
  • Tecnologia

MATÈRIES OPTATIVES:

  • Projectes Interdisciplinaris (*)
  • Segona Llengua Estrangera (*)
  • Tallers d’Aprofundiment  (*)
  • Tallers de Reforç  (*)
  • Competència Comunicativa Oral en Primera Llengua Estrangera
  • Arts Escèniques
  • Filosofia

(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista.

4t ESO – PDC (LOMLOE)

MATÈRIESHORES SETMANALS
ÀMBIT LINGÜÍSTIC I SOCIAL:
* CASTELLÀ
* VALENCIÀ
* GEOGRAFIA I HISTÒRIA
9
ÀMBIT CIENTÍFIC:
* MATEMÀTIQUES
* BIOLOGIA I GEOLOGIA
* FÍSICA I QUÍMICA
9
ÀMBIT PRÀCTIC:
*TECNOLOGIA I DIGITALITZACIÓ
* EXPRESSIÓ ARTÍSTICA
4
ANGLÉS3
EDUCACIÓ FÍSICA2
EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I ÈTICS1
OPTATIVA2
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA1
TUTORIA1
TOTAL HORES32

MATÈRIES OPTATIVES:

  • Projectes Interdisciplinaris (*)
  • Segona Llengua Estrangera (*)
  • Tallers d’Aprofundiment  (*)
  • Tallers de Reforç  (*)
  • Competència Comunicativa Oral en Primera Llengua Estrangera
  • Arts Escèniques
  • Filosofia

(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista.

OBJECTIUS DE L’ESO ( Art. 7 del decret 107/2002, de 5 d’agost)

L’Educació Secundària Obligatòria ha de contribuir a desenvolupar en l’alumnat les capacitats que els permeten:

1. Assumir responsablement els seus deures, conéixer i exercir els seus drets en el respecte als altres, practicar la tolerància, la cooperació i la solidaritat entre les persones i grups, exercitar-se en el diàleg afermant els drets humans com a valors comuns d’una societat plural i preparar-se per a l’exercici de la ciutadania democràtica.

2. Desenvolupar i consolidar hàbits de disciplina, estudi i treball individual i en equip com a condició necessària per a una realització eficaç de les tasques de l’aprenentatge i com a mitjà de desenvolupament personal.

3. Valorar i respectar les diferències de gèneres i la igualtat de drets i oportunitats entre ells. Rebutjar els estereotips que suposen discriminació entre homes i dones.

4. Enfortir les seues capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i en les seues relacions amb els altres, així com rebutjar la violència, els prejudicis de qualsevol tipus, els comportaments sexistes i resoldre pacíficament els conflictes.

5. Desenvolupar destreses bàsiques en la utilització de les fonts d’informació per a, amb sentit crític, adquirir nous coneixements. Desenvolupar les competències tecnològiques bàsiques i avançar en una reflexió ètica sobre el seu funcionament i utilització.

6. Concebre el coneixement científic com un saber integrat, que s’estructura en diferents disciplines, així com conéixer i aplicar els mètodes per a identificar els problemes en els diversos camps del coneixement i de l’experiència.

7. Desenvolupar l’esperit emprenedor i la confiança en si mateix, la participació, el sentit crític, la iniciativa personal i la capacitat per a aprendre a aprendre, planificar, prendre decisions i assumir responsabilitats.

8. Comprendre i expressar amb correcció, oralment i per escrit, en les llengües oficials, el valencià, com a llengua pròpia, i el castellà, com a llengua cooficial, textos i missatges complexos, i iniciar-se en el coneixement, la lectura i l’estudi de la literatura.

9. Comprendre i expressar-se en una o més llengües estrangeres de manera apropiada.

10. Conéixer, valorar i respectar els aspectes bàsics de la cultura i la història pròpies i dels altres, incloses les llengües familiars, així com el patrimoni artístic i cultural, com a mostra del multilingüisme i de la multiculturalitat del món, que també s’ha de valorar i respectar.

11. Conéixer i acceptar el funcionament del propi cos i el dels altres, respectar les diferències, afermar els hàbits de cura i salut corporals i incorporar l’educació física i la pràctica de l’esport per a afavorir el desenvolupament personal i social. Conéixer i valorar la dimensió humana de la sexualitat en tota la seua diversitat.

12. Valorar críticament els hàbits socials relacionats amb la salut, el consum, la cura, l’empatia i el respecte cap als éssers vius, especialment els animals, i el medi ambient, contribuint a la seua conservació i millora.

13. Apreciar la creació artística i comprendre el llenguatge de les diferents manifestacions artístiques, utilitzant diversos mitjans d’expressió i representació.

14. Prendre consciència de les problemàtiques que té plantejades la humanitat i que es concreten en els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

NORMATIVA DE REFERÈNCIA:

  1. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació
  2. Reial decret 217/2022 de 29 de març, pel qual s’estableix l’ordenació i els ensenyaments mínims de l’Educació Secundària Obligatòria que defineix, entre altres aspectes, els objectius, fins i principis generals i pedagògics del conjunt de l’etapa, així com les competències clau i el perfil d’eixida de l’alumnat al final de l’ensenyament bàsic.
  3. Decret 107/2002, de 5 d’agost, del Consell, pel qual s’estableix l’ordenació i curículum d’Educació Secundària Obligatòria.