La Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es Modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació (LOMLOE) entrarà en vigor:
- El curs 22-23 per a 1r i 3r d’ESO
- El curs 23-24 per a 2n i 4t d’ESO
L’etapa d’educació secundària obligatòria comprén quatre cursos, que se seguiran ordinàriament entre els dotze i els setze anys d’edat. (Art. 22.1 de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre)
La finalitat de l’Educació secundària consisteix a aconseguir que els alumnes i les alumnes adquireixen els elements bàsics de la cultura, especialment en els seus aspectes humanístic, artístic, científic-tecnològic i motriu; desenvolupar i consolidar en ells els hàbits d’estudi i de treball; així com hàbits de vida saludables, preparant-los per a la seua incorporació a estudis posteriors, per a la seua inserció laboral i formar-los per a l’exercici dels seus drets i obligacions de la vida com a ciutadans. (Art. 22.2 de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre )
A més el DECRET 107/2022, de 5 d’agost, del Consell, pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum d’Educació Secundària obligatòria, AFEGEIX QUE:
El desenvolupament curricular d’aquesta etapa ha de contribuir al desenvolupament personal, emocional i social de tot l’alumnat de forma equilibrada i des d’una perspectiva inclusiva, fomentant la ciutadania democràtica i la consciència global, amb voluntat d’educar persones crítiques i compromeses en la millora del seu entorn i en aconseguir un futur sostenible per a tots d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. (Art 4.2)
Organització de les assignatures i el nombre d’hores de cadascuna d’elles que s’imparteixen en aquest nivell educatiu.
* DECRET 66/2024, de 21 de juny, del Consell, per la qual es modifica el decret 107/2022, i l’orde 19/2023, i el decret 108/2022.
1r ESO (LOMLOE)
MATÈRIES | HORES SETMANALS |
---|---|
ANGLÉS | 4 |
CASTELLÀ | 3 |
VALENCIÀ | 3 |
GEOGRAFIA I HISTÒRIA | 3 |
EDUCACIÓ FÍSICA | 2 |
MATEMÀTIQUES | 4 |
BIOLOGIA I GEOLOGIA | 3 |
MÚSICA | 2 |
TECNOLOGIA I DIGITALITZACIÓ | 2 |
OPTATIVA | 2 |
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA | 1 |
TUTORIA | 1 |
TOTAL HORES | 30 |
MATÈRIES OPTATIVES:
- Segona Llengua Estrangera (*)
- Tallers d’Aprofundiment (*)
- Tallers de Reforç (*)
- Laboratori d’Arts Escèniques
- Laboratori de Creació Audiovisual
- Taller de Relacions Digitals Responsables
- Projectes Interdisciplinaris (*)
- Finances i consum responsables
(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista
2n ESO (LOMLOE)
MATÈRIES | HORES SETMANALS |
---|---|
ANGLÉS | 4 |
CASTELLÀ | 3 |
VALENCIÀ | 3 |
GEOGRAFIA I HISTÒRIA | 3 |
EDUCACIÓ FÍSICA | 2 |
MATEMÀTIQUES | 4 |
FÍSICA I QUÍMICA | 3 |
MÚSICA | 2 |
EDUCACIÓ PLÀSTICA, VISUAL I AUDIOVISUAL | 2 |
OPTATIVA | 2 |
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA | 1 |
TUTORIA | 1 |
TOTAL HORES | 30 |
MATÈRIES OPTATIVES:
- Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I (*)
- Segona Llengua Estrangera (*)
- Tallers d’Aprofundiment (*)
- Tallers de Reforç (*)
- Emprenedoria Social i Sostenible
- Projectes Interdisciplinaris (*)
(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista
3r ESO (LOMLOE)
MATÈRIES | HORES SETMANALS |
---|---|
ANGLÉS | 3 |
CASTELLÀ | 3 |
VALENCIÀ | 3 |
GEOGRAFIA I HISTÒRIA | 3 |
EDUCACIÓ FÍSICA | 2 |
MATEMÀTIQUES | 4 |
MÚSICA | 2 |
FÍSICA I QUÍMICA | 2 |
BIOLOGIA I GEOLOGIA | 2 |
EDUCACIÓ PLÀSTICA, VISUAL I AUDIOVISUAL | 2 |
TECNOLOGIA I DIGITALITZACIÓ | 2 |
OPTATIVA | 2 |
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA | 1 |
TUTORIA | 1 |
TOTAL HORES | 32 |
MATÈRIES OPTATIVES:
- Competència Comunicativa Oral en Primera Llengua Estrangera
- Creativitat Musical
- Cultura Clàssica (*)
- Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I (*)
- Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I I (*)
- Segona Llengua Estrangera (*)
- Tallers d’Aprofundiment (*)
- Tallers de Reforç (*)
- Taller d’Economia
- Projectes Interdisciplinaris (*)
(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista
3r ESO – PDC (LOMLOE)
MATÈRIES | HORES SETMANALS |
---|---|
ÀMBIT LINGÜÍSTIC I SOCIAL: * CASTELLÀ * VALENCIÀ * GEOGRAFIA I HISTÒRIA | 9 |
ÀMBIT CIENTÍFIC: * MATEMÀTIQUES * BIOLOGIA I GEOLOGIA * FÍSICA I QUÍMICA | 8 |
ÀMBIT PRÀCTIC: *TECNOLOGIA I DIGITALITZACIÓ * EDUCACIÓ PLÀSTICA, VISUAL I AUDIOVISUAL | 4 |
ANGLÉS | 3 |
EDUCACIÓ FÍSICA | 2 |
OPTATIVA | 2 |
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA | 1 |
TUTORIA | 1 |
TOTAL HORES | 32 |
MATÈRIES OPTATIVES:
- Competència Comunicativa Oral en Primera Llengua Estrangera
- Creativitat Musical
- Cultura Clàssica (*)
- Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I (*)
- Programació, Intel·ligència Artificial i Robòtica I I (*)
- Segona Llengua Estrangera (*)
- Tallers d’Aprofundiment (*)
- Tallers de Reforç (*)
- Taller d’Economia
- Projectes Interdisciplinaris (*)
(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista.
4t ESO (LOMLOE)
MATÈRIES | HORES SETMANALS |
---|---|
ANGLÉS | 3 |
CASTELLÀ | 3 |
VALENCIÀ | 3 |
GEOGRAFIA I HISTÒRIA | 3 |
EDUCACIÓ FÍSICA | 2 |
MATEMÀTIQUES A o B | 4 |
EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I ÈTICS | 1 |
MATÈRIA DE OPCIÓ 1 | 3 |
MATÈRIA DE OPCIÓ 2 | 3 |
MATÈRIA DE OPCIÓ 3 | 3 |
OPTATIVA | 2 |
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA | 1 |
TUTORIA | 1 |
TOTAL HORES | 32 |
MATÈRIES OPCIÓ:
- Biologia i Geologia
- Digitalització
- Economia i Emprenedoria
- Expressió Artística
- Física i Química
- Formació i Orientació Personal i Professional
- Llatí
- Música
- Segona Llengua Estrangera
- Tecnologia
MATÈRIES OPTATIVES:
- Projectes Interdisciplinaris (*)
- Segona Llengua Estrangera (*)
- Tallers d’Aprofundiment (*)
- Tallers de Reforç (*)
- Competència Comunicativa Oral en Primera Llengua Estrangera
- Arts Escèniques
- Filosofia
(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista.
4t ESO – PDC (LOMLOE)
MATÈRIES | HORES SETMANALS |
---|---|
ÀMBIT LINGÜÍSTIC I SOCIAL: * CASTELLÀ * VALENCIÀ * GEOGRAFIA I HISTÒRIA | 9 |
ÀMBIT CIENTÍFIC: * MATEMÀTIQUES * BIOLOGIA I GEOLOGIA * FÍSICA I QUÍMICA | 9 |
ÀMBIT PRÀCTIC: *TECNOLOGIA I DIGITALITZACIÓ * EXPRESSIÓ ARTÍSTICA | 4 |
ANGLÉS | 3 |
EDUCACIÓ FÍSICA | 2 |
EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I ÈTICS | 1 |
OPTATIVA | 2 |
RELIGIÓ O ATENCIÓ EDUCATIVA | 1 |
TUTORIA | 1 |
TOTAL HORES | 32 |
MATÈRIES OPTATIVES:
- Projectes Interdisciplinaris (*)
- Segona Llengua Estrangera (*)
- Tallers d’Aprofundiment (*)
- Tallers de Reforç (*)
- Competència Comunicativa Oral en Primera Llengua Estrangera
- Arts Escèniques
- Filosofia
(*) els centres han d’oferir, almenys, aquestes matèries sempre que hi haja disponibilitat horària del professorat amb destinació definitiva en el centre i no supose un augment de la plantilla prevista.
OBJECTIUS DE L’ESO ( Art. 7 del decret 107/2002, de 5 d’agost)
L’Educació Secundària Obligatòria ha de contribuir a desenvolupar en l’alumnat les capacitats que els permeten:
1. Assumir responsablement els seus deures, conéixer i exercir els seus drets en el respecte als altres, practicar la tolerància, la cooperació i la solidaritat entre les persones i grups, exercitar-se en el diàleg afermant els drets humans com a valors comuns d’una societat plural i preparar-se per a l’exercici de la ciutadania democràtica.
2. Desenvolupar i consolidar hàbits de disciplina, estudi i treball individual i en equip com a condició necessària per a una realització eficaç de les tasques de l’aprenentatge i com a mitjà de desenvolupament personal.
3. Valorar i respectar les diferències de gèneres i la igualtat de drets i oportunitats entre ells. Rebutjar els estereotips que suposen discriminació entre homes i dones.
4. Enfortir les seues capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i en les seues relacions amb els altres, així com rebutjar la violència, els prejudicis de qualsevol tipus, els comportaments sexistes i resoldre pacíficament els conflictes.
5. Desenvolupar destreses bàsiques en la utilització de les fonts d’informació per a, amb sentit crític, adquirir nous coneixements. Desenvolupar les competències tecnològiques bàsiques i avançar en una reflexió ètica sobre el seu funcionament i utilització.
6. Concebre el coneixement científic com un saber integrat, que s’estructura en diferents disciplines, així com conéixer i aplicar els mètodes per a identificar els problemes en els diversos camps del coneixement i de l’experiència.
7. Desenvolupar l’esperit emprenedor i la confiança en si mateix, la participació, el sentit crític, la iniciativa personal i la capacitat per a aprendre a aprendre, planificar, prendre decisions i assumir responsabilitats.
8. Comprendre i expressar amb correcció, oralment i per escrit, en les llengües oficials, el valencià, com a llengua pròpia, i el castellà, com a llengua cooficial, textos i missatges complexos, i iniciar-se en el coneixement, la lectura i l’estudi de la literatura.
9. Comprendre i expressar-se en una o més llengües estrangeres de manera apropiada.
10. Conéixer, valorar i respectar els aspectes bàsics de la cultura i la història pròpies i dels altres, incloses les llengües familiars, així com el patrimoni artístic i cultural, com a mostra del multilingüisme i de la multiculturalitat del món, que també s’ha de valorar i respectar.
11. Conéixer i acceptar el funcionament del propi cos i el dels altres, respectar les diferències, afermar els hàbits de cura i salut corporals i incorporar l’educació física i la pràctica de l’esport per a afavorir el desenvolupament personal i social. Conéixer i valorar la dimensió humana de la sexualitat en tota la seua diversitat.
12. Valorar críticament els hàbits socials relacionats amb la salut, el consum, la cura, l’empatia i el respecte cap als éssers vius, especialment els animals, i el medi ambient, contribuint a la seua conservació i millora.
13. Apreciar la creació artística i comprendre el llenguatge de les diferents manifestacions artístiques, utilitzant diversos mitjans d’expressió i representació.
14. Prendre consciència de les problemàtiques que té plantejades la humanitat i que es concreten en els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
NORMATIVA DE REFERÈNCIA:
- La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació
- Reial decret 217/2022 de 29 de març, pel qual s’estableix l’ordenació i els ensenyaments mínims de l’Educació Secundària Obligatòria que defineix, entre altres aspectes, els objectius, fins i principis generals i pedagògics del conjunt de l’etapa, així com les competències clau i el perfil d’eixida de l’alumnat al final de l’ensenyament bàsic.
- Decret 107/2002, de 5 d’agost, del Consell, pel qual s’estableix l’ordenació i curículum d’Educació Secundària Obligatòria.