BATXILLERAT (LOMLOE)

La Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es Modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació (LOMLOE) entrarà en vigor:

  • El curs 22-23 per a 1r BAT
  • El curs 23-24 per a 2n BAT

El batxillerat comprén dos cursos, es desenvoluparà en modalitats diferents, s’organitzarà de manera flexible i, en el seu cas, en diferents vies, a fi que puga oferir una preparació especialitzada als alumnes i les alumnes d’acord amb les seues perspectives i interessos de formació o permeta la incorporació a la vida activa una vegada finalitzat el mateix.

El batxillerat té com a finalitat proporcionar formació, maduresa intel·lectual i humana, coneixements, habilitats i actituds que permeten desenvolupar funcions socials i incorporar-se a la vida activa amb responsabilitat i competència. Així mateix, aquesta etapa haurà de permetre l’adquisició i assoliment de les competències indispensables per al futur formatiu i professional i capacitar per a l’accés a l’educació superior.” (Art. 32 de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre )

A MÉS AL DECRET108/2002, de 5 d’agost, del Consell, pel qual s’estableis l’ordenació i el currículum de batxillerat AFEGEIX QUE:

El Batxillerat ha de preparar per a l’itinerari acadèmic-professional posterior, proporcionar una sòlida cultura integral i aportar interés pel coneixement, pel treball i per l’aprenentatge i rigor en la feina. (Art. 4.2)

L’IES Guillem d’Alcalà ofereix els següents batxillerats:

  • Batxillerat de Ciències i Tecnologia
  • Batxillerat d’Humanitats i Ciències Socials
  • Batxillerat general (ajornat per la conselleria)

BATXILLERAT CIÈNCIES I TECNOLOGIA 

La modalitat de Ciències i Tecnologia va dirigida a l’alumnat interessat per les ciències empíriques, les matemàtiques i els estudis relacionats amb els continguts científic-sanitaris i també a l’alumnat que té interés per l’estudi dels processos tecnològics, i dels materials i instruments emprats en la producció de béns i serveis.

Aquest batxillerat aporta una formació científica bàsica i fonamental en aquelles disciplines essencials en l’àmbit de les Ciències i la Tecnologia: Física, Química, Biologia, Matemàtiques, Dibuix Tècnic…, i també pretén proporcionar a l’alumnat els coneixements dels objectes tècnics, la seua fonamentació científica, els seus processos de concepció, disseny i fabricació, i els mètodes operatius que permeten modificar-los i adaptar-los a les noves necessitats.

La finalitat d’aquest batxillerat és preparar l’alumne/a per a interpretar fenòmens naturals i es familiaritze  amb la metodologia de la ciència, el coneixement i l’anàlisi de la investigació i el paper de les diferents  teories científiques, perquè té una visió i una millor comprensió de la ciència, els seus mètodes i  resultats i també complementar la formació en cultura tecnològica que l’alumnat ja ha iniciat en l’etapa anterior, i proporcionar-li una formació científic-aplicada., imprescindible per a la realització d’estudis posteriors de caràcter tècnico-professional.

BATXILLERATS D’HUMANITATS I DE CIÈNCIES SOCIALS

La modalitat d’Humanitats i Ciències Socials es dirigeix a l’alumnat interessat per les humanitats (Literatura, Llengua, Filosofia…) i les ciències socials i les econòmiques (Geografia, Història, Economia…).

La finalitat d’aquests batxillerats és preparar l’alumnat per a una millor comprensió del món on viu, enriquir els seu llenguatge i la seua formació cultural i desenvolupar la seua maduresa moral i social.

BATXILLERAT GENERAL

La modalitat general està pensada per a alumnat que aspira a una formació més generalista i flexible i els permeta dissenyar un itinerari propi ja que la modalitat incorpora coneixements d’humanitats, ciències i art.

La finalitat és brindar una formació general per beneficiar i proporcionar una maduresa Intel·lectual i personal a l’estudiant, al mateix temps que una major capacitat per comprendre un ampli ventall de sabers i habilitats.

Organització de les assignatures i el nombre d’hores de cadascuna d’elles que s’imparteixen en aquest nivell educatiu.

L’alumne/a cursarà tres tipus d’assignatures: assignatures comunes, assignatures de modalitat i assignatures optatives.

1r CURS (LOMLOE)

BATXILLERAT DE CIÈNCIESBATXILLERAT D’HUMANITATS I CIÈNCIES SOCIALSBATXILLERAT GENERAL
MATÈRIES COMUNS (són de 3 hores)
 Educació Física
 Filosofia
 Llengua castellana i Literatura I
 Llengua estrangera I (anglés)
Valencià: Llengua i literatura I
MATÈRIES DE MODALITAT (són de 4 hores)
Obligatòria:

MATEMÀTIQUES I
Obligatòria:
LLATÍ I (HUMANITATS) /
MATEMÀTIQUES APL. LES CCSS I (CCSS)
Obligatòria:

MATEMÀTIQUES GENERALS
Triar 2 entre:
* Biologia, Geologia i Ciències Ambientals
* Dibuix Tècnic I
* Física i Química
* Tecnologia i Enginyeria I         
Triar 2 entre:
* Grec I 
* Economia
* Història del Món Contemporani
* Literatura Universal
* Matèria obligatòria no cursada (Llatí I o MACS I)
Triar 2 entre:
* Economia, emprenedoria i activitat empresarial
* Matèries d’altres modalitats d’oferides al centre
MATÈRIES OPTATIVES (triar 1 entre:) (són de 4 hores)
Biologia Humana i Salut
Comunicació Audiovisual (1)
Cultura Jurídica i Democràtica (1)
Descobrint les nostres arrels clàssiques (1)
Geografia i Història valencianes (1)
Gestió de Projectes d’Emprenedoria (1)
Imatge i So (1)
Psicologia  (1)
Producció Musical (1)
Programació, Xarxes i Sistemes Informàtics I (2)
Projecte d’investigació (2)
Segona Llengua Estrangera I (2)
Matèries de modalitat de la mateixa o d’altra modalitat  
ALTRES (són d’1 hora)
RELIGIÓ (Opcional) (1 hora)
TUTORIA (1 hora)

(1) Els centres, en ús de la seua autonomia podran oferir aquestes matèries optatives en primer i/o segon curs de Batxillerat. Aquestes matèries únicament podran ser cursades per l’alumnat en un dels dos cursos de Batxillerat.

(2) Oferta obligada en els centres docents públics, sempre que hi haja disponibilitat horària de professorat amb destinació definitiva en el centre per a la seua impartició i aquesta no implique un increment de plantilla.

2n CURS (LOMLOE)

BATXILLERAT DE CIÈNCIESBATXILLERAT D’HUMANITATS I CIÈNCIES SOCIALSBATXILLERAT GENERAL
MATÈRIES COMUNS (són de 3 hores)
 Història d’Espanya
 Història de la Filosofia
 Llengua castellana i Literatura II
 Llengua estrangera II (anglés)
Valencià: Llengua i literatura II
MATÈRIES DE MODALITAT (són de 4 hores)
Obligatòria:

MATEMÀTIQUES II
Obligatòria:
LLATÍ II (HUMANITATS) /
MATEMÀTIQUES APL. LES CCSS II (CCSS)
Obligatòria:

CIÈNCIES GENERALS
Triar 2 entre:
* Biologia
* Geologia i Ciències Ambientals
* Dibuix Tècnic II
* Física
* Química
* Tecnologia i Enginyeria II         
Triar 2 entre:
* Grec II 
* Empresa i disseny de models de negoci
* Geografia
* Història de l’Art
* Matèria obligatòria no cursada (Llatí II o MACS II)
Triar 2 entre:
* Moviments culturals i artístics
* Matèries d’altres modalitats d’oferides al centre
MATÈRIES OPTATIVES (triar 1 entre:) (són de 4 hores)
Activitat Física per a la Salut i el Desenvolupament Personal
Comunicació Audiovisual (1)
Cultura Jurídica i Democràtica (1)
Descobrint les nostres arrels clàssiques (1)
Geografia i Història valencianes (1)
Gestió de Projectes d’Emprenedoria (1)
Imatge i So (1)
Psicologia  (1)
Producció Musical (1)
Programació, Xarxes i Sistemes Informàtics II (2)
Projecte d’investigació (2)
Segona Llengua Estrangera II (2)
Matèries de modalitat de la mateixa o d’altra modalitat  
ALTRES (són d’1 hora)
RELIGIÓ (Opcional) (1 hora)
TUTORIA (1 hora)

(1) Els centres, en ús de la seua autonomia podran oferir aquestes matèries optatives en primer i/o segon curs de Batxillerat. Aquestes matèries únicament podran ser cursades per l’alumnat en un dels dos cursos de Batxillerat.

(2) Oferta obligada en els centres docents públics, sempre que hi haja disponibilitat horària de professorat amb destinació definitiva en el centre per a la seua impartició i aquesta no implique un increment de plantilla.

OBJECTIUS DEL BATXILLERAT( Art. 7 del decret 108/2002)

El Batxillerat contribuirà a desenvolupar en els alumnes i les alumnes les capacitats que els permeten:

1. Exercir la ciutadania democràtica, des d’una perspectiva global, i adquirir una consciència cívica responsable, inspirada pels valors de la Constitució Espanyola, així com pels drets humans, que fomente la corresponsabilitat en la construcció d’una societat justa i equitativa.

2. Consolidar una maduresa personal, afectiva sexual i social que els permeta actuar de manera respectuosa, responsable i autònoma i desenvolupar l’esperit crític. Preveure, detectar i resoldre pacíficament els conflictes personals, familiars i socials, així com les possibles situacions de violència.

3. Fomentar la igualtat efectiva de drets i oportunitats de dones i homes, analitzar i valorar críticament les desigualtats existents, així com el reconeixement i ensenyament del paper de les dones en la història i impulsar la igualtat real i la no discriminació per raó de naixement, sexe, origen racial o ètnic, discapacitat, edat, malaltia, religió o creences, orientació sexual o identitat de gènere o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

4. Afermar els hàbits de lectura, estudi i disciplina, com a condicions necessàries per a l’eficaç aprofitament de l’aprenentatge, i com a mitjà de desenvolupament personal.

5. Dominar, tant en la seua expressió oral com escrita, el valencià i el castellà.

6. Expressar-se amb fluïdesa i correcció en una o més llengües estrangeres.

7. Utilitzar amb solvència i responsabilitat les tecnologies de la informació i la comunicació.

8. Conéixer i valorar críticament les diferents realitats del món contemporani, els seus antecedents històrics i els principals factors de la seua evolució, com a mostra del multilingüisme i de la multiculturalitat. Participar de manera solidària en el desenvolupament i millora del seu entorn social.

9. Accedir als coneixements científics i tecnològics fonamentals i dominar les habilitats bàsiques pròpies de la modalitat triada.

10. Comprendre els elements i procediments fonamentals de la investigació i dels mètodes científics. Conéixer i valorar de manera crítica la contribució de la ciència i la tecnologia en el canvi de les condicions de vida, així com afermar la sensibilitat i el respecte cap al medi ambient.

11. Afermar l’esperit emprenedor amb actituds de creativitat, flexibilitat, iniciativa, treball en equip, confiança en un mateix i sentit crític.

12. Desenvolupar la sensibilitat artística i literària, així com el criteri estètic, com a fonts de formació i enriquiment cultural.

13. Utilitzar l’educació física i l’esport per a afavorir el desenvolupament personal i social. Afermar els hàbits d’activitats fisicoesportives per a afavorir el benestar físic i mental, així com a mitjà de desenvolupament personal i social.

14. Afermar actituds de respecte i prevenció en l’àmbit de la mobilitat segura i saludable. o) Fomentar una actitud responsable i compromesa en la lluita contra el canvi climàtic i en la defensa del desenvolupament sostenible.

15. Fomentar una actitud responsable i compromesa en la lluita contra el canvi climàtic i en la defensa del desenvolupament sostenible.

16. Valorar críticament els hàbits relacionats amb la salut, el consum, la cura, l’empatia i el respecte cap els éssers vius, especialment els animals.

NORMATIVA DE REFERÈNCIA:

  1. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació
  2. Reial decret 243/2022 recull en el seu preàmbul que la nova redacció de la llei estableix, per a l’ordenació del batxillerat, quatre modalitats: Arts, Ciències i Tecnologia, General, i Humanitats i Ciències Socials, i defineix així mateix les matèries comunes per a totes elles.
  3. DECRET 108/2002, de 5 d’agost, del Consell, pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum de batxillerat.