1. La coordinació TIC en la GVA
2. La coordinació TIC en els centres
2.1. Normativa
2.2. Designació
3. Funcions
3.1. Dinamització
3.2. Assessorament
4. El Centre i les TIC
4.1. Identitat Digital i Eines Col·laboratives
4.2. Pla de Digitalització i competències Digitals
5. Canals de comunicació
5.1. Canals de comunicació de la CTIC
5.2. Canals digitals de difusió de la SDGIEI
Dos són les qüestions fonamentals que es planteja la persona coordinadora TIC la primera vegada que accedeix al càrrec:
- Quines són les meues funcions?
- Quina relació i comunicació, amb el centre i amb l’Administració, he de mantindre per a aconseguir que la meua tasca siga eficient?
Conéixer al detall les funcions de la coordinació TIC del centre ens ajudarà a organitzar i planificar millor la nostra tasca. Però també, és important establir canals de comunicació i diàleg oberts amb l’equip directiu i claustre del centre i, alhora, altres canals de comunicació amb l’Administració per a solucionar dubtes, compartir inquietuds, propostes de millora, etc., en aquest cas a través de l’equip de coordinació TIC del Servei d’Assistència Informàtica per als Centres Educatius, SAICE.
Des de la Conselleria d’Educació es promou la figura de la persona coordinadora TIC com a figura indispensable que dinamitze l’ús de les TIC en el centre, coordinant les iniciatives sorgides en el seu claustre i, amb el suport de l’Administració a través dels canals esmentats, promoga bones pràctiques TIC, especialment a nivell organitzatiu i didàctic i reconduint les funcions més tècniques a les vies i serveis establits.
De la normativa que regula les funcions del càrrec i de manera general, s’entén que existeixen quatre acompliments fonamentals: ASSESSORAR, DINAMITZAR, COORDINAR I ADMINISTRAR
En aquest primer tema, ens centrarem en aspectes que donen a conéixer com s’organitza la coordinació TIC des de l’Administració i quin tipus de suport ofereix a la coordinació TIC dels centres.
1.
Des de la labor quotidiana en un centre educatiu, tendim a considerar a l’Administració com un ens abstracte al qual se li sol denominar, de manera genèrica, Conselleria. Així, és usual escoltar frases com: “aquests ordinadors han arribat de Conselleria”, “Conselleria hauria de renovar aquests ordinadors”, “han arribat aquestes instruccions des de Conselleria”, etc.
Però la realitat és una mica més complexa ja que l’estructura i organització de la Generalitat Valenciana està formada per un gran nombre de direccions generals, serveis i seccions; tantes que resulta pràcticament impossible conéixer-les totes. No obstant això, cadascuna d’elles té unes funcions definides i una persona responsable amb nom i cognoms al capdavant d’un equip que porten avant els diferents projectes.

La Direcció General d’Infraestructures Educatives exercirà les competències previstes en l’article 70 de la Llei del Consell, i assumeix les competències en matèria de proposta, planificació, programació, gestió i execució de les infraestructures educatives i la innovació tecnològica educativa, inclòs l’aprovisionament, desenvolupament i implantació de productes, recursos en l’àmbit de les seues competències, així com la seua contractació, assistència i gestió economicoadministrativa.
Dins d’aquesta Direcció General trobem la Subdirecció General d’Informàtica per a Educació i Innovació, de la qual depenen el Servei d’Informàtica per als Centres Educatius, SICE, el Servei d’Informàtica per a la Gestió Educativa, SIGE, el Servei d’Assistència Informàtica per als Centres Educatius, SAICE, el Servei d’innovació Tecnològica Administrativa de Centres i Alumnat, SITACA dedicats de manera exclusiva a oferir suport a l’Administració i a la comunitat educativa, sempre atenent les indicacions i peticions que es formulen des dels responsables de la Conselleria d’Educació. Així, la Direcció General d’Infraestructures Educatives és la responsable de la majoria dels serveis i subministraments informàtics dels quals fem ús en els centres educatius. Per citar alguns exemples:
- Els accessos a internet i la telefonia en els centres educatius.
- El subministrament d’equipament informàtic (ordinadors, pissarres digitals, llicències de programari, etc).
- El desenvolupament i manteniment d’aplicacions de gestió com a ITACA o d’ús didàctic com Aules.
- El Suport i Assistència Informàtica (SAI), que atén de forma centralitzada totes les incidències i peticions en matèria TIC arribades des dels centres educatius.
Una de les facetes més importants a desenvolupar per la persona coordinadora TIC del centre és la d’actuar com a intermediari entre l’Administració i el seu centre educatiu, establint un canal de comunicació entre les dues parts en les quals compartir i atendre dubtes, suggeriments, inquietuds, projectes de treball, notícies, novetats i, fins i tot, reclamacions que puguen sorgir en les tasques diàries que es generen de l’ús de les TIC en els centres educatius. En aquest sentit, les aportacions de la persona coordinadora TIC del centre ajudaran a millorar la implementació de les TIC en el seu centre educatiu.
Amb el propòsit d’aconseguir una major i millor aproximació a la realitat dels centres i atendre les necessitats de la comunitat educativa, el SAICE compta amb un equip format actualment per 3 persones que s’encarreguen de la coordinació TIC provincial.
2.
Tot seguit, dedicarem una secció a la normativa que regula la figura de la persona coordinadora TIC als centres educatius i, per altra banda, com es realitza aquesta designació per part de la direcció del centre.
2.1.
La figura de la persona coordinadora TIC en els centres públics està regulada per les successives Instruccions d’inici de curs que es publiquen, any rere any i sempre abans que comence el nou curs acadèmic, generalment el mes de juliol.
- Educació Infantil
- Educació Primaria
- Educació Secundària
- Batxillerat
- Formació de Persones Adultes
- Formació Professional
També es publiquen Instruccions en matèria d’ordenació acadèmica i d’organització de l’activitat docent en els centres que imparteixen:
- Ensenyaments Esportius
- Ensenyaments professionals d’Arts Plàstiques i Disseny
- Ensenyaments de Música i Dansa
- Escoles oficials d’idiomes
Actualment no s’ha publicat cap normativa de rang superior que definisca aquesta figura amb major precisió o detall i és per això que cal analitzar què aporta cadascuna de les diferents instruccions d’inici de curs, atenent principalment el nivell educatiu del qual formeu part.
Cal tindre en compte que no en totes les instruccions dels diferents centres educatius es fa esment exprés a la figura de la persona coordinadora TIC.
Les funcions que apareixen en els ROF de Primària (article 43) i Secundària (article 51) replicables a altres centres educatius son les següents:
a) Coordinar l’ús de l’aula o aules d’informàtica del centre.
b) Vetlar pel manteniment del material informàtic.
c) Exercir la interlocució amb el Suport i Assistència Informàtica(SAI), així com amb l’Administració, en els temes relatius a les TIC.
d) Gestionar dins de l’aplicació d’inventari TIC proporcionada per l’Administració, el maquinari i el programari de què disposa el centre, i responsabilitzar-se que estiga localitzat i disponible.
e) Col·laborar en la confecció de l’inventari del material informàtic no inclòs en l’aplicació d’inventari TIC.
f) Promoure i assessorar el claustre en la integració de les TIC en la tasca docent i la seua incorporació a la planificació didàctica i projectes d’innovació.
g) Assessorar en matèria informàtica la resta del professorat i informar de les activitats que es duguen a terme en l’aula o aules d’informàtica.
h) Conéixer i promoure l’ús de les aplicacions de gestió acadèmica, administrativa i de comunicació que l’Administració pose a l’abast dels centres educatius, i assessorar la comunitat educativa sobre l’ús d’aquestes.
i) Conéixer la normativa i ordenació reguladora de l’ús de les TIC al centre i assessorar la comunitat educativa sobre aquestes.
j) Col·laborar en el disseny del programa anual de formació del centre assessorant el claustre, i, específicament, la figura de la coordinació de formació, per a realitzar l’anàlisi de les necessitats formatives del claustre quant a l’àmbit TIC.
k) Assessorar la secretaria del centre en la seua funció d’atendre i difondre els requisits normatius perquè el centre complisca la normativa vigent en protecció de dades en els procediments administratius i en la manera de compartir informació mitjançant les tecnologies de la informació i la comunicació.
l) Qualsevol altra que l’Administració educativa determine en el seu àmbit de competències
2.2.
El ROF i les corresponents Instruccions d’inici de curs, regulen l’assignació de la coordinació TIC. La direcció del centre nomenarà el coordinador de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) entre el professorat de l’especialitat d’informàtica amb destinació definitiva en el centre o, en la seua absència, preferentment entre els membres amb destinació definitiva en el centre educatiu i amb formació i experiència en l’ús de les TIC, a proposta de la direcció d’estudis i oïda el claustre.
La direcció del Centre ha de formalitzar l’assignació de la persona coordinadora TIC a través de la plataforma ITACA3. Adjuntem el manual mòdul personal (punt 2.6 càrrecs) per a recordar el sistema de nomenament de la coordinació TIC a través d’ITACA3.
Amb aquest nomenament, la persona designada coordinador TIC:
- Obtindrà els reconeixements administratius pertinents. La coordinació apareixerà en el compte de formació de manera automàtica en finalitzar el curs.
- Obtendrá el perfil de coordinador TIC en l’eina gvaSAI. Per a l’accés s’utilitza el mateix usuari i contrasenya d’ITACA.
Haurà de tindre accés a la bústia compartida [codi_centre].ctic@edu.gva.es, per a això és necessari que el director o directora del centre vincule aquesta bústia al correu personal @edu.gva.es de la persona coordinadora TIC del centre. Es pot consultar el procediment ací.
La persona que exercisca aquesta coordinació podrà renunciar per un motiu justificat que haurà de ser acceptat per la direcció del centre. Així mateix, podrà ser destituïda per la direcció a proposta motivada de la majoria dels membres del claustre i amb audiència prèvia a l’interessat.
Respecte a les hores de dedicació a la CTIC, venen regulades a les Instruccions de la Direcció General de Personal Docent, per a la definició de plantilles de professorat en centres educatius dependents de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació.
En estes instruccions s’indica que la direcció del centre, en l’exercici de les seues competències, escoltat el claustre, disposarà d’autonomia per a distribuir el nombre total d’hores que s’assignen en el centre per a la coordinació docent entre les persones designades per a realitzar estes funcions.
En esta distribució s’assegurarà la dotació mínima d’una hora lectiva setmanal per a la direcció de cada departament didàctic i per a cada figura de coordinació.
3.
A partir de les necessitats concretes que fan necessària la figura de la coordinació TIC en els centres educatius i com es defineix aquesta en la normativa actual, quines serien les funcions concretes de la coordinació TIC?
La funció tècnica per part de la coordinació TIC ha de centrar-se en el manteniment de l’inventari del centre i la gestió de les incidències al SAI. És pràcticament impossible que des de la coordinació TIC es tinguen els coneixements necessaris per a resoldre tots els tipus d’avaries que es poden generar en el centre; però sí que és necessari disposar d’una figura que centralitze el contacte amb els tècnics del Servei i Assistència Informàtic (SAI) que ofereix la Direcció General d’infraestructures Educatives als centres educatius.
És una de les nostres tasques obrir i gestionar incidències al SAI. Hem de conéixer el funcionament de l’aplicació d’incidències, així com el procés que segueix una incidència una vegada oberta. I no hem d’oblidar que, en la majoria dels casos, representarem al centre davant els tècnics que treballen per a resoldre el problema plantejat, ja que és part inherent al càrrec conéixer les característiques TIC del nostre centre.
No obstant això, un correcte filtrat de les tasques i una bona organització de les mateixes fa que els terminis de resolució siguen més breus i per tant, permet incrementar la disponibilitat temporal de la coordinació de TIC. Aquesta disponibilitat, possibilitarà la realització de les funcions de dinamització i assessorament, les quals haurien d’ocupar la major part de la seua càrrega horària.
Com es resolen aquestes incidències o necessitats diàries?
Seria molt presumptuós plantejar en només unes línies una estratègia capaç de servir per a totes les situacions en tots els centres educatius. Així que l’objectiu d’aquesta secció no va més enllà de servir d’orientació, sent conscients que l’aplicació real en cada centre serà diferent.
- Avaria d’equips informàtics del centre i/o xarxa d’àrea local.
Existeix un contracte públic per a aquestes incidències, el SAI. En cas que una incidència no es resolga, o ho faça de manera inadequada pots contactar amb la Direcció General d’Infraestructures Educatives a través de la coordinació TIC provincial.
- Suport al claustre en les eines administratives.
És freqüent trobar a companys/as amb problemes d’ús o accés a ITACA, al compte formació, a la nòmina, al correu electrònic… En el cas de problemes en el nom d’usuari o la contrasenya, és possible que l’afectat òbriga una incidència al SAI per a resoldre’l; és preferible ajudar-lo en la resolució que resoldre el problema; d’aqueixa manera guanyarà autonomia i confiança. En el cas de desconeixement de l’ús d’una plataforma concreta, de nou és possible contactar amb el coordinador/a de formació per a transmetre-li aquest tipus de necessitats.
I recorda: en cas que es considere que un servei no s’està prestant de la forma adequada, és possible contactar amb l’administració a través de la coordinació TIC provincial.
3.1.
Dinamització de les TIC
La dinamització és, potser, la més important de les funcions que ha d’assumir la coordinació TIC d’un centre però alhora és una de les més complexes i possiblement la més oblidada, quasi sempre per falta de temps.
De qualsevol manera, sembla clar que l’aparició de dispositius electrònics a les nostres aules (ordinadors, pissarres digitals i tauletes entre altres) és un fet imparable i que únicament aquesta presència digital no significa que el seu ús siga el més adequat i efectiu. Hi ha altres elements com la formació dels docents, un entorn tecnològic lliure de problemes, l’ús d’aplicacions i plataformes web, els recursos didàctics digitals, etc., la presència i el coneixement dels quals és tan necessària com la dels mateixos dispositius. Cal no oblidar que el fet d’introduir les TIC a l’aulano és un objectiu en si mateix, sinó un mitjà per a millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Per tant, dinamitzar l’ús de les TIC en una comunitat educativa, amb una planificació que done suport als objectius del centre recollits en el seu Projecte Educatiu,no és tasca senzilla. Requereix capacitat d’organització, capacitat de motivació del claustre, capacitat de coordinació amb altres estaments i coneixement de l’ús tècnic i pedagògic de les TIC. I cosa que és més important, el lideratge de l’equip directiu i compromís del claustre i de la comunitat educativa a dinamitzar l’ús de les TIC en el centre.
És en aquesta tasca on realment es fa imprescindible la figura de la coordinació TIC.
Encara que ja hem vist que no hi ha estratègies universals per a tots els centres, la dinamització ha de partir de la base de motivar i ajudar al claustre en el procés d’integració de les TIC en la seua activitat diària. Són moltes les accions que es poden derivar. Algunes podrien ser:
- Valorar els avantatges que es poden derivar de l’ús de les TIC, com la motivació de l’alumnat.
- Promoure noves metodologies i estratègies didàctiques amb el suport de les TIC.
- Fer un ús ètic i responsable dels recursos digitals, plataformes i aplicacions didàctiques en la seua utilització a l’aula.
- Fomentar la cerca i la utilització de recursos didàctics digitals oberts.
- Advertir dels inconvenients tècnics que poden aparéixer i afavorir l’autonomia per a resoldre’ls en la mesura de les possibilitats.
3.2.
Si existeix la figura del gestor d’inventari i incidències i del dinamitzador, és molt possible que aquesta figura es convertisca en la referència TIC del claustre, apareixent, a més de les anteriors, una funció de suport entesa com a assessorament i ajuda a altres membres de la comunitat educativa en eines, recursos, inquietuds, etc.
La persona encarregada de la coordinació ha d’adquirir les estratègies necessàries per a ajudar a resoldre els dubtes que puguen derivar-se de l’ús de les TIC en els processos educatius, generant i promovent el bon ús de la tecnologia informàtica en els diferents processos, bé en els processos formatius però també en uns altres de caràcter organitzatiu, de comunicació amb els docents, estudiants i famílies, de gestió, de difusió, etc.
En el següent enllaç teniu disponible un document, especialment indicat per als docents de nova incorporació, que conté una breu descripció dels accessos a recursos que proporciona la DGIE, imprescindibles per a la labor docent:
Una actitud proactiva contribuirà, a més de dinamitzar, al fet que l’assessorament implique la generació d’idees, propostes, inciativas, etc., que contribuïsquen a promoure bones pràctiques en el centre.
4.
El progrés tecnològic i el canvi de paradigma en les relacions interpersonals actual han provocat que la transformació digital en l’àmbit educatiu siga una necessitat urgent per a conduir a la societat cap a una nova realitat més integradora, inclusiva, igualitària i innovadora.
Per tant, per a poder aconseguir les funcions que hem anat enumerant, necessitem conéixer l’actualitat de les TIC en els centres educatius.
4.1.
El projecte d’Identitat Digital i Eines Col·laboratives és l’encarregat de proporcionar una identitat digital a totes les persones de la comunitat educativa dels centres públics de titularitat de la Generalitat.
Cada docent, educador, personal d’administració i serveis i tot l’alumnat disposa d’una identitat digital amb la qual pot accedir a les aplicacions educatives i eines col·laboratives del centre.

A més de proporcionar aquesta identitat única i de gestionar l’autenticació unificada de les eines, el projecte ofereix eines específiques de col·laboració i funcionament del centre, com ara el correu electrònic, l’emmagatzematge al núvol i els sistemes de comunicació per xat.
Per a conéixer amb detall el que inclou el projecte d’Identitat Digital i Eines Col·laboratives, es pot visitar la web Identitat Digital – ID. En aquest portal es poden trobar manuals, guies, videotutorials i novetats amb els procediments a seguir per a fer un ús més eficient de les aplicacions disponibles. En concret, es facilita als docents i als equips directius dels centres aquesta informació, entre altres:
- Guia completa per a docents i per a equips directius de la identitat digital.
- Instruccions d’inici i final de curs relatives a la identitat digital.
- Ús del correu del docent i del centre, així com de les bústies compartides.
- Ús del calendari personal i del centre.
- Gestió dels recursos del centre amb Teams.
- Gestió de les comunicacions internes i externes del centre.
- Gestió de la documentació del centre.
- Integració amb PortalEdu i amb Aules.
3.3.
El Ministeri d’Educació i Formació Professional ha impulsat el Pla de Digitalització i Competències Digitals del Sistema Educatiu, #DigEdu (2021-2027), que té com a objectiu avançar i millorar en les competències digitals en l’àmbit educatiu, tant quant als mitjans tecnològics disponibles per part de la comunitat educativa, com en la integració efectiva i eficaç de les tecnologies en els processos d’ensenyament i aprenentatge.
Aquest Pla s’articula entorn dels següents eixos:
- Línia 1: Competència Digital Educativa del alumnat (DigComp), del professorat (CompDigEdu) y dels centres educatius (DigCompOrg)
- Línia 2: Digitalització dels Centres Educatius
- Línia 3: Creació de Recursos Educatius Oberts (REA) en format digital
- Línia 4: Metodologies i competències digitals avançades
La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, seguint aquestes línies estratègiques, inclou en el Pla de Digitalització del Sistema Educatiu Valencià les següents actuacions:
- #EcoDigEdu (2021-2025), amb l’objectiu general de posar en marxa els mecanismes i processos necessaris per a generalitzar i facilitar al professorat i a l’alumnat dels centres educatius l’accés a mitjans digitals adequats per al desenvolupament de l’activitat educativa, proporcionant també al professorat la capacitació pertinent per al seu ús a les aules.
- #ComDigEdu (2021-2024), amb la finalitat de millorar el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat i l’ús de les tecnologies digitals en l’aprenentatge a través del desenvolupament de la competència digital del professorat -tant individual com col·legiada- i de la transformació dels centres en organitzacions educatives digitalment competents.
Cal indicar que segons la RESOLUCIÓ d’11 d’octubre de 2024, de la Secretaria Autonòmica d’Educació, per la qual es convoca el procediment i requisits per a l’obtenció de l’acreditació de la competència digital docent en els nivells B1 i B2, per un procés d’observació de l’acompliment, en la Comunitat Valenciana, haver exercit la coordinació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en centres públics durant un mínim de 12 mesos a partir de l’1 de juliol de 2022 acredita un nivell B2 de competència digital docent
Quant al nivell C1, la RESOLUCIÓ de 7 de novembre de 2023, per la qual es regula el procediment per a l’acreditació de la competència digital docent, establix al punt 5 que podran considerar-se com a evidències les funcions de coordinació, assessoria TIC o altres llocs equivalents específicament relacionats amb les competències digitals docents. No obstant això, és important assenyalar que l’acreditació del nivell C1 encara no està regulada ni s’ha posat en marxa.
5.
5.1.
És primordial i necessari establir una comunicació fluida entre els centres educatius i l’administració. Aqueixa comunicació es du a terme a través de diversos canals:
- Comunicats de l’Administració:
- A través de les bústies de correu per a la coordinació TIC del centre. El format és [codi_centre].ctic@edu.gva.es. És en aquesta adreça de correu on, de manera preferent i a vegades conjuntament amb la del propi centre, s’envien novetats i comunicats des de l’Administració.
- Comunicats de la persona coordinadora TIC del centre amb el coordinador TIC provincial:
- La persona coordinadora TIC del centre educatiu pot posar-se en contacte amb l’Administració a través del coordinador TIC provincial, per a això haurà d’entrar en la URL: https://gvasai.edu.gva.es/index.php, identificar-se, triar rol ED-CTIC i en el catàleg d’opcions seleccionar l’opció CONSULTES COORDINACIÓ TIC:

Apareixerà una finestra en la qual podrà indicar el motiu de la consulta. És necessari introduir el coordinador TIC de la seua província i el motiu de la consulta en el quadre de diàleg inferior. Després cal clicar a enviar.

5.2.
La SDGIEI ha implementat una estratègia de comunicació digital, ITedu, que facilitarà la difusió d’informació rellevant per a tota la comunitat educativa:
- Projectes
- Eines corporatives
- Recursos disponibles
- Avisos
- Novetats
- Resposta a preguntes freqüents

Aquesta obra està subjecta a una llicència de Creative Commons de
Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional
Creat a partir d’una obra disponible a https://portal.edu.gva.es/ctic/