Dinamització

DINAMITZACIÓ

Dinamització de les TIC

La dinamització és, potser, la més important de les funcions que ha d’assumir la coordinació TIC d’un centre però alhora és una de les més complexes i possiblement la més oblidada, quasi sempre per falta de temps.

De qualsevol manera, sembla clar que l’aparició de dispositius electrònics a les nostres aules (ordinadors, pissarres digitals i tauletes entre altres) és un fet imparable i que únicament aquesta presència digital no significa que el seu ús siga el més adequat i efectiu. Hi ha altres elements com la formació dels docents, un entorn tecnològic lliure de problemes, l’ús d’aplicacions i plataformes web, els recursos didàctics digitals, etc., la presència i el coneixement dels quals és tan necessària com la dels mateixos dispositius. Cal no oblidar que el fet d’introduir les TIC a l’aulano és un objectiu en si mateix, sinó un mitjà per a millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge.

Per tant, dinamitzar l’ús de les TIC en una comunitat educativa, amb una planificació que done suport als objectius del centre recollits en el seu Projecte Educatiu,no és tasca senzilla. Requereix capacitat d’organització, capacitat de motivació del claustre, capacitat de coordinació amb altres estaments i coneixement de l’ús tècnic i pedagògic de les TIC. I cosa que és més important, el lideratge de l’equip directiu i compromís del claustre i de la comunitat educativa a dinamitzar l’ús de les TIC en el centre.

És en aquesta tasca on realment es fa imprescindible la figura de la coordinació TIC.

Encara que ja hem vist que no hi ha estratègies universals per a tots els centres, la dinamització ha de partir de la base de motivar i ajudar al claustre en el procés d’integració de les TIC en la seua activitat diària. Són moltes les accions que es poden derivar. Algunes podrien ser:

  • Valorar els avantatges que es poden derivar de l’ús de les TIC, com la motivació de l’alumnat.
  • Promoure noves metodologies i estratègies didàctiques amb el suport de les TIC.
  • Fer un ús ètic i responsable dels recursos digitals, plataformes i aplicacions didàctiques en la seua utilització a l’aula.
  • Fomentar la cerca i la utilització de recursos didàctics digitals oberts.
  • Advertir dels inconvenients tècnics que poden aparéixer i afavorir l’autonomia per a resoldre’ls en la mesura de les possibilitats.