PRINCIPIS D’IDENTITAT DEL CENTRE

1. Confessionalitat:

El nostre centre es defineix com a centre públic, laic i aconfessional, per tant, som un centre plural, tolerant i respectuós amb totes les tendències culturals, ideològiques i religioses per tal que l’alumnat es forme uns criteris propis, d’una manera progressiva, aprenga a analitzar la realitat i puga prendre decisions responsables.

2. Llengua d’aprenentatge:

Tenint en compte la realitat sociolingüística de les famílies que integren el nostre centre, així com l’entorn on està ubicat, la llengua majoritària és el valencià; per tant, es procurarà que aquesta siga, cada vegada més, la llengua ambiental, vehicular i d’ensenyament dins l’àmbit escolar. En qualsevol cas, d’acord amb el programa lingüístic que el centre té autoritzat: PEPLI.

Sempre, l’objectiu final és que l’alumnat tinga un correcte domini oral i escrit del valencià, del castellà i de l’anglés.

3. Línia metodològica:

Fomentar els hàbits positius de respecte, tolerància i solidaritat. Respectar el nivell i el ritme personal de cada alumne/a i evitar tota classe de discriminació, partirem de la base cultural i dels coneixements que tinga l’alumnat per tal d’adequar els continguts a la realitat més pròxima d’aquests (aprenentatge significatiu). Desenvolupar el sentit crític i la capacitat de discussió de l’alumnat. L’ordre i la disciplina, que són necessaris per a realitzar aquesta labor, es basaran en el respecte mutu, el diàleg, la reflexió i la col·laboració.

4. Pluralisme i valors democràtics:

L’educació i la convivència tindran lloc en un marc de solidaritat, tolerància i respecte a la llibertat, la personalitat i les conviccions de cadascú.

5. Programes transversals:

En el centre, durant totes les activitats que es duguen a terme, es vetllarà per la formació de l’alumnat en l’educació per a la salut, el consum, la pau, el medi ambient, el respecte als drets humans, la solidaritat amb el tercer món i els valors, formes i actituds que fan possible una convivència òptima.

6. Coeducació:

En el centre es practicarà una educació per a la igualtat, sense discriminacions per raó de sexe, i que supere mites i tabús. Això suposa, per una part, una actitud del professorat que tendirà a superar les conductes que incidiran en el papers tradicionals d’home i dona, i per una altra, utilitzar una metodologia didàctica que proporcione a l’alumnat imatges diversificades i no convencionals d’un sexe o de l’altre.

7. Modalitat de gestió institucional:

El centre durà a terme una gestió participativa i democràtica a través dels seus organismes representatius i afavorirà les relacions amb les institucions de l’entorn.

8. Tractament de la diversitat:

La nostra escola és oberta, inclusiva, integradora i que cerca la cohesió social i la igualtat d’oportunitats. La diversitat és una oportunitat d’enriquiment en molts àmbits.

VALORS I PRIORITATS D’ACTUACIÓ

1. Els valors a transmetre:

Una escola…

  • que proporciona a l’alumnat les bases d’una ciutadania adaptada a les societats de la informació i el coneixement.
  • Innovadora, amb una capacitat permanent d’actualització, afavorint activitats relacionades amb les noves tecnologies.
  • que estimula la sensibilitat i la capacitat creativa.
  • que ofereix als diferents sectors, pares i mares, mestres i alumnat, formes de participació diverses.
  • que afavoreix l’esperit crític i creatiu.
  • que promou els valors humans de la solidaritat, de la pau i del respecte.
  • oberta i respectuosa amb totes les cultures.
  • integradora, sensible a l’alumnat amb problemes personals i d’aprenentatge.
  • que fomenta situacions de participació i interacció en les que l’alumnat puga expressar opinions i assumir responsabilitats.
  • que planteja activitats que contribueixen a aconseguir un aprenentatge significatiu, intentant ajudar a cada alumne/a i al grup en funció de les seves necessitats i possibilitats.
  • que potencia la sensibilització ambiental, conscienciant a l’alumnat de la necessitat de l’estalvi energètic i d’aigua, de la disminució del soroll i del respecte als espais públics.
  • que desenvolupa la capacitat d’estimar i crear art, donant eines suficients perquè l’alumnat siga capaç de plasmar plàsticament les seves sensacions.
  • amb unes estratègies pedagògiques i psicopedagògiques encaminades a garantir la igualtat en la diversitat, la no-discriminació cap a les persones LGTBI.

2. Objectius i prioritats d’actuació.

1. La cura de la salut del nostre alumnat.

1.1. Desenvolupar hàbits saludables en l’alimentació, en el descans, en la higiene, en l’exercici físic i en el temps lliure.

ALIMENTACIÓ:

  • Cal suggerir a les famílies els esmorzars i berenars adequats.
  • Campanyes d’opinió sobre alguns aliments usuals i poc saludables.
  • Control dels aliments que els xiquets i xiquetes porten en les eixides i excursions.

EN EL DESCANS:

  • Indicar les famílies l’horari de descans adequat a cada edat escolar.

EN LA HIGIENE:

  • Campanyes sobre la neteja dels dents, de les ungles i dels cabells.
  • Habituar l’alumnat a rentar-se després de les pràctiques esportives.
  • Conscienciar l’alumnat del manteniment adequat de l’equipament sanitari de l’escola.

EN L’EXERCICI FÍSIC:

  • Promoure hàbits saludables d’exercici físic (caminar, eixir al camp …)
  • Practicar l’esport com a disciplina atenent més el desenvolupament personal que la competició.

EN EL TEMPS LLIURE:

  • Racionalitzar les tasques per a casa segons l’edat i el nivell de l’alumnat.
  • Conscienciar tant a pares i a mares com a l’alumnat de la utilització d’un esplai actiu limitant les hores destinades a dispositius electrònics.
  • Promuore l’ensenyament de jocs populars, jocs cooperatius i activitats d’oci.

1.2. Facilitar el coneixement del propi cos i de les atencions que aquest requereix: cura del cos i coneixement del cos.

CURA DEL COS:

  • Ensenyar, dins de les possibilitats de cadascú, a tenir cura de sí mateix (primers auxilis, alimentació …)
  • Insistir a alumnat en la necessitat d’habituar-se a una higiene corporal correcta.

CONEIXEMENT DEL COS:

  • Donar la informació que figura en els programes curriculars del centre per a cada edat.
  • Aconseguir que l’alumnat aprofite la informació anterior per a descobrir el seu cos.
  • Enfocar la pràctica dels jocs, dels esports i de la motricitat com un camí de perfeccionament de les possibilitats corporals.
  • Exigir un esforç de concentració i de perfecció en l’acabament de treballs quotidians de l’escola.
  • Fomentar la resistència física en exercicis en què compta el funcionament sincronitzat de tot l’organisme i de la ment.

1.3. Responsabilitat dels alumnes en l’obtenció i el manteniment de condicions saludables en la vida col·lectiva.

  • Encarregar a l’alumnat els serveis de manteniment i neteja dels espais col·lectius: aules, corredors, pati,…
  • Ensenyar a evitar el contagi de possibles infeccions a altres.
  • Limitar la contaminació acústica i l’excés de soroll a les aules i dependències.
  • Vigilar al pati aquelles accions que poden posar en perill la seguretat pròpia o la dels altres: llançar objectes, barallar-se, etc.

1.4. Prevenció de l’aparició d’hàbits nocius.

  • Informar del perill de conductes adictives i sustàncies perilloses per a la salut.
  • Oferir informació rigorosa sobre estimulants, substàncies tòxiques i drogodependència a l’alumnat a partir del tercer cicle de Primària.

2. El suport de l’equilibri emocional i de l’autonomia personal des de l’alumnat.

2.1. Acceptar-se a sí mateix en tots els àmbits: el cos, els impulsos, l’afectivitat, les pròpies limitacions, les contradiccions.
  • Promoure dins l’escola un clima general acollidor i positiu.
  • Afavorir una actitud bàsica d’acceptació i de comunicació amb el professorat.
  • Evitar sempre el sarcasme, la vexació i la ironia.
  • Aprofitar les situacions de diàleg per facilitar el descobriment i la valoració de sí mateix.
2.2. Promocionar en l’alumnat l’autonomia personal: independència de criteri, capacitat d’establir relacions d’igualtat, acceptació del risc i assumpció de les conseqüències d’aquest.
  • Oferir models de referència que afirmen el valor de la llibertat personal.
  • Estimular la presa de decisions concretes i l’avaluació de les conseqüències.
  • Crear situacions en què hi haja necessitat de prendre decisions tant personals com col.lectives.
  • Evitar culpar constantment l’alumnat; més bé cal analitzar les conseqüències de les accions.
2.3. Promoure la capacitat d’acceptar els errors propis i de reconéixer els encerts propis.
  • Promoure situacions de reflexió sobre els treballs i les activitats de l’escola.
  • Efectuar avaluacions de manera habitual a l’escola amb els criteris següents:
    • evitant la por, la culpa i la creació d’un sentiment de fracás.
    • evitant que aquesta esdevinga un judici que dicta sentència.
    • procurant que hi servesca per a orientar en el camí a seguir.
2.4. Promoure la capacitat d’acceptar i resoldre els conflictes que se’ls puga plantejar.
  • Evitar transmetre una imatge simplificada de la realitat: bons i mals.
  • Escometre els conflictes amb una visió ètica i tenint en compte les circumstàncies i la intencionalitat.
  • Evitar desqualificar les persones en funció d’un fet concret.
2.5. Viure la sexualitat amb serenitat.
  • Promoure l’acceptació i l’estima del propi cos.
  • Procurar que les relacions amb els companys i les companyes de l’altre sexe siguen saludables.
  • Eliminar els tabús dels aprenentatges i dels comportaments.
  • Promoure la igualtat en la diversitat i la no-discriminació de les persones LGTBI.
2.6. Valorar la felicitat i el benestar.
  • Descobrir a l’escola situacions concretes que els fan feliços.
  • Facilitar l’expressió de la felicitat i del benestar quan s’hi produesquen.

3. Ajudar l’alumnat a comprendre la realitat i actuar sobre aquesta.

3.1. Desenvolupar la capacitat d’actuar eficaçment en l’àmbit de la vida quotidiana (casa-carrer-escola) i de resoldre els problemes pràctics, tant personals com col·lectius, que s’hi plantegen.
  • Adaptar-se a la realitat de forma crítica.
  • Participar activament en la gestió dels diversos serveis de l’escola fent-los prendre responsabilitats rotatives en biblioteca, laboratori, audiovisuals, tallers…
  • Responsabilitzar-se de la cura dels sanitaris, de la netja de l’aula, del bon estat dels taulers d’anuncis…
  • Comentar amb els pares diverses formes de tractar aquestes qüestions a casa.
  • Ensenyar l’alumnat a tenir cura de les seues coses: material escolar, material esportiu, joguets…
  • Habituar l’alumnat a realitzar voluntàriament serveis en benefici de la col.lectivitat: agranar, organitzar taules i cadires, baixar i pujar persianes…
  • Ensenyar-los a organitzar-se el temps: horari diari i setmanal.
  • Ensenyar-los a ordenar-se l’espai: calaix, perxa, taula, habitació…
  • Ensenyar-los a preparar menjars, segons l’edat, per a reunir-se amb els companys.
3.2. Dominar les habilitats indispensables en la vida quotidiana.
  • Ensenyar a tenir cura de la pròpia roba: triar-la, plegar-la, cosir un botó o un descosit.
  • Tenir cura del calçat.
  • Tenir cura i ordre del material escolar: reparació dels llibres, conservació de llibres, llapis, bolígrafs i colors, protecció de regles…
  • Fer i interpretar desplaçaments habituals per la ciutat.
3.3. Acceptar la complexitat de la realitat. Comprendre les relacions d’interdependència entre els fenòmens i entre les persones.
  • Crear situacions d’aprenentatge basades en la recerca personal.
  • Usar fonts d’informació que complementen els llibres de text i obrisquen vies de reflexió.

4. Ajudar l’alumnat a establir i mantenir relacions personals positives i a participar en la vida dels grups.

4.1. Desenvolupar la capacitat d’expressar els propis punts de vista i d’escoltar i entendre els altres.
  • Predisposició al diàleg i a l’intercanvi:

Disponibilitat del professorat per escoltar i oferir situacions en les que això siga possible.

  • Promoure situacions que requerisquen l’expressió personal i l’acolliment per part del grup:

Conversa formal, comentaris de textos i de dibuixos, discussió de treballs, assemblees…

  • Aprenentatge de l’intercanvi i del debat:

El diari, problemes de la vida de la classe, problemes propis de l’edat, anàlisi dels resultats d’una enquesta, d’un treball d’investigació, d’un experiment…

4.2. Desenvolupar la capacitat d’experimentar sentiments de pertinença al grup a la col·lectivitat de l’escola. Implicar-se en els problemes que són de tots, i en la solució.
  • Exposar i fer comprendre els objectius de l’escola.
  • Ajudar el grup-classe a formular objectius propis.
  • Construir les aules en el nucli bàsic de funcionament de l’escola: nomenar-les, exercir la tutoria i fer una unitat d’acció i de participació en la vida del centre.
  • Facilitar el desenvolupament de projectes propis i projectar-los a l’exterior: festes, activitats teatrals, exposicions…
  • Integrar les activitats a les classes en projectes més amplis de tota l’escola: 9 d’octubre, nadal, dia de l’arbre, dia de la pau, carnestoltes, setmana cultural…
  • Construir una imatge de la pròpia escola de forma que l’alumnat puga sentir l’orgull de pertànyer-hi.
  • Fer que se senten responsables de l’escola i hagen de tenir cura del material de les aules i les altres dependències.
4.3. Desenvolupar actituds d’adaptabilitat a les condicions de la vida del grup. Actituds d’acceptació dels altres, de tolerància. Predisposició a acceptar el risc que implica entrar en contacte profund amb els altres.
  • Escoltar i acceptar els alumnes segons les situacions personals i les condicions de cadascun d’ells.
  • Estructurar situacions de discussió.
  • Prendre acords per consens. Cal reservar la votació com a últim recurs si no s’ha arribat a l’acord.
  • Exigir l’adaptació a les decisions i acords els aspectes acadèmics o escolars, sinó també els relatius a les relacions interpersonals.
  • Establir alguns moments de tertúlia, calma, contacte personal.
4.4. Desenvolupar la capacitat d’organitzar-se en grup i de gestionar conjuntament els projectes propis de la classe.
  • Produir situacions vives que exigisquen organització i participació.
  • Distribuir feines quotidianes: pissarra, data, prestatgeries, control de biblioteca, regar les plantes, repartir material,…
  • Fer encàrrecs al servei de la classe: seguir una noticia dels diaris, gestions telefòniques, indagar preus, imprimir a ordinador, fotocopiar…
  • Distribuir projectes: muntatges teatrals, festes, campanyes de conscienciació mediambiental …
  • Efectuar treballs i reparacions senzilles a l’aula: penjar un quadre, reparar el tauler, el pany de la porta, la finestra…
4.5. Ajudar l’alumnat a desenvolupar la seua capacitat de relació.
  • Intervenir en les situacions de desequilibri per lideratges massa ostensibles o per disgregació.
  • Intervenir en situacions de marginació per part del grup.
  • Intervenir en situacions en que es produïsquen discriminacions per raó de sexe, fracàs escolar, diferències econòmiques…
4.6. Millorar les relacions entre els grups de diferents sexe afavorint la creació de grups mixtes.
  • Normalitzar al màxim totes les situacions en que xics i xiques es troben per conviure: treballar junts, compartir responsabilitats, alegries, etc…
  • No discriminar, per raó del sexe, cap alumne/a en els jocs, en els treballs o en la responsabilitat a la classe.
  • Intervenir en els conflictes per marginacions o injustícies per raó del sexe.
  • Proporcionar elements ètics de reflexió per a construir unes relacions obertes entre els dos sexes.

5. Ajudar l’alumnat a realitzar-se intel·lectualment i a desplegar les potencialitats del seu pensament.

5.1. Desenvolupar la capacitat d’observació sistemàtica i el domini de diferents procediments de mesura per enriquir l’observació.
  • Acollir les observacions espontànies dels xiquets i xiquetes i emmarcar-les en un marc conceptual progressivament més complex.
  • Efectuar regularment treballs de camp amb l’elaboració de dades i el plantejament de situacions experimentals.
  • Plantejar alguns aprenentatges en base a experiències sistemàtiques.
  • Ensenyar procediments de mesura i d’observació sistemàtica i habituar-los a fer apreciacions precises i a expressar-les correctament.
  • Practicar el dibuix del natural.
  • Disposar a l’escola, a casa o a l’entorn de llocs que possibiliten l’observació continuada d’éssers vius: hort, jardí, terrari, cultius experimentals…
  • Efectuar regularment visites a l’espai urbà on es puga dur a terme una observació sistemàtica.
5.2. Assegurar l’adquisició de les categories lògiques elementals: classificar, seriar, incloure, excloure, implicar, relacionar, aplicar… i aplicar-les a tota mena de situacions d’anàlisi.
  • Fomentar en l’exploració activa tot l’aprenentatge de les categories lògic-matemàtiques.
  • Fomentar en l’exploració activa del llenguatge parlat i del text escrit l’aprenentatge de les categories lingüístiques.
  • Assegurar la bona memorització, el bon registre, per tal de fer-les útils i operatives.
  • Aplicar aquestes categories a tots els camps de la realitat i del raonament.
  • Organitzar les visites a exposicions, museus … de tal manera que les xiquetes i els xiquets sistematitzen i ordenen lògicament les dades i la informació.
  • Realitzar col·leccions de material científic que puguen ser ordenades d’acord amb la capacitat lògica de l’alumnat.
  • Participar en l’ordenació de la biblioteca del centre.
5.3. Assegurar la capacitat d’una expressió oral adequada.
  • Convenir amb els pares formes de cultivar i enriquir el llenguatge i situacions de la vida domèstica en que es puga fer: explicacions d’instruccions per a fer el llit, comprar, parar la taula… xerrades durant les caminades, explicacions de pel·lícules, de programes de TV…
  • Exigir a l’escola una expressió correcta i precisa en els moments de conversa.
5.4. Assegurar el domini dels mecanismes de la lectura.
  • Intensificar, a final del primer cicle d’Ed. Primària, l’aprenentatge de la lectura en la primera llengua de forma que hom comence el nivell següent amb el domini necessari.
  • Utilitzar proves instrumentals que permetisquen un control regular d’aquesta adquisició.
5.5. Assegurar la comprensió lectora a un nivell suficient.
  • Llegir i memoritzar poesies, refranys, redolins i cançons des de l’inici de l’etapa.
  • Habituar a la lectura i a l’expressió atenent a l’estil i a les inflexions del llenguatge.
  • Defugir l’ús de formes tòpiques i de modismes gratuïts.
  • Buscar la bellesa en l’expressió.
  • Cultivar l’entonació en la lectura.
  • Fer pràctica del cant i analitzar l’articulació entre el text i la melodia.
5.6. Assegurar l’expressió ordenada i precisa del propi pensament.
  • Habituar a l’alumnat a parlar i escriure utilitzant correctament els elements del llenguatge, a establir correctament les seqüències temporals i a descriure ordenadament l’espai.
5.7. Assegurar el domini progressiu de la lògica del llenguatge.
  • Treballar regularment el domini de les categories sintàctiques per a estructurar les oracions i els textos.
  • Realitzar activitats d’anàlisi del llenguatge parlat.
  • Aplicar l’estructuració a situacions viscudes, a descripció d’imatges, …
5.8. Desenvolupar la capacitat de trobar formes lingüístiques elaborades.
  • Fer un ús regular a totes les àrees del currículum.
  • Explicitar els nivells lectors desitjables a cada edat.
  • Efectuar un seguiment del procés de l’alumnat.
  • Suggerir a les famílies les aportacions escaients i indicar-los lectures apropiades a cada edat.
5.9. Assegurar la comprensió i el domini progressiu dels mecanismes del càlcul.
  • Intensificar a final de cicle els mecanismes adequats a cada edat.
  • Utilitzar proves instrumentals per al control.
  • Detectar l’origen de les dificultats.
  • Aplicar regularment les operacions a problemes i situacions de la vida quotidiana.
  • Practicar regularment el càlcul mental.
  • Aprofundir en les operacions amb més nivells de dificultat.
  • Aplicar les mateixes operacions a situacions diferents.
5.10. Aplicar la lògica de les operacions elementals a l’hora de solucionar problemes pràctics.
  • Usar el càlcul en la solució de problemes reals i suposats.
  • Plantejar problemes que s’hagen de resoldre.
  • Introduir l’us de les calculadores mecàniques i electròniques.
  • Plantejar l’avaluació dels resultats.
5.11. Desenvolupar la capacitat de sistematitzar informacions, de resumir, d’analitzar.
  • Introduir gradualment la pràctica d’ordenar informació: col·leccions d’objectes, agrupaments d’elements, esquemes, diagrames…
  • Introduir la lectura analítica de noticies del diari, de fragments de llibres de text, de fragments literaris.
  • Introduir en els jocs l’anàlisi de les estratègies que donen millors resultats.
  • Introduir gradualment la pràctica de confeccionar esquemes propis al desenvolupament de textos.
5.12. Construcció de la memòria com a arxiu de dades.
  • Ordenar les noves dades a partir dels coneixements previs.
  • Memoritzar poesies, dites, redolins…
  • Memoritzar xifres significatives: telèfons, adreces, codis.
  • Descobrir codis senzills de circulació.
  • Memoritzar l’estructura de l’edifici escolar, dels carrers del barri, de la trama de la ciutat…
  • Saber ordenar i recordar l’essencial de la informació: fer esquemes, resumir, visualitzar, memoritzar.
5.13. Desenvolupar la concentració, la tenacitat i l’ordre.
  • Establir al llarg de la jornada escolar moments de calma i de concentració: el començament i final de les classes, les entrades i eixides…
  • Establir moments o activitats de silenci.
  • Vetllar per l’ordre a les taules de treball, als quaderns, a les carpetes…
  • Exigir el compliment de determinants hàbits de treball: acabar les feines, claredat en la lletra, presentació acurada… Suggerir als pares la forma d’adquirir aquests hàbits a casa: no fer deures prop de la tele o escoltant música, acabar els treballs domèstics, tenir responsabilitats.

6. Facilitar que l’alumnat s’adapte a la realitat de forma crítica.

6.1. Realitzar aquells aprenentatges que són propis de la cultura que hom viu: saber anar pel carrer, comprar i llegir diaris i revistes, utilitzar els ordinadors, triar espectacles i formes d’oci, cuinar, anar a comprar…
  • Aconseguir a l’escola situacions que plantegen problemes pràctics. L’escola ha d’eixir al carrer.
  • Comentar i analitzar notícies i programes dels diferents mitjans de comunicació sobre el món que ens envolta.
  • Comentar accions de govern local, autonòmic o estatal.
  • Estructurar situacions que obliguen a realitzar compres, preparar viatges, construir…
  • Efectuar treballs tecnològics i reparacions.
6.2. Aprendre a dominar les eines de transmissió i d’intercanvi cultural: desenvolupar la capacitat de rebre i comprendre missatges, d’usar els codis, etc…
  • Subratllar la comprensió i la participació en el medi cultural que ens envolta.
  • Dominar mínimament el llenguatge de la imatge. Comentari de publicitat, anàlisi de programes dels diferents mitjans de comunicació, comentari sobre programes informàtics, etc…
  • Analitzar diversos llenguatges: la publicitat, la crònica, la propaganda, la noticia.
  • Comparar els diversos mitjans de creació artística: música, cinema, pintura escultura, teatre…
  • Crear a l’escola missatges gràfics senzills: senyals, títols, impressions…
6.3. Prendre consciència de les obligacions de la vida social organitzada.
  • Aprendre l’organització social a partir de la participació en la gestió de la vida de la classe, del cicle o de l’escola.
  • Implicar els i les alumnes en el projecte anual del centre.
  • Establir un marc de normes clares i ben raonades.
  • Distribuir a la classe tasques i responsabilitats i controlar col·lectivament el compliment d’aquestes.
  • Plantejar demandes globals per tal que les i els alumnes puguen organitzar-se per a respondre.
  • Concretar plans de treball individuals i col·lectius.
  • Donar a conéixer el projecte del centre i el reglament intern que el concreta.
  • Incloure la possibilitat que l’alumnat faça demandes de modificació dels reglaments.
  • Participar en l’organització i la gestió de responsabilitats generals a l’escola: netja de pati, funcionament de la biblioteca, conservació del material…
  • Distribuir i organitzar activitats per cicles.
  • Comentar amb els pares la participació i el compliment de les exigències de la societat.
6.4. Fer prendre consciència de la necessitat de normes que regulen la vida col·lectiva i la necessitat d’adaptació del seu comportament.
  • Presentar les normes de forma positiva.
  • Raonar les normes posant de manifest els motius que les requereixen.
  • Exposar les normes de forma explícita.
  • Oferir a les xiquetes i els xiquets la possibilitat de matisar la interpretació i l’aplicació.
6.5. Fer que l’alumnat siga capaç de formular-se exigències en diverses situacions.
  • Cal diferenciar els problemes d’aula, de corredors, de pati…
  • Plantejar clarament les dificultats viscudes i ajudar-los a analitzar les raons dels conflictes.
  • Ajudar a formular pautes en el terreny organitzatiu.

7. Ajudar a l’alumnat a manifestar la pròpia identitat i les seues opcions.

7.1. Fer possible que s’identifiquen o refusen propostes de valors que provenen d’adults significatius.
  • Apropar-se els adults en allò que es semble valuós i distanciar-se en la mesura que les identificacions no siguen satisfactòries.
  • Guanyar-se l’estima que les xiquetes i els xiquets tendeixen a atorgar a les famílies i al professorat.
  • Oferir a l’alumnat, justícia en el tracte, coherència en les actuacions i disponibilitat a prestar atenció personal.
  • Cooperar les famílies en el foment de l’autoconfiança i estimació dels propis alumnes.
  • Aconseguir que l’alumnat més major siguen models per als més menuts.
  • Oferir les normes de l’escola com a font de seguretat i com a diàleg i reconsideració en les situacions de conflicte.
  • Proposar les normes com a base per a estructurar la convivència i vehicular valors.
7.2. Fer possible que tothom considere diversos valors humans a nivell personal.
  • Fer arribar els valors a través de l’acció quotidiana.
  • Connectar amb les famílies per que els valors no siguen contradictoris, encara que no han de ser obligatòriament idèntics.
  • Concretar els següents valors:
    • Autenticitat, honestedat, sinceritat, coherència…
    • Esforç, constància, tenacitat, lluita…
    • Austeritat, senzillesa..
    • Actitud activa davant la vida, esperit crític.
    • Curiositat, gust per aprendre, imaginació, creativitat.
7.3. Fer possible que tothom considere diversos camps de valors d’ordre social.
  • Sentit del deure, implicació, compromís amb els companys i amb el grup.
  • Respecte, sensibilitat, atenció als altres, tolerància…
  • Eficàcia, utilitat personal en els serveis al grup o a la col·lectivitat.
  • Organització, mètode, funcionalitat de la distribució de les tasques i de la seua execució.
7.4. Desenvolupar la capacitat d’expressar allò que són i les seues opcions i valoracions.
  • Acceptar les xiquetes i els xiquets tal com són els ajudarà a acceptar-se ells mateixos.
  • Ajudar-los a veure’s amb objectivitat i a apreciar-se.
  • Ajudar-los a esbrinar el que volen ser i el que fan per aconseguir-ho.
  • Recolzar els i les alumnes que amb autenticitat demostren valors imitables.

8. Facilitar que l’alumnat al finalitzar l’educació primària tinguen un domini equilibrat i suficient del valencià i del castellà.

8.1. Desenvolupar el PEPLI (Programa d’Educació Plurilíngüe e Intercultural)

L’objectiu bàsic i necessari que cal aconseguir és que l’alumnat, en acabar la seua escolarització obligatòria, domine per igual el castellà i el valencià, i estiga iniciat en la primera llengua estrangera, en aquest cas l’anglés.

Objectius:

ÀMBIT GENERAL.

  • Orientar les actuacions per a fer del valencià l’eina de cohesió i integració entre totes les persones del centre.
  • Dinamitzar l’ús del valencià en tots els àmbits de convivència i de comunicació quotidiana al centre educatiu.
  • Fer del centre un referent d’ús del valencià en els àmbits administratiu, de gestió i planificació educativa i d’interacció amb l’entorn.

ÀMBIT ADMINISTRATIU.

  • Utilitzar el valencià oralment i per escrit en tot allò relacionat amb l’administració educativa i el propi centre.

ÀMBIT DE GESTIÓ I PLANIFICACIÓ PEDAGÒGICA.

  • Utilitzar el valencià oral i escrit en tot allò relacionat amb la planificació i gestió pedagògica.

ÀMBIT D’INTERRELACIÓ AMB L’ENTORN SOCIOFAMILIAR DEL CENTRE.

  • Ús oral i escrit del valencià en situacions de relació entre la societat i el centre.
  • Aplicar estratègies i mesures organitzatives adequades per tal d’aconseguir una acollida i atenció de qualitat a les famílies nouvingudes.
  • Fomentar la participació i implicació de les famílies en els processos d’aprenentatge i ensenyament.
  • Fomentar actituds de respecte envers totes les llengües i els seus parlants.