ABRIL 2022, MES DE LA LECTURA

2 D’ABRIL, DIA DEL LLIBRE INFANTIL I JUVENIL

23 D’ABRIL, DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE I DELS DRETS D’AUTOR

2 d'abril, dia del llibre infantil i juvenil
Des del 1967, el 2 d'abril, coincidint amb la data del naixement de l'escriptor danès Hans Christian Andersen, l'IBBY promou la celebració del Dia Internacional del Llibre Infantil per promocionar els bons llibres infantils i juvenils i la lectura entre els més joves.
23 d’abril, dia del llibre
La celebració del Dia del Llibre es remunta a principis del segle XX. La història del llibre es fa festiva i sorgeixen activitats literàries.El dia 23 d'abril se celebra a tot el món, el Dia del Llibre internacional.
ACTIVITATS … ACTIVITATS … ACTIVITATS … ACTIVITATS … ACTIVITATS … ACTIVITATS … ACTIVITATS
MISSATGE ALS XIQUETS DE TOT EL MÓN EN EL DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE INFANTIL I JUVENIL 2022

Les històries són ales que ens ajuden a remuntar el vol cada dia
	Llegir és llibertat. Llegir és respirar.
	Llegir et permet veure el nostre món amb ulls diferents i et convida a habitar mons que mai no voldràs deixar.
	Llegir permet al teu esperit somiar.
	Diuen que els llibres són amics per a tota la vida i hi estic d'acord.
	La plenitud del teu univers només creix quan llegeixes.
	Les històries són ales que ens ajuden a remuntar el vol cada dia, per tant busca llibres que parlin al teu esperit, al teu cor, a la teva ment.
	Les històries són medicina. Curen. Reconforten. Inspiren. Ensenyen.
	Beneïts siguin els narradors, i els lectors, i els oients. Beneïts siguin els llibres. Són la medicina per a un món millor, més lluminós.
	Mahsi xo. Moltes gràcies
                                                   Richard Van Camp, autor
Des del 1967, el 2 d'abril, coincidint amb la data del naixement de l'escriptor danès Hans Christian Andersen, l'IBBY promou la celebració del Dia Internacional del Llibre Infantil per promocionar els bons llibres infantils i juvenils i la lectura entre els més joves .

Cada any, una secció nacional de l'IBBY té l'oportunitat de ser la patrocinadora internacional del Dia del Llibre Infantil i selecciona un escriptor representatiu i un reconegut il·lustrador del seu país perquè elaborin el missatge adreçat a tots els nens del món i el cartell que es distribueix per tot el món, i es promogui la celebració a les biblioteques, centres escolars, llibreries, etc.

Aquest any correspon a la secció del Canadà, que difon el missatge de l'escriptor Richard Van Camp (amb el títol de «Les històries són ales que ens ajuden a remuntar vol cada dia»), il·lustrat per Julie Flett. Un homenatge al poder dels llibres infantils per expandir els nostres horitzons, encendre la nostra imaginació i fomentar-ne la comprensió.

Richard Van Camp és un escriptor Tlicho (una nació índígena canadenca), autor de 26 llibres, molts d'ells dirigits al públic infantil. El 2015, va rebre el R. Ross Arnett Award for Children's Literature pel seu llibre Little You. La seva novel·la gràfica A Blanket of Butterflies va ser nominada al Premi Eisner. El 2021, també va obtenir el CODE Burt Award for First Nations, Inuit and Métis Young Adult Literature amb l'obra Moccasin Square Gardens. A la primera col·lecció d'àlbum il·lustrat indígena d'IBBY Canadà trobem dos títols seus: A Man Called Raven i What is the Most Beautiful Thing You Know About Horses?, tots dos il·lustrats per George Littlechild, així com dos llibres per a nadons: Welcome Song for Baby : A Lullaby for Newborns i Little You, il·lustrats per Julie Flett.

Julie Flett, la il·lustradora del cartell, pertany també a un poble indígena del Canadà (Cree-Métis). Ha rebut nombrosos premis pel seu treball, com el Governor General's Award, el TD Canadian Children's Literature Award, el Lieutenant Governor's Award for Literary Excellence, i l'American Indian Library Association Award. És autora de nombrosos llibres, entre ells Birdsong, que va ser guardonat amb les distincions American Indian Youth Literature Honor Book i Boston Globe-Horn Book Honor. Diversos dels seus llibres, entre ells Little You, escrit per Richard Van Camp, han format part de les col·leccions Indigenous Picture Book (el 2019 i 2021), que presenten els millors llibres il·lustrats de creadors indígenes.

23 d’abril dia del llibre

L'Origen del Dia del Llibre es remunta a 1926. El 23 d'abril de 1616 morien Cervantes, Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega. També en un 23 d'abril van néixer – o van morir – altres escriptors eminents com Maurice Druon, K. Laxness, Vladimir Nabokov, Josep Pla o Manuel Mejía Vallejo. Per aquest motiu, aquesta data tan simbòlica per a la literatura universal va ser escollida per la Conferència General de la UNESCO per rendir un homenatge mundial al llibre i els seus autors, i encoratjar a tots, en particular als més joves, a descobrir el plaer de la lectura i respectar la irreemplaçable contribució dels creadors al progrés social i cultural.

La idea original de la celebració del Dia del Llibre va partir de Catalunya, de l'escriptor valencià Vicente Clavel Andrés, proposant-la a la Cambra Oficial del Llibre de Barcelona el 1923 i aprovada pel rei Alfons XIII d'Espanya el 1926. El 7 d'octubre del 1926 va ser el primer Dia del Llibre, poc després, el 1930, s'instaura definitivament la data del 23 d'abril com a Dia del Llibre, on aquest dia coincideix amb Sant Jordi - Sant Jordi, patró d'Alemanya, Aragó, Bulgària, Catalunya, Etiòpia, Geòrgia, Grècia, Anglaterra, Líban, Lituània, Països Baixos, Portugal, Eslovènia i Mèxic. És tradicional regalar una rosa en concloure una lectura, esdeveniment o pregó i que els enamorats i les persones estimades s'intercanviïn una rosa i un llibre.