GUIA DEL VOLUNTARIAT

Què és?

Els grups interactius és una forma d’organització de l’aula que permet una millora significativa de l’aprenentatge i de la convivència. És una organització inclusiva de l’alumnat que afavoreix les interaccions i en la qual el mestre/a compte amb l’ajuda d’altres persones adultes dins de l’aula per a dinamitzar el treball.
Amb la posada en pràctica dels grups interactius s’aconsegueix accelerar l’aprenentatge de tots els alumnes i alumnes a més dels valors, les emocions i sentiments com l’amistat.

Com s’organitzen?

1. Es creen dins de l’aula grups reduïts d’alumnes/as agrupats de forma heterogènia quant a nivell d’aprenentatge, gènere, cultura, etc.
  2. Es creen 4 o 5 grups. Cada grup compta amb la presència d’un adult (voluntari, familiars, altres professionals, etc.) que tutoritza al grup assegurant que tot l’alumnat treballe l’activitat plantejada i que es desenvolupen aprenentatges entre iguals.
  3. En ser grups heterogenis, sempre hi ha alumnes/as que acaben abans l’activitat. La persona que tutoritza al grup s’encarregarà que aquests ajuden els seus companys, generant un diàleg i unes interaccions que acceleren l’aprenentatge de tot l’alumnat i no solament del qual va més retardat.
  4. La participació dels voluntaris/as afavoreix l’aprenentatge i augmenta la motivació dels xiquets/as, generant-se un bon clima de treball.
  5. Tots els xiquets i xiquetes de cada grup treballaran la mateixa tasca.
  6. Cada voluntari es responsabilitzarà, al llarg de la sessió, d’una sola activitat que prèviament li ha entregat i explicat el professorat responsable del grup. Tot l’alumnat de l’aula passarà per aqueixa activitat.
  7. Quan passa un temps de treball, prèviament marcat pel professorat (15 o 20 minutos), cada grup s’alça de la taula i se senta en una altra diferent, canviant d’activitat i de persona tutora, amb el que al final de la sessió hauran realitzat 4 o 5 activitats diferents.
  8. En cada sessió de grup interactiu podran concórrer dins de l’aula 5 persones adultes o més (professor/a, voluntaris, professors de suport, etc.)
  9. Les persones voluntàries només afavoreixen les interaccions entre l’alumnat i el treball de tots. El que explica i aclareix tots els dubtes que puguen sorgir és el professorat responsable de l’aula.

Què és fonamental?

1. Que tant el professorat com les persones voluntàries mantinguen unes altes expectatives cap a tot l’alumnat.
  2. Que el voluntariat siguen persones discretes i mantinguen la confidencialitat de tot el que ocorre a l’aula.
  3. Ser respectuós/a amb les normes de funcionament del centre, de l’aula i amb tot l’alumnat.

Quins requisits són necessaris per a ser voluntari/a?

1. Per a ser voluntari no hi ha requisits especials, no fa falta tindre molts coneixements o títols universitaris.
  2. Qualsevol persona (mare, pare, avi, àvia, altres familiars, etc.) pot formar part del voluntariat i participar en els grups interactius. L’únic requisit és tindre ganes i il·lusió per ajudar a millorar els resultats escolars.
  3. Poder dedicar almenys 1.30 hora a la setmana, a treballar dins de l’aula al costat del professorat.
  4. Sentir-se capacitat per a afavorir les interaccions dins del grup i animar a tot l’alumnat per igual.
  5. El voluntariat, una vegada finalitzada l’activitat, haurà de valorar el treball realitzat. Aquesta valoració és fonamental per al professorat ja que li permetrà introduir les modificacions que crega necessària.

Paper del voluntariat en els grups interactius

Les persones que col·laboren com a voluntàries en els grups interactius realitzaren les següents funcions:

• Presentarà al grup l’activitat que li tocat dinamitzar.
  • Promourà les interaccions que considere necessària amb cada alumne/a:
    • Perquè participe en la dinàmica del grup
    • Perquè entenga l’activitat
    • Perquè acabe les activitats
    • Per a animar-li
    • Afavorir que ajude altres companys o que siga ajudat per uns altres.
  • Valorarà l’activitat i passar la informació al mestre/a sobre el desenvolupament d’aquesta.