Tertúlies dialògiques

Es tracta de la construcció col·lectiva de significat i coneixement sobre la base del diàleg amb tot l’alumnat participant en la tertúlia. El funcionament de les tertúlies dialògiques es basa en els 7 principis de l’Aprenentatge Dialògic i es desenvolupen sobre la base de les millors creacions de la humanitat en diferents camps: des de la literatura fins a l’art o la música.

A través de les tertúlies dialògiques es potencia l’acostament directe de l’alumnat sense distinció d’edat, gènere, cultura o capacitat a la cultura clàssica universal i al coneixement científic acumulat per la humanitat al llarg del temps. Com han plantejat Habermas i molts autors i autores, en l’ètica i en la ciència, és imprescindible el consens. No obstant això, no ho és en l’estètica.

En les matemàtiques, física, química, biologia, etc. estan molt clar quals són els coneixements valguts. Per tant, les Tertúlies Dialògiques d’aqueixos àmbits són els que segueixen els criteris generals de les Tertúlies Dialògiques sobre quals els qui sobre aqueixos coneixements que s’han consensuat com valguts.

En la literatura i les arts en general,no és necessari per a la vida social un consens estètic, a algú pot preferir Verdi i una altra persona pot preferir Beethoven i pot conviure perfectament. No obstant això, si hi ha consens en què hi ha obres millors que unes altres, per exemple que els llibres de Shakespeare, l’Odissea o el Ramayana que els llibres dels i les “celebrities” en els programes fem de la televisió. Les Tertúlies Dialògiques d’aquests àmbits es basen només en les obres que tothom aquesta d’acord que formen part de les millors creacions de la humanitat.

Grups Interactius

Els grups interactius és la forma d’organització de l’aula que dona els millors resultats en l’actualitat quant a la millora de el aprenentatge i la convivència. A través dels grups interactius, es multipliquen i diversifiquen les interaccions, alhora que augmenta el temps de treball efectiu. Es caracteritzen per ser una organització inclusora de l’alumnat en la qual es compta amb l’ajuda de més persones adultes a més del professor o professora responsable de l’aula. D’aquesta manera, s’aconsegueix evitar la segregació i competitivitat que es genera en traure a l’alumnat etiquetat com a “difícil” o “lent” de l’aula per a aplicar-li adaptacions curriculars i que ha donat lloc a un augment del fracàs escolar (especialment de l’alumnat segregat) i de conflictes. Per contra, en els grups interactius s’aconsegueix desenvolupar, en una mateixa dinàmica, l’acceleració de l’aprenentatge per a tot l’alumnat en totes les matèries, els valors, les emocions i sentiments com l’amistat.

Model dialògic

Aquest model de prevenció i resolució de conflictes es fonamenta en el diàleg com a eina que permet superar les desigualtats. En el tractament del conflicte pren protagonisme el consens entre totes les parts implicades, especialment l’alumnat, sobre les normes de convivència, generant un diàleg compartit per tota la comunitat en tot el procés normatiu (ètica procedimental).

Aquest tipus de model permet una millora qualitativa de la convivència tant en els centres com en tota la comunitat educativa. Generar espais de diàleg prevé els conflictes. Per a això és necessària la implicació de tota la comunitat, perquè totes les opinions siguen escoltades i considerades quan es tracta d’establir les causes i orígens dels conflictes i en la solució d’aquests, mentre el conflicte encara és latent.