Dins dels objectius del PIIE que estem desenvolupant al col·legi ens hem posat com a meta fomentar el pensament crític, l’ètica, l’educació en valors i la prevenció del ciberassetjament.
És per això que posarem en marxa activitats concretes per a tota la comunitat educativa.
Esta setmana hem treballat amb l’alumnat de 4t, 5é i 6é de primària les «fake news» o notícies falses i el problema de la difusió de faules, tant a les xarxes com al col·legi.
Hem facilitat informació sobre com detectar-les, trucs per a distingir-les i com fer cerques eficients en els cercadors d’internet.
Hem posat en marxa un joc o concurs on per equips havien de decidir si les notícies que es presentaven eren vertaderes o falses, primer sense suport d’internet i després amb ell.
Al final han pogut compartir els resultats i aprendre de les situacions que s’han anat trobant els diferents equips, i, amb el suport d’Estefanía de Compuplay, han pogut ampliar els seus recursos per a poder enfrontar-se a l’arribada d’informació a través d’internet de manera sana i crítica.
Vols utilitzar aquest recurs a la teua casa o aula?
Ara pots descarregar-te la guia sobre «fake news» i les notícies que hem creat.
Edat: de 9 a 12 anys Materials: La guia, unes les fulles de notícies per grup, llapis, una tauleta o ordinador amb connexió a internet per grup. Duració en grup: una sessió d'entre 120 i 150 minuts 1r-Fem grups d'entre 3 i 5 alumnes/as. 2n- Presentem l'activitat parlant sobre les "*fake *news" i les faules i deixant que l'alumnat expose exemples que conega i si han sigut mates d'estos. 3r-Presentem la guia i deixem que la lligen enlaire. 4t-Els expliquem com farem el "concurs": tenen les dos fulles de notícies boca avall en la taula. Quan es diga ja li donen la volta, les lligen junts una a una i marquen en les caselles que hi ha si són verdaderes o falses. Tenen 12 minuts per a això. 5é-Es posen en comú els resultats de tots els grups en la pissarra. 5é-Ara els facilitem la tauleta o ordinador i tenen 15 minuts per a buscar informació sobre la notícies i tornar a marcar si són verdaderes o falses en les caselles. 6é-En acabar anirem comprovant resultats i compartint els motius pel que han mantingut la resposta original o l'han canviada. És important recordar que amb esta activitat i sobretot en compartir els aprenentatges que hem obtingut guanyem tots/as! En acabar podem animar a l'alumnat a portar i exposar en l'assemblea o l'aula les "*fake *news" amb les quals es vaja trobant i a fer el joc a casa amb els familiars, esta vegada sabent els resultats i compartint l'experiència.