POPGRAMANDO: LA TORRE DE GOTS

Després d’un primer trimestre on hem iniciat la formació dels docents en matèria de llenguatge computacional i hem fet una labor de disseny i programació de jocs desconnectats per a ser aplicats de manera integral a les aules de 2 a 12 anys comencem la pràctica amb este joc que volem fer extensible a les família i posteriorment a la comunitat major del poble.

Este joc porta uns anys usant-se com a recurs educatiu. Originalment es deia “My robotic friends” Va ser desenvolupada per Thinkersmithy i publicada en obert per a la Computer Science Education Week en 2013 (http://csedweek.org/unplugged/thinkersmith ).

Estefanía Ventura del projecte “Compu play” juntament amb les mestres l’hem adaptada per a aplicar-la des de l’aula de 2-3 anys fins al de 4t-5é-6é de primària, creant els nostres propis materials didàctics.

Una de les cusa que treballem amb esta mena d’activitats és la frustració i la importància de l’assaig i error en el món de la ciència i els descobriments, posant el valor l’equivocar-se com un camí a l’èxit.

Els errors són tan valuosos com
els encerts. No puc trobar el que funciona millor
fins que no trobe el que no funciona.

T. Edison (inventor de la bombeta)

ACTIVITAT PER A PRIMÀRIA

El joc consistix a convertir-se en un robot de tipus “braç robotitzat” que mourà gots per a crear una torre determinada. Perquè això siga possible cal crear el codi per a poder donar-li les instruccions concises que el facen possible.

Cada alumne de primària tindrà un joc complet per a jugar i portar a casa.

Els alumnes ho aprendran i a practicar-ho a l’aula en una sèrie de sessions i pot ser molt més enriquidor si les famílies participen jugant amb els seus fills/as en el temps lliure a casa i fent reptes més complicats. A més és un joc que també funciona amb adults deixant clar conceptes com programar, algorisme o codi font.

● Aprendran a convertir activitats del món  real en instruccions
● Practicaran codificació d'instruccions  amb símbols
● Entendran la necessitat de precisió a l'hora  de programar
MATERIALS

-17 gots de plàstic o paper de grandària habitual
-Tapet de joc que pots descarregar a través dels botons que estan al final d'esta entrada de blog
-Opcional: quadernet d'instruccions i codis
INSTRUCCIONS:

1. El joc consistix a construir torres de gots seguint un codi. Unes vegades tindrem el codi i altres vegades una torre o una imatge d'una torre de la qual haurem d'escriure el codi amb el qual s'ha construït.

2. Tindrem un tapet on construir les torres.

3. El codi que utilitzarem és el següent.
OPCIONS DE JOC

A. Per a una sola persona
1. Construïx una torre
2. Escriu el codi que hi ha després de la construcció d'esta.
3. Si hi ha hagut errors, escriu-los i corregeix-los perquè el programa funcione bé.

B. En grup
1. Una persona fa de robot i les altres (d'1 a 3) fer de programadors.
2. El robot ix de l'espai i s'emporta els gots i els programadors escriuen el codi i fan les proves necessàries perquè funcione el programa.
3. El robot torne a entrar i ha de construir la torre

Si usaràs este recurs a la teua aula et recomanem que faces una sessió prèvia en la qual la teua els ensenyes torres dissenyades per tu. Poden estar fetes amb els gots o posar un dibuix en la pantalla.
A més has de mostrar-los els únics codis que poden utilitzar i deixar-los clar que el joc comença amb tots els gots apilats al principi del tapet.
El joc està dissenyat per a ser ambigu i que es cometen fallades que puguen trobar i veure com una cosa positiva cap a l'èxit.