Menudaciència com aprendre i divertir-se

banner Menudaciència

L’experimentació a l’aula de primària

L’experimentació a l’aula desenvolupa un aprenentatge més significatiu i pràctic. Es pot fer mitjançant experiments científics, treballs amb materials manipulatius o simulació de situacions reals entre altres.

En aquest curs es recullen experiments científics que es poden portar a terme molt fàcilment amb xiquets.

Hem intentat que els experiments siguen:

  • Low-cost (de baix pressupost)
  • Quotidians     (amb continguts de la vida diària)
  • Fàcils     (materials comuns i tot detallat)
  • Adaptats per a xiquets
  • Científics (amb l’explicació)

Edicions

 

Objectius específics

  • Desenvolupar     habilitats per al disseny d'experiències científiques     manipulatives a les aules de les primeres etapes del Sistema Educatiu.
  • Aprofundir en el coneixement teòric dels continguts científics propis del currículum.
    Conèixer tècniques pedagògiques i didàctiques encaminades a millorar la motivació de l'alumnat d'edats primerenques cap a les ciències experimentals.

Continguts espcífics

  • Recopilació d'experiències senzilles, manipulatives i vistoses que motiven i     milloren la comprensió de conceptes científics-tecnològics bàsics.
  • Materials de baix cost per a la realització d'experiments científics en les     primeres etapes del sistema educatiu (reciclatge i possibilitats del mercat de proximitat)
  • Vinculació de la ciència amb la resta de disciplines: la globalització curricular a través dels experiments científics.
  • Motivació i desenvolupament d'actituds positives cap a la ciència.
  • La veritat més enllà del YouTube: claus per a realitzar amb èxit experiments en etapes educatives primerenques.
  • Els conceptes científics per als xiquets: rigor amb diversió.

Dirigit a

El curs està plantejat per a la participació de 50 professors. Els centres (i per tant els docents participants) seran seleccionats atenent als següents criteris:

  • Ser docent no universitari amb destinació en centres públics i concertats de la Comunitat Valenciana.

L'admissió serà, per ordre d'inscripció, d'acord amb el següent criteri:

  1. Professorat funcionari de carrera.
  2. Professorat funcionari interí en actiu.
  3. Professorat de la borsa de treball.
  4. Professorat no funcionari - centres concertats

Condicions

  • L'assistència     a les tres sessions presencials serà obligatòria per a la certificació del curs
  • En cas de no completar el curs (no certificar) el material entregat a l'inici serà retornat al CEFIRE CTEM en finalitzar el mateix.
  • Els certificats s'emetran de manera individual, sent requerida la realització de les tasques per tots els participants.
  • Les experiències proposades per a la seua realització estaran disponibles des del principi del curs perquè cada participant organitze la seua realització d'acord a les seues necessitats. A l'inici d'aquest, s'establirà un calendari de lliurament de tasques.
  • Es recomana incloure en la PGA la realització de les activitats pròpies del curs.

AQUEST ÉS UN CURS DEL CATÀLEG D'OFERTA GENERAL D'ÀMBIT CTEM. Enllaç de l’edició

 

El curs s'estructura en diverses fases:

  • FASE I. Una sessió presencial de 4 hores en la qual s'explicarà breument les     activitats incloses en la recopilació plantejada. En aquesta sessió     s'explicarà la naturalesa d'aquestes experiències, especialment,     aquelles que puguen tindre alguna dificultat particular (relativa,     ja que totes elles són senzilles). S'entregaran els materials     necessaris per a dur a terme aquestes activitats en el     desenvolupament del curs escolar, incloses les fitxes explicatives de cadascuna d'elles i un suggeriment de programació d'aula.
  • FASE II. Desenvolupament de les activitats a l'aula. Seguiment d'aquestes.     Esta fase tindrà lloc durant el curs. Segons la programació suggerida, es farà un seguiment i assessoria a través de la plataforma Moodle i amb intervencions puntuals (si foren necessàries) directament els centres participants. Durant aquesta fase se sol·licitarà la realització de xicotetes tasques  de seguiment en la plataforma Moodle. Al llarg de la fase II es realitzarà una segona sessió presencial en les seus acordades.
  • FASE III. Posada en comú de les experiències. Valoració de les tasques     realitzades durant el curs. Establiment de potencials accions a     desenvolupar al curs següent.