Situacions d’aprenentatge als bicitineraris per les vies verdes des d’una perspectiva inclusiva i transdisciplinària: vivència, anàlisis i disseny

INSCRIPCIÓ ACI: fins al 29 de maig de 2024.

CONFIRMACIÓ: del 30 de maig al 5 de juny de 2024.

HORES DEL CURS: 30 hores

Des de la xarxa CEFIRE venen desenvolupant-se les formacions de Bicitineraris didàctics des de 2002 i són una oportunitat per al professorat de vivenciar i experimentar les possibilitats de l’ús de la bicicleta amb l’alumnat en l’entorn natural, aixó com de conéixer nocions bàsiques de mecànica i com preparar i dissenyar aquest tipus d’activitats.

El curs tindrà una part relacionada amb la justificació curricular a través del disseny de Situacions d’aprenentatge adaptades al nou marc normatiu que relacionen els diferents elements curriculars implicats en un Bicitinerari.

S’incidirà en el caràcter interdisciplinari de la proposta i en la perspectiva inclusiva a l’hora de plantejar situacions d’aprenentatge que impliquen l’ús de la bicicleta i les adaptacions necessàries.

 

FORMACIÓ PRESENCIAL:

Sessions presencials:

Dimarts, 11 de juny de 2024 (17:30 a 20:30 h)

Dimarts,18 de juny de 2024 (17:30 a 20:30 h)

Dimarts, 2 de juliol de 2024 (9 a 17 h)

Dimarts, 9 de juliol de 2024 (9 a 17 h)

Universitat Jaume I – Castelló de la Plana

OBJECTIUS

  • Analitzar i vivenciar els diferents aspectes que conformen la situació d’aprenentatge d’acord amb les indicacions dels currículums LOMLOE.  
  • Disseny de situacions d’aprenentatge que responguen a les realitats educatives del professorat participant.  
  • Experimentar i analitzar les vies verdes com a recurs didàctic als centres educatius que permeten desenvolupar el currículum des d’un aprenentatge situat i amb plantejament multidisciplinari   
  • Analitzar els aspectes de l’activitat relacionats amb el desenvolupament dels ODS i els reptes del S. XXI com per exemple la sostenibilitat, la cooperació, la convivència i la inclusió. 
  • Descobrir el paisatge, aspectes socials, culturals i mediambientals del territori recorregut per tal de crear consciència de les realitats de les comarques recorregudes.  
  • Experimentar i analitzar els diferents aspectes de l’organització d’una eixida didàctica al medi natural en bicicleta.  
  • Transmetre la viabilitat i aplicació didàctica dels itineraris plantejats. 
  • Millorar la lectura i usos de la cartografia impresa i digital. 

CONTINGUTS

  • Recorregut conscient, reflexiu i amb mirada docent dels itineraris en bicicleta per la via verda de la mar (Benicàssim i Orpesa) i el recorregut pel Xúquer i la marjal de Sueca i Cullera. 
  • Plantejament didàctic i disseny als centres educatius de situacions d’aprenentatge incidint en el seu potencial inclusiu, interdisciplinari i transversal.  
  • Anàlisi dels valors que el cicloturisme transmet a l’alumnat i que es desprenen del seu plantejament afavoridor de la coeducació, la sostenibilitat, la convivència i el treball cooperatiu d’entre altres.  
  • Anàlisi de la realitat socioeconòmica i ambiental de les comarques recorregudes vinculat amb els ODS i els reptes del S.XXI  
  • Els recursos de turisme didàctic, cultural i natural, i el seu ús com a ferramentes didàctiques.  
  • Aspectes organitzatius d’una eixida en bicicleta amb alumnat.  
  • Mecànica bàsica de la bicicleta per a la realització d’itineraris en bicicleta amb l’alumnat.  
  • Lectura de mapes i ús didàctic de tecnologies vinculades a la cartografia.  

TONI HERNÁNDEZ MARTÍNEZ

Mestre d’Educació Física de primària i llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport. Actualment exerceix com a assessor de l’àmbit d’Educació Inclusiva.

ALEJANDRO BADENES ORTÍ

Mestre d’Educació Física de primària, actualment exerceix com a assessor de l’àmbit artisticoexpressiu (Educació Física etapa primària) al CEFIRE artisticoexpressiu.