VII Jornada d’Intercanvi d’Experiències d’Educació Plàstica, Visual i Audiovisual. EMERGÈNCIA ARTÍSTICA: l’Agenda 2030 des del museu i l’escola

Inscripcions ACÍ

OBJECTIUS//

  • Connectar al professorat de l’especialitat de Dibuix en una jornada per a compartir experiències docents vinculades als reptes del S.XXI i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
  • Fomentar la reflexió entorn de l’educació artística en els centres de secundària.
  • Conèixer les pràctiques de mediació cultural de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM).
  • Entendre les pràctiques de mediació dels museus com a eines pedagògiques per a l’escola.
  • Indagar en el concepte de sostenibilitat experimentant en diferents tallers.
  • Establir connexions entre els centres culturals i els centres educatius.

PROGRAMA//

9 a 9.45 h Recepció i signatures (HALL AUDITORI CARMEN ALBORCH)
9.45 a 10 h Benvinguda. IVAM/AVPD/CEFIRE artisticoexpressiu (AUDITORI CARMEN ALBORCH)
10 a 10.45 h Ponència inaugural. Com l’exercici de construir comunitat esdevé al Jardí ambulant, a càrrec de Andrea Miguel y Yolanda Jolis (Departament Sostenibilitat i Educació MACBA-Museu d’Art Contemporani de Barcelona).
10.45 a 11.30 h Intercanvi d’experiències docents (PART I) (AUDITORI CARMEN ALBORCH)
11.30 a 12 h Pausa-café (HALL 2a PLANTA)
12 a 12.45 h Intercanvi d’experiències docents (PART II) (AUDITORI CARMEN ALBORCH)
12.45 a 13 h Performance: Hi ha una mar dins de la mar, a càrrec de Maria Vidagañ (HALL 2a PLANTA)
13 a 14 h Exposició de les experiències de mediació de l’IVAM (AUDITORI CARMEN ALBORCH)
14 a 16 h Pausa-dinar
16 a 18 h Tallers (DIVERSOS ESPAIS)
18 a 18.30 h Relatoria dels tallers (AUDITORI CARMEN ALBORCH)

PONÈNCIA: Com l’exercici de construir comunitat esdevé al Jardí ambulant//

Es pot ser radicalment públic? Fins a quin punt són públiques les institucions culturals? El Jardí ambulant neix d’aquesta inquietud. És jardí perquè es planteja com un espai de calma urbana, de diàleg compartit, un oasi on la comunitat –i el museu amb ella— pugui ser. I és ambulant perquè no respon a una proposta tancada o fixa. Un espai a peu de plaça que s’anirà transformant en allò que les seves persones usuàries determinin. Quin ha estat el camí fins a arribar aquí? Quins gestos, complicitats i reptes han conformat i conformen aquest exercici de construir comunitat?

Andrea Miguel Ferriz és politòloga amb un Postgrau en Cultura de Pau i Resolució de Conflictes i amb experiència en acompanyament internacional, treball comunitari i mediació amb comunitats situades, a Nepal i Mèxic. Actualment, i des de fa un any, és Responsable de Sostenibilitat del MACBA, incorporant la sostenibilitat de manera transversal a les diferents àrees del museu i liderant projectes com el Consell Social o el Jardí Ambulant.

Yolanda Jolis és responsable d’Educació en el MACBA, on ha treballat des de 2007 com a coordinadora i educadora. Com a treballadora cultural, centra el seu interés en l’encreuament entre l’art i l’educació, així com en la potencialitat de l’acte performatiu. Des d’una pràctica situada, investiga les formes de construcció de coneixement que emergeixen en el context del museu a partir d’allò relacional, la construcció del vincle i l’experiència col·lectiva entorn de l’acte estètic. Ha impartit cursos i comissariat tallers amb artistes, del qual destaca “Laboratori d’artiste”s o “P2P”. “D’igual a igual”, dins del marc del programa de formació contínua per al professorat. Com a educadora i coordinadora, ha acompanyat grups de treball diversos, entre ells “Departament Exotèric”, “Els xiquets i les xiquetes del barri”, “Coneixent-nos amb Metzineres” o “Pensant juntes un dispositiu d’art mòbil”, on els processos col·lectius ocupaven un lloc central en la seua pràctica. És llicenciada en Història de l’Art per la UB.

PERFORMANCE: Hi ha una mar dins de la mar//

María Vidagañ Murgui Va estudiar Belles Arts en la Universitat Politècnica de València, en L’École des Beaux-Arts en Rennes i a Acaronar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi a Istanbul. Posteriorment es va doctorar en Didàctica de les Arts Visuals a la Universitat de València. La seua pràctica d’investigació artística se situa en l’àmbit de les arts d’acció, la instal·lació i el vídeo. Mitjançant aquestes manifestacions artístiques investiga entorn de les connexions entre diferents àrees d’estudi com són la botànica, l’economia, l’educació i les arts visuals. Ha realitzat accions i projectes en diferents institucions com són Atelier LUMA (Arlés), CCCC- Centre del Carme Cultura Contemporània (València), IVAM (València), Universidade de Lisboa, University of Oslo, Casa de Cultura Ca Gelabert de Binissalem (Palma) o la Quinta da Cruz-Centro de Arte Contemporânea de Viseu, entre d’altres. Forma part del Grup d’Innovació docent Art i Didàctica (ARDIT).

TALLERS//

  • TALLER A: On estan les artistes? Gema Gil

Veure el museu -i la vida!- amb ulleres violetes? És possible mirar més enllà dels grans genis de l’art? On estan les artistes? Un recorregut per diferents peces de la col·lecció de l’IVAM en el qual incidirem a rellegir obres d’art contemporani des d’una mirada actual, reflexiva i crítica amb la tradicional Història de l’Art. Un recorregut on es busca posar en valor la igualtat de gènere com a dret fonamental i posar en valor les adversitats que les artistes han superat en el s. XXI.

Gema Gil Pérez és Historiadora de l’Art, titulada a la Universitat de València. Amb formació en Mediació en Museus, dirigeix la seua pràctica i investigació cap a les possibilitats educatives i transformadores de la mediació artística des d’un punt de vista feminista, activista i compromés, incorporant en la seua metodologia les pedagogies crítiques, la desconstrucció decolonial dels relats de la Història de l’Art i la pràctica docent lliure i respectuosa a través de l’art contemporani.

  • TALLER B: D’ací, d’allà. Elena Rocamora i Elena Sanmartín

D’ací, d’allà és una proposta d’investigació col·lectiva i intercanvi de coneixement i experiències entre l’equip del programa Art i Context (IVAM) i el professorat de diferents disciplines i nivells. A partir del procés de treball de les artistes participants en el programa, Bella Báguena, Pablo Bolumar, Marco Henri, Gema Quiles, Sandra Mar i Juan de Dios Morenilla, es proposa un taller que aborde la simbiosi entre els sabers artístics i els sabers educatius. Partint de les línies d’investigació de cadascuna de les creadores abordarem qüestions com la igualtat de gènere, el consum responsable i l’escolta atenta de l’entorn; posant en diàleg els modes de fer dels processos creatius amb les urgències del context educatiu present.

Elena Rocamora Sotos (Elx, 1996) és artista, investigadora i educadora. Està desenvolupant la seua tesi doctoral en la UPV, on investiga les estètiques de l’aproximació, compreses com aquelles experiències sensibles que reformulen la realitat a través de la possibilitat i el desig. Ha col·laborat amb diferents institucions, com són el EACC, Castelló; la UMCE, Xile; així com el CMCV i l’IVAM, València.

Elena Sanmartín Hernández (Torrevella, 1996) és mediadora, educadora i gestora cultural. Li interessa explorar els modes de traduir i traslladar les metodologies de la creació artística contemporània en eines creatives per a la comprensió i la resolució dels problemes i reptes contemporanis. Actualment desenvolupa i coordina projectes d’art i educació al costat del CMCV i l’IVAM, València.

  • TALLER C: A prop. ideadestroyingmuros.

Entenent els centres escolars com a llocs travessats per entramats relacionals complexos que tenen a veure amb qüestions identitàries relacionades amb els orígens i les migracions dels familiars dels alumnes, considerem les llavors, l’art –i indústria– tèxtil i l’art postal, eines que possibiliten el diàleg sobre desplaçaments, adaptació o inadaptació a un context determinat. D’aquesta manera podem repensar amb l’alumnat la vida, la cura, l’ecologia, els processos, la responsabilitat compartida i la transformació.

Des d’aquesta perspectiva el projecte “A prop” es planteja com una eina per desenvolupar competències connectades amb el learning by doing, la participació activa i el respecte pels valors intrínsecs a les cures comunitàries i a l’ecologia.

ideadestroyingmuros es un grupo transcultural que vive en la creación artística comunitaria y en los procesos formativos situados. Nace en Venecia en el 2005 y desde hace más de quince años se encuentra activo en Valencia manteniendo lazos con el contexto italiano y senegalés. Su trabajo se basa en prácticas conceptuales y procesuales propias del arte comunitario, feminista y postexótico. 

Han expuesto y dado talleres, entre otros lugares, en el Ecomuseo Mare Memoria Viva de Palermo, en el MACBA y en el CCCB de Barcelona, en IVAM y en el CCCC de Valencia, en el Museu de Belles Arts de Castellón y en muchos centros formativos de la Comunidad Valenciana. 

  • TALLER D: L’extraordinari: Bandarres! Massa Salvatge.

Prenent com a marc el projecte L’Extraordinari: Bandarres! en l’IVAM, tractarem la relació entre la creació artística i la reivindicació amb una mirada antiadultista. Emprarem eines gràfiques i audiovisuals i realitzarem accions performatives per a generar un procés de reflexió i creació col·lectiva sobre la pròpia pràctica docent que visibilitzarem en el museu. Bandarres! impacta en els O.D.S “Educació de qualitat” i “Ciutats i comunitats sostenibles”. D’una banda, entenem que l’educació inclou no sols aquells aspectes formals o del currículum sinó que una educació de qualitat emancipa a la societat cap a una participació real. Dotar a l’alumnat d’eines i capacitats de visibilització i reivindicació de demandes socials forma part d’un desenvolupament integral de les persones. D’altra banda, entenem la sostenibilitat no sols com la part ecològica sinó que unes ciutats sostenibles són aquelles que permeten un creixement basat en la participació ciutadana i en l’assoliment de xarxes comunitàries.

Massa salvatge és un col·lectiu d’art i educació que impulsa processos pedagògics i d’acció cultural des d’una perspectiva crítica i socialment compromesa especialment amb la infància. Una cooperativa formada per Teresa Mata i Alba Oller que naix amb el projecte comunitari “La Figuera de Benimaclet” al costat de Lluc Mayol, i que actualment combina projectes educatius, de mediació cultural, produccions artístiques, formació i investigació en diferents espais: centres culturals i museus, centres educatius i de formació i al costat de col·lectius i entitats de base afins. Sempre amb una mirada antiadultista de l’educació, l’art i la cultura.

DIRIGIT A//

Personal docent de secundària de l’especialitat de Dibuix en actiu en centres sostinguts amb fons públics (de titularitat pública i privats concertats. Art. 108 LOE 2/2006). Resta de professorat per ordre d’inscripció.

OBSERVACIONS//

  • Aquesta jornada s’organitza conjuntament amb l’àrea d’Educació/Mediació de l’IVAM i la AVPD Associació Valenciana de Professorat de Dibuix.
  • L’IVAM, a través del seu Web, facilitarà la inscripció a la jornada a estudiants universitaris (Màster de Secundària, Dibuix) i agents o mediadors/es culturals interessats/des a participar.