INSCRIPCIÓ ACI: fins al 29 de maig de 2024.
CONFIRMACIÓ: del 30 de maig al 5 de juny de 2024.
HORES DEL CURS: 30 hores
Des de la xarxa CEFIRE venen desenvolupant-se les formacions de Bicitineraris didàctics des de 2002 i són una oportunitat per al professorat de vivenciar i experimentar les possibilitats de l’ús de la bicicleta amb l’alumnat en l’entorn natural, aixó com de conéixer nocions bàsiques de mecànica i com preparar i dissenyar aquest tipus d’activitats.
El curs tindrà una part relacionada amb la justificació curricular a través del disseny de Situacions d’aprenentatge adaptades al nou marc normatiu que relacionen els diferents elements curriculars implicats en un Bicitinerari.
S’incidirà en el caràcter interdisciplinari de la proposta i en la perspectiva inclusiva a l’hora de plantejar situacions d’aprenentatge que impliquen l’ús de la bicicleta i les adaptacions necessàries.
FORMACIÓ PRESENCIAL:
Sessions presencials:
Dimarts, 11 de juny de 2024 (17:30 a 20:30 h)
Dimarts,18 de juny de 2024 (17:30 a 20:30 h)
Dimarts, 2 de juliol de 2024 (9 a 17 h)
Dimarts, 9 de juliol de 2024 (9 a 17 h)
Universitat Jaume I – Castelló de la Plana
OBJECTIUS
- Analitzar i vivenciar els diferents aspectes que conformen la situació d’aprenentatge d’acord amb les indicacions dels currículums LOMLOE.
- Disseny de situacions d’aprenentatge que responguen a les realitats educatives del professorat participant.
- Experimentar i analitzar les vies verdes com a recurs didàctic als centres educatius que permeten desenvolupar el currículum des d’un aprenentatge situat i amb plantejament multidisciplinari
- Analitzar els aspectes de l’activitat relacionats amb el desenvolupament dels ODS i els reptes del S. XXI com per exemple la sostenibilitat, la cooperació, la convivència i la inclusió.
- Descobrir el paisatge, aspectes socials, culturals i mediambientals del territori recorregut per tal de crear consciència de les realitats de les comarques recorregudes.
- Experimentar i analitzar els diferents aspectes de l’organització d’una eixida didàctica al medi natural en bicicleta.
- Transmetre la viabilitat i aplicació didàctica dels itineraris plantejats.
- Millorar la lectura i usos de la cartografia impresa i digital.
CONTINGUTS
- Recorregut conscient, reflexiu i amb mirada docent dels itineraris en bicicleta per la via verda de la mar (Benicàssim i Orpesa) i el recorregut pel Xúquer i la marjal de Sueca i Cullera.
- Plantejament didàctic i disseny als centres educatius de situacions d’aprenentatge incidint en el seu potencial inclusiu, interdisciplinari i transversal.
- Anàlisi dels valors que el cicloturisme transmet a l’alumnat i que es desprenen del seu plantejament afavoridor de la coeducació, la sostenibilitat, la convivència i el treball cooperatiu d’entre altres.
- Anàlisi de la realitat socioeconòmica i ambiental de les comarques recorregudes vinculat amb els ODS i els reptes del S.XXI
- Els recursos de turisme didàctic, cultural i natural, i el seu ús com a ferramentes didàctiques.
- Aspectes organitzatius d’una eixida en bicicleta amb alumnat.
- Mecànica bàsica de la bicicleta per a la realització d’itineraris en bicicleta amb l’alumnat.
- Lectura de mapes i ús didàctic de tecnologies vinculades a la cartografia.
TONI HERNÁNDEZ MARTÍNEZ
Mestre d’Educació Física de primària i llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport. Actualment exerceix com a assessor de l’àmbit d’Educació Inclusiva.
ALEJANDRO BADENES ORTÍ
Mestre d’Educació Física de primària, actualment exerceix com a assessor de l’àmbit artisticoexpressiu (Educació Física etapa primària) al CEFIRE artisticoexpressiu.