ODS. La igualtat i la inclusió en una Educació Física de qualitat, de vida i per a la vida: propostes didàctiques i aplicació pràctica atenent els ODS

24AEODIN001 – ODS. La igualtat i la inclusió en una Educació Física de qualitat, de vida i per a la vida: propostes didàctiques i aplicació pràctica atenent els ODS.

Curs semipresencial 20 hores.

Sessions a distància en la plataforma TEAMS de 17:30 a 20.00 hores:

  • Dimarts 07/05/2024
  • Dijous 09/05/2024
  • Dimarts 14/05/2024
  • Dijous 16/05/2024

Sessió presencial en la Universitat Jaume I de 10.00 a 14.0 hores:

  • Dissabte 11/05/2024
  • Dissabte 18/05/2024

En aquest curs, ens endinsarem en el poder transformador de l’Educació Física en la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) establerts per les Nacions Unides.

A través de propostes didàctiques innovadores i l’aplicació pràctica de metodologies pedagògiques, explorarem com l’Educació Física pot ser un vehicle per a la promoció d’un estil de vida saludable, la construcció de valors de cooperació i inclusió, i la sensibilització ambiental.

Aquest curs posa un fort èmfasi en la seva aplicació pràctica dins de l’aula.

OBJECTIUS ESPECÍFICS //

  • Reflexionar i analitzar qué significa una Educació Física de qualitat adaptada als reptes i desafiaments del segle XXI.
  • Conèixer i desenvolupar iniciatives i projectes competencials per al desenvolupament dels ODS des de l’Educació Física. ODS 3-4
  • Desenvolupar i practicar activitats i propostes didàctiques inclusives i amb perspectiva de gènere que fomenten la igualtat. ODS 5 i 10
  • Desenvolupar i practicar activitats i propostes competencials que fomenten la sostenibilitat i la cura del medi ambient. ODS 13-14-15
  • Desenvolupar i practicar activitats i propostes competencials que fomenten la mobilitat activa i sostenible i l’oci saludable. ODS 11
  • Desenvolupar i practicar activitats i propostes competencials que fomenten la l’alimentació saludable i sostenible. ODS 2-12
  • Desenvolupar i practicar activitats i propostes competencials que fomenten valors de justícia social, pau i institucions sòlides. ODS 16-17
  • Crear un banc de recursos didàctics i pràctics per a la implementació d’una Educació Física competencial de qualitat.

CONTINGUTS //

  • ODS, agenda 2030, reptes del segle XXI.
  • Inclusió, equitat, igualtat, igualtat d’oportunitats, perspectiva de gènere, estereotips.
  • Sostenibilitat, medi ambient, plogging.
  • Ultraprocessats, begudes energètiques, alimentació en el cicle menstrual. Projecte intercentres d’alimentació S3: Cuida’t – Cuida’l
  • Banc solidari de bicis, rodes S3.
  • Jocs i esports alternatius: Kinball, Twincon, Paladós, Roundnet.
  • Jocs adaptats i específics per a ANEE: bàsquet en cadira de rodes, goalball, boccia.
  • Propostes rítmiques inclusives: rhythm basquet, danses amb bastons…
  • Model d’autoconstrucció de materials.
  • Model comprensiu d’iniciació esportiva (TGFU)
  • Var de l’Honestedat
  • Projecte Patis ASICS: Actius, Saludables, Inclusius, Coeducatius, Sostenibles.
  • Projectes i programes per a la igualtat d’oportunitats: Erasmus +, PEAFS, Recorre Castelló, PIIE

PONENT //

Professora d’Educació Física a l’IES SERRA D’IRTA.

Coordinadora del PEAFS, de sostenibilitat i de projectes Erasmus + 

Premi EAR (educació ambiental) de la CV en 2021 

Premi Dia de l'Esport de la Fundació Trinidad Alfonso en 2021 

Finalistes dels premis nacionals d'aprenentatge-servei 2021 

Participació en diferents congressos nacionals i internacionals relacionats          amb Educació Física.

Mónica Chanzá Payá