VI Jornada d’intercanvi d’experiències de Plàstica, Visual i Audiovisual. El museu com a aliat

DISSABTE 13 DE MAIG DE 2023 de 9 h a 18.30 h / IVAM, VALÈNCIA

RELATORIA AUDIOVISUAL DE LA JORNADA//

 

PONÈNCIA INAUGURAL//

Como el musguito en la brecha: arrimado museo y escuela / Carlos Almela

 

INTERCANVI D'EXPERIÈNCIES DOCENTS//

 

EXPERIÈNCIES DE MEDIACIÓ DE L'IVAM//

  • D'ací i allà, d'allà ací. Grup de reflexió i creació docent / Elena San Martín. D’ací allà, d’allà ací és una proposta d'intercanvi de coneixement i experiències entre l'equip del Programa d’Art i Context de l'IVAM i el professorat de diferents disciplines d'Educació Secundària i Batxillerat. Partint del procés de treball de les artistes participants en el Programa, i amb l'arxiu com a pràctica contemporània i també com a recurs d'investigació i reflexió, es van plantejar una sèrie de sessions formatives per a professorat durant el primer trimestre del curs 2022-2023. Actualment el projecte es troba en ple procés de disseny d'una bateria de recursos artístics que permeten treballar de manera autònoma a les aules. Aquestes es recolliran en una publicació col·lectiva que podrà formar part de l'exposició final del Programa d’Art i Context.
  • Confluències. Mediacions d'art i diàleg contemporani al territori rural / Eva Bravo. El punt de partida del projecte de mediació artística són les obres generades pels artistes de Confluències, un projecte d'intervencions i mediacions artístiques als pobles de la Ruta 99 de la Comunitat Valenciana. Partint d'algunes de les intervencions artístiques del projecte Confluències, l'IVAM acosta les lògiques pròpies de la creació contemporània a una selecció de xicotetes localitats del territori valencià, com ha sigut del CRA Palància Millars durant el primer trimestre del curs 2022-23. Els artistes Sandra Mar i Carlos Izquierdo, al costat de l'equip de mediació coordinat per Eva Bravo, van donar a conéixer el seu procés creatiu a l'alumnat del centre participant, abordant la seua obra des de diverses accions de mediació educativa, acompanyats pel museu.
  • Moguda! Activació de la biblioteca escolar de l'IVAM en el barri / Fani Grande. Moguda! La biblioteca escolar itinerant de l'IVAM és el projecte de dispositiu mòbil de l'IVAM, en aquest curs en la seua tercera edició. Amb Moguda! el museu proposa conformar unes xicotetes biblioteques itinerants escolars de caràcter artístic que viatgen des de les seues caixes de transport d'art entre centres educatius valencians de diferents edats i tipologies: des d'una escoleta d'educació infantil, a una escola d'adults, passant centres educatius per a persones amb diversitat funcional, instituts, col·legis o universitats populars.
  • El museu del NO. Desafiaments i pulsions en el cub blanc / Gema Gil i Óscar Blanco. A partir del procés de reflexió i treball generat des del projecte Inventari. Poliglotisme (Pensar en comú el museu), que va cristal·litzar en l'acció Las grietas del No, en aquest projecte encara en actiu, cada setmana convidem a l'alumnat de diversos nivells educatius a continuar pensant en comú els museus, el museu, el nostre museu. Recorrent alguns dels espais de l'IVAM, es revisen conceptes apresos sobre els centres d'art contemporani i sobre les seues obres, desempolsant vells clixés i participant en una desenfadada acció performativa work in progress final amb la qual reflexionar sobre els límits i les fronteres que el museu imposa, conscient i inconscientment, als qui traspassen (o no) les seues portes.

 

PONENTS//

Carlos Almela (València, 1989) es dedica a l'educació, la investigació, i la gestió cultural. La seua pràctica se centra en les pedagogies crítiques, les pràctiques artístiques col·laboratives i les poètiques ecosocials. És responsable de educació i mediació en hablarenarte des de 2022, havent sigut anteriorment responsable d'art ciutadà en la Fundació Carasso. És Coordinador general i professor del Màster en gestió cultural (uc3m) i investiga les estètiques fòssils de l'aviació en el col·lectiu dos_spotters.  (instagram: @carl_alm, twitter: @carlos_almela).

Elena San Martín és creadora i mediadora cultural. Li interessa explorar les maneres de traduir i traslladar les metodologies de la creació artística contemporània en eines útils per a la comprensió i la resolució dels problemes i reptes contemporanis. És graduada en Belles arts per la Universitat Politècnica de València, ha realitzat el Màster Permea: Educació i Mediació a través de l'Art pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Universitat de València i el Màster Universitari en Història de l'Art Contemporani i Cultura Visual per la Universitat Complutense de Madrid i el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia.

Eva Bravo compagina l'arqueologia amb la gestió del patrimoni, la docència, la mediació cultural i la participació en projectes d'investigació i creació artística. Des de l'any 2022 coordina el procés de creació dels artistes de Confluències, incorporant al projecte un eix de mediació en centres rurals agrupats a partir de les obres del programa, inserit en la línia d'acció del museu “L’IVAM al territori”.

Fani Grande (València, 1966) és guionista, escriptora, bloguera i Màster en PNL per a la comunicació. Ha publicat els llibres El Fémur de Eva, Jo soy así i eso no es un problema, Amparo, fallera mayor infantil, entre altres. Imparteix cursos sobre continguts de blogs i l'ús ètic de les xarxes. Des de la I edició de Moguda! ha estat a càrrec de les activacions lectores de la biblioteca escolar de l'IVAM per a públics diversos.

Gema Gil desenvolupa la seua pràctica i investigació al voltant de les possibilitats educatives i transformadores de la mediació artística des d'un punt de vista feminista, activista i compromés, incorporant en la seua metodologia les pedagogies crítiques, la desconstrucció decolonial dels relats de la Història de l'Art i la pràctica docent lliure i respectuosa a través de l'art contemporani.

Óscar Blanco és és investigador social, expert en les possibilitats de les arts i la cultura en la transformació sostenible de la indústria de la moda. Dirigeix la seua pràctica artística cap a les possibilitats educatives i transformadores de la mediació artística des d'un punt de vista activista i compromés, especialment des de la pràctica de l'artivisme tèxtil i el teixit com a material i com a símbol de posicionament crític.