Música.Avaluació

// AVALUACIÓ

#Com avaluar les propostes

L'avaluació és un dels moments del procés d'ensenyament-aprenentatge que més es veu afectat per les falses creences i els mites que existeixen sobre els ensenyaments artístics. Hi ha dues falses creences que resumeixen aquesta problemàtica (Morales, 2001):

1. La creació artística és cosa de genis, i per tant el seu aprenentatge mai satisfà les nostres expectatives.

2. En pertànyer la creació artística a l'àmbit d'allò subjectiu és difícil d'objectivar en continguts o objectius específics.

Per tant, hem de partir de què fem propostes d'aula amb uns objectius prefixats que anul·len el factor subjectiu, ja que aquest va unit a experiències prèvies i a condicionants de tota mena (culturals, emocionals...) i per tant ens impedeix millorar l'aprenentatge de l'alumnat, que és un dels objectius de qualsevol procés d'avaluació. Pel que fa a les evidències d'aprenentatge, hi ha diversos sistemes, però per a aquests Recursos d'estar per casa, desenvolupats en el context de l'ensenyament a distància, proposem un registre de control basat en el Portafolis, a manera de "Llibre d'artista", una mena de diari que funciona com un quadern de bitàcola de cada projecte i de totes les seues fases:

El portafolis es pot conceptualitzar com un contenidor que abasta els registres de l'activitat d'aprenentatge. Per Gardner (1994) el portafolis consisteix en alguna cosa més que un recull de documents i un registre d'activitats, és l'instrument que possibilita l'apreciació de les diferents relacions d'aprenentatge, comprovar el grau de satisfacció de les expectatives o els errors conceptuals que es donen en el procés de formació (Morales, 2001).

#Avaluació Autèntica

llibreta

L'Avaluació Autèntica és una metodologia d'avaluació per a l'aprenentatge, conduïda a través de tasques del món real que requereixen que els estudiants hagen d'utilitzar el seus coneixements i habilitats, donant compte d'acompliments creatius i efectius, en contextos significatius. Cal adaptar-la a la programació d’aula.

Les tasques plantejades han d’estar adaptades a la programació d’aula i, per tant, han de permetre fer el corresponent seguiment i avaluació continua del procés. Per poder realitzar-los, es poden emprar instruments d’avaluació adequats com els portafolis o les rúbriques.

Per altra banda, s'hauria d’establir el que anomenem Stop moments durant el procés, per tal d´avaluar i reconduir si és necessari.

//  RECORDA!

La proposta didàctica que plantegem és flexible i s'adapta al context del professorat  i de l’alumnat. L’objectiu principal és desenvolupar un altre tipus d’ensenyament-aprenentatge de manera original i enriquidora. En tot moment hauria de ser una activitat agradable.  Cal aprofitar un moment i espai molt particular com a detonant d’un aprenentatge enriquidor en aspectes curriculars, però sobretot en la vessant humana d’aquesta situació.  Hem de ser capaços d’adaptar la nostra proposta a la diversitat que tenim a les aules. Propostes obertes, flexibles i adaptables al ritme de tot l’alumnat.