L’alumnat de l’IES Francesc Ferrer i Guàrdia, representat per 7 alumnes de 2n de Batxillerat, acompanyats pels professors del Departament de Geografia i Història, Aina Sebastián i Andreu Romero, han participat a Navarra del 2 al 5 d’octubre en la I Trobada Escolar de la RedMemoria.

Aquesta trobada ha reunit a 150 alumnes i 45 professors de 23 centres educatius de 12 comunitats autònomes gràcies al suport de l’Institut Navarro de la Memòria (Govern de Navarra) i el Comissionat d’Espanya en Llibertat (Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica).
L’experiència ha permès a l’alumnat visitar diferents espais de memòria ubicats a Navarra i que s’inspiren en l’activitat ‘Les Botelles de la Llibertat‘, que l’Institut Navarro de la Memòria porta anys realitzant en el marc del programa Escoles amb Memòria. Així els nostres joves han realitzat la primera etapa de la ruta (hui convertida en GR 225) que van seguir els fugats del Fort de Sant Cristòfol, prop de Pamplona/Iruña, en un acte que ha comptat amb la participació musical d’Enrique Villarreal ‘El Drogas’. D’aquesta presó franquista el 22 de maig de 1938 van fugir 795 presos. D’aquests, 206 van ser assassinats en la seua fugida, 14 executats més tard i la resta, van ser capturats i retornats a la presó. Només tres van aconseguir assolir la frontera francesa. A més, han visitat el conegut com “Cementerio de las Botellas” i la fossa comuna d’Olave.

D’altra banda, en un taller organitzat a la Universitat Pública de Navarra, el nostre alumnat ha tingut l’oportunitat de compartir les activitats i projectes que venen treballant al centre amb alumnat d’altres centres amb l’objectiu de compartir experiències relacionades amb la memòria democràtica, els drets humans i la deslegitimació de la violència des del punt de vista de la joventut.


Per a desenvolupar aquesta activitat s’ha dissenyat el següent pòster:

Com a resultat d’aquests tallers, l’alumnat a elaborat un manifest que en arribar a València hem volgut ampliar amb la nostra perspectiva i que podeu consultar en el següent enllaç: I Manifest d’Iruña, joves per la memòria.
Com s’ha manifestat en diversos moments de la trobada, la memòriano és un fet del passat, sinó de construir un present i futur alineats amb el respecte dels drets humans.
Per últim, el professorat ha participat en un taller amb l’objectiu fonamental de recollir expectatives i criteris per a l’organització en 2026 del III Congrés Internacional Història amb Memòria en l’Educació i, sobretot, per compartir experiències i possibilitats d’encetar projectes de col·laboració entre centres de diverses comunitats autònomes.
