El CEIP Santa Bàrbara està ubicat en el centre urbà de la localitat de Benifaió, municipi situat al Nord de la comarca de la Ribera (València).

Històricament, com tots els pobles del voltant, és un poble d’origen àrab, l’origen urbà i demogràfic, sens dubte, correspon als musulmans els quals van formar alqueries pròximes a les torres de vigilància i defensa (Benifaió, Mussa, Espioca, etc.) Els àrabs van introduir la nòria, els sistemes de regadiu, sèquies i cultius com la taronja, el cotó, l’ hostessa, la morera, etc.

La població actual està al voltant d’uns 11.877 habitants, estacionària des de fa algunes dècades; no obstant això s’observa un notable flux d’immigrants vinguts, sobretot, del Magrib, Sud-amèrica i Europa Oriental. Aquesta varietat ètnica queda reflectora en la matrícula escolar, on conviuen uns 74 alumnes de matrimonis immigrants amb la resta d’ alumnes. Cal afegir la nombrosa població d’ètnia gitana (50 alumnes que es troben matriculats al nostre centre) arrelada al poble des de fa algunes dècades.

L’ alumnat que assisteix al centre prové, majoritàriament, de famílies treballadores, sense greus problemes econòmics i socials. El nombre total d’ alumnes és de 235. Entre ells tenim 25 alumnes amb necessitats educatives especials i 124 alumnes de Compensació educativa.

Quatre centres d’ensenyament funcionen a Benifaió: dos col·legis públics d’ensenyament d’Infantil i Primària: Santa Bàrbara i Trullás; un d’ensenyament religiós-concertat: Crist Rei i un d’ensenyament secundari: l’IES Enric Soler i Godes.
El nostre centre imparteix des del Segon Cicle d’Educació Infantil (de 3 a 6 anys) repartit en tres nivells; i l’etapa d’Educació Primària (de 6 a 12 anys) repartida en tres cicles de dos Nivells.

També, el mateix centre compta amb un ampli pati amb 2 pistes, zones de jocs, zona d’hort escolar, zona de descans amb bancs, zones d’ombra i per a Educació Infantil, hort escolar, zona de jocs, sorrenc i arbres.