ACCIÓ COL·LABORATIVA I RECERCA DOCENT
Què és el projecte ACORD?
Els projectes d’innovació i transferència ACORD incentiven l’apropament dels centres educatius no universitaris cap a metodologies d’investigació que desencadenen la transformació educativa amb la col·laboració de grups de recerca universitaris o d’altres institucions de recerca públiques.
Quins objectius tenen tots els projectes ACORD?
a) Desplegar la recerca i fomentar la investigació, innovació i transferència de coneixement.
b) Dirigir la investigació cap a temàtiques com són: igualtat, feminisme; sostenibilitat, ecologisme i reptes socials; ciències i tecnologies; multilingüisme; metodologies participatives i avaluació; memòria democràtica; educació emocional i afectivosexual; llengua, identitat i territori; música, dansa i cultura popular.
c) Potenciar la cooperació entre centres educatius no universitaris i universitaris.
Quin projecte ACORD anem a desenvolupar a la nostra escola?
Al CEIP Port de Xàbia anem a desenvolupar un projecte ACORD per tal d’investigar com el paper de les tradicions culinàries i gastronòmiques influeixen en la consecució d’una alimentació saludable i sostenible.
Quines activitats anem a realitzar?
Durant els cursos escolar 2023-2024 i 2024-2025, durem a terme les següents activitats amb el nostre alumnat, juntament amb la comunitat educativa i la xarxa d’aliances educatives PORT:
- Tallers de cuina i elaboració de plats tradicionals i sostenibles, comptant amb cuineres i cuiners del territori i altres organitzacions que formen part del nostre Projecte d’Aliances Educatives.
- Intercanvis gastronòmics amb agents de la comunitat educativa, basats en la cuina tradicional, respectant els productes de temporada i proximitat, així com els processos d’elaboració, conservació i aprofitament.
- Intercanvis gastronòmics amb agents de la comunitat educativa, basats en la cuina intercultural, posant en valor la riquesa de la diversitat cultural del nostre centre.
- Tallers de recuperació de la gramàtica culinària i gastronòmica de la dieta mediterrània, afavorint la transmissió de coneixements intergeneracional.
- Eixides per tal d’impulsar el consum de productes de proximitat, incloses herbes i plantes mengívoles i respectar-ne l’estacionalitat, a més d’afavorir la biodiversitat i la sostenibilitat.
- Tallers d’experimentació i sensorials per descobrir el plaer de menjar de manera sana, sostenible i equilibrada.
- Activitats amb experts per tal de recuperar i posar en valor el llegat de la dieta mediterrània, conjugant tradició i cultura.
- Jornades amb la comunitat educativa i també obertes al barri, d’experiències gastronòmiques saludables i sostenibles.
- Xerrades-col·loquis sobre com els plats tradicionals aporten una alimentació saludable, atractiva i saborosa.
- Tallers bones pràctiques en alimentació, nutrició, cuina i gastronomia.
- Xerrades arrelades al context cultural i geogràfic on vivim ajudant-nos a reforçar la sociabilitat i la sostenibilitat.
- Taller d’elaboració d’un díptic divulgatiu per a la comunitat educativa sobre el projecte.
- Difusió del díptic a través del web del centre i del web de La Càtedra Carmencita d’estudis del sabor gastronòmic de la Universitat d’Alacant.
- Divulgació radiofònica i en format podcast a través del programa radiofònic El Setrill, dedicat a gastronomia, tradicions culinàries i salut, que s’emet des de Ràdio Sant Vicent.
- Activitat de difusió a la localitat i fora de la localitat dels resultats obtinguts, mitjançant la preparació d’una exposició o vídeo resum dels plats tradicionals recuperats i les activitats complementàries.
- Presentació dels resultats en congressos i reunions científiques.
- Publicació dels resultats en revistes científiques dels àmbits de la innovació educativa, la gastronomia i la nutrició.
- Redacció d’un receptari amb una selecció dels plats tradicionals recuperats per l’alumnat amb recomanacions culinàries, gastronòmiques i dietètiques nutricionals a la publicació: 34 plats, 34 comarques
- Elaboració d’un quadern de Bones Pràctiques per a la comunitat educativa.
- Presentació i difusió del projecte a l’Universitat d’Alacant i a altres centres de FP i CDT de la província.
Què volem aconseguir amb aquest projecte ACORD?
Amb el desenvolupament de les activitats dalt exposades perseguim assolir els següents objectius:
- Vincular el PEC amb una investigació educativa transformadora.
- Apropar al nostre centre cap a metodologies d’investigació, elaboració de projectes d’investigació i innovació que ens permeten introduir canvis per tal d’afrontar exitosament els reptes educatius i socials que planteja l’aposta per la sostenibilitat des del mon de la cuina i tot el que l’envolta.
- Treballar cap l’assoliment dels ODS de l’Agenda 2030, especialment els ODS 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 14 i 17.
- Investigar el paper de les tradicions culinàries i gastronòmiques en la consecució d’una alimentació saludable, saborosa i sostenible.
- Investigar els sistemes agroalimentaris locals i la necessitat de promoure una cuina i una gastronomia de proximitat des dels paràmetres de l’agroecologia i l’eco-gastronomia.
- Treballar des d’una visió integral de la cuina: alimentació saludable, producte de proximitat, dignificació professional, nutrició, economia, producció i consum sostenible.
- Ampliar i garantir la formació competencial de l’alumnat pel que fa a la presa de consciència, des d’edats primerenques, de conductes relacionades amb una alimentació saludable, equilibrada i sostenible.
- Previndre malalties i problemes de salut com la malnutrició, l’obesitat i els trastorns del comportament alimentari.
- Mantindre per part de l’alumnat una dieta més adequada evitant comportaments i hàbits perniciosos per a la salut derivats de la publicitat o de la pressió mediàtica i el consumisme.
- Desenvolupar aprenentatges i procediments que afavorisquen la capacitat d’adquirir, elaborar i consumir aliments saludables de manera que els xiquets i les xiquetes siguen capaços de cuinar, cultivar i entendre d’on procedeixen els seus aliments i quin efecte tenen en el medi ambient.
- Dotar els xiquets i les xiquetes de les habilitats i els coneixements necessaris per a prendre decisions assenyades, tant ara com en el futur, sobre la seua pròpia salut i la del planeta.
- Fomentar el diàleg intergeneracional i intercultural.