Projectes mediambientals des de la bioètica

RESOL UN PROBLEMA MEDIAMBIENTAL DES DE LA BIOÈTICA
Els projectes que presentem des de l’IES XIXONA parteixen de la matèria “genètica” (taller d’aprofundiment) en 4t de l’ESO i 4t de PDC).

Aquesta matèria ha sigut dissenyada per a fomentar la part ètica, reflexiva de l’alumnat, una matèria per a dialogar, pensar, argumentar, tolerar els pensaments diferents als nostres, enriquir-nos mútuament sobre temes relacionats amb la Ciència i la manipulació genètica, aprofundint en la bioètica i fins on estem disposats a arribar.
En el segon trimestre hem aplicat els coneixements d’aquesta matèria en la resolució d’un problema mediambiental important per a la societat, el planeta i els ecosistemes a partir del disseny d’un fong fictici, manipulat genèticament mitjançant diferents tècniques d’enginyeria genètica. Aplicant diverses metodologies, diversos rols dins de cada grup per a tenir en compte la visió ciutadana, la governamental, l’ecologista, etc. des del punt de vista de la sostenibilitat ambiental, social i econòmica.
Donar curs a la creativitat del nostre alumnat, per a potenciar idees que poden ser molt interessants i animar a les grans empreses biotecnològiques, que compten amb la dotació econòmica i recursos necessaris, per a poder fer realitat aquests projectes.


Hem creat una website dels projectes per a arreplegar tots els projectes i donar una major difusió:

https://sites.google.com/view/proyectos-sosteniblesiesxixona/inicio


Projecte 1 TERRA VIREO: https://sites.google.com/view/proyectos-sosteniblesiesxixona/proyecto-1?authuser=0

Video promocional del projecte 1: https://www.youtube.com/watch?v=k3f7YRPSiNM

Projecte 2 MONGUS CONGUS: https://sites.google.com/view/proyectos-sosteniblesiesxixona/proyecto-2

Video de concienciació social: https://youtu.be/DBcD2TGJZPI

Projecte 3 Z10N: https://sites.google.com/view/proyectos-sosteniblesiesxixona/proyecto-3

Tres alumnes de l’IES XIXONA participen en les Olimpíades de Biologia celebrades en la UA

Divendres passat 13 de febrer, tres alumnes de 2n de Batxillerat de l’IES XIXONA (Marisol García, Ángela Gázquez i Alexia Verdú) van participar en les Olimpíades de Biologia celebrades en la Universitat d’Alacant (UA), al costat d’un total de 86 estudiants procedents de diferents centres de la província.

Les proves de l’Olimpíada consisteixen en un exigent examen teoricopràctic en el qual l’alumnat ha de demostrar els seus coneixements en àrees com a biologia cel·lular, genètica, fisiologia, ecologia i evolució, així com la seua capacitat de raonament científic i resolució de problemes.

Les nostres representants van viure la jornada amb entusiasme i van gaudir d’una experiència acadèmica molt enriquidora, compartint el seu interès per la ciència amb altres joves apassionats per la biologia.

Cal destacar que una de les nostres alumnes, Marisol García, ha aconseguit un excel·lent desè lloc a la província d’Alacant, obtenint a més un dels accèssits que es lliuraran el mes vinent de juny durant l’acte oficial de lliurament de premis en la Universitat d’Alacant.

Des del centre, felicitem les nostres tres alumnes pel seu esforç, dedicació i per representar a l’IES XIXONA amb tanta il·lusió i compromís.

L’IES XIXONA celebra el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència amb un mes ple d’activitats

El pròxim 11 de febrer de 2026, l’IES XIXONA se sumarà a la commemoració del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, una data clau per a visibilitzar el paper fonamental de les dones en l’avanç científic i per a continuar fomentant vocacions científiques entre l’alumnat.

La celebració s’estendrà durant tot el mes de febrer, amb un complet programa d’activitats dirigides a diferents nivells educatius i dissenyades des d’una perspectiva interdisciplinària i participativa.

Una de les propostes més destacades serà la Scape Room científica, dirigida a l’alumnat de 3r d’ESO i 3r PDC, en la qual participaran de manera conjunta tots els departaments de Ciències de l’institut: Biologia i Geologia, Física i Química, Matemàtiques i Tecnologia. A través de reptes, enigmes i proves científiques, l’alumnat haurà de col·laborar i aplicar coneixements per a resoldre un misteri comú, posant en valor el treball en equip i el pensament crític.

A més, gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament, l’alumnat de 1r i 2n d’ESO podrà participar en tallers de pràctiques de laboratori, acostant-se de manera experimental i manipulativa al mètode científic i al treball real en ciències.

Per a la resta de l’alumnat del centre, s’organitzaran xarrades divulgatives al Cinema de Dalt, on s’abordaran temes científics actuals i referents femenins en la ciència, en un entorn pròxim i motivador.

El recorregut per la història de la ciència també tindrà el seu espai en el Hall de l’institut, on es podrà visitar una exposició dedicada a científiques de l’Antiguitat, elaborada gràcies al Departament de Llatí i Grec, que posa en valor a dones pioneres els assoliments de les quals han sigut tradicionalment invisibilitzats.

Amb totes aquestes activitats, l’IES XIXONA vol recordar que la ciència necessita talent, curiositat i diversitat, i que les xiquetes i joves han de veure’s reflectides en referents reals, passats i presents. Celebrar aquest dia és apostar per un futur més just, més igualitari i més científic, on totes les ments tinguen espai per a descobrir, investigar i transformar el món.

Perquè la ciència també s’escriu en femení… i comença a les aules.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies