Eixides del professorat


Participació en el “Job Shadowing” a Torgiano-Bettona (Itàlia) com a part del projecte Erasmus+ S.I.L.K. 2020-1-ES01-KA101-080315 de la SES Joan Fuster a Sollana

La secció de l’IES Joan Fuster de Sueca, a Sollana, participa en el programa Erasmus+ amb el seu projecte SILK 2020-1-ES01-KA101-080315. Erasmus+ 2021-2027 és el renovat programa de la Unió Europea en els àmbits de l’educació i la formació, joventut i esport, que ofereix oportunitats per a totes les persones i en tots els sectors educatius (Educació Escolar, Formació Professional, Educació Superior i Educació de Persones Adultes). A Espanya, el programa Erasmus+ es gestiona per part del Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació (SEPIE), organisme públic adscrit al Ministeri d’Universitats que actua com a Agència Nacional del programa en els àmbits de l’educació i la formació.

El projecte Erasmus+ en la secció de la SES Joan Fuster a Sollana, integra diverses actuacions, como la mobilitat de personal docent amb finalitat formativa (Acció Clau 1 – KA1). Durant el curs 2020-21, va tindre lloc, del 2 al 6 de juny del 2021, la primera de totes les mobilitats endarrerides com a conseqüència de les restriccions del COVID 19 per a viatjar. Aquesta mobilitat va ser el “Job Shadowing” per al foment de la lectura, a l’Instituto Comprensivo de Torgiano-Bettona (Itàlia). Aquest institut s’anomena així perquè comprèn diferents escoles d’infantil, primària i secundària, que estan sota la mateixa direcció d’una persona, Silvia Mazzoni.

La nostra mobilitat va consistir en fer d’espectadors a les diferents classes tant de primària com de secundària i cal destacar la gran amabilitat tant per part de les organitzadores (Silvia i Daniela), com per part de les professores (totes dones) que ens van rebre a les seues classes.

Als grups de Primària vam observar:

  • a la classe de Llengua Italiana, el treball col·laboratiu mitjançant textos humorístics, fantàstics, de misteri i històrics que els diferents grups explicaven a la resta de la classe i l’activitat finalitzava buscant codis QR per tot el centre.
  • a la classe de Ciutadania Activa (semblant a la nostra classe de Valors), utilitzaven vocabulari específic per a parlar de la pau i de la figura de Sant Francesc d’Assis i els seus missatges de valors humans, amor i fraternitat;
  • en una altra classe de llengua, ens van representar un telediari que contava l’Odissea amb la figura del presentador i els diferents corresponsals i finalitzava l’activitat amb una roda de la fortuna que repassava els personatges i la creativitat s’obria pas mitjançant la tècnica del caviardage.

Als grups de Secundària, vam gaudir de la lectura dramatitzada d’una selecció de El Decameron de Bocaccio i vam ser testimonis d’una lectura emocional del territori a càrrec de la professora de Geografia-Història.

L’últim dia de la nostra visita va ser dissabte i es va celebrar el Festival Reading a Bettona, a l’aire lliure i en diferents escenaris: poliesportiu, parc d’escultures, escola i plaça del poble. Com a participants del festival, a més dels alumnes d’infantil i primària sobretot, hi havia voluntaris de l’associació de mares i pares, professorat jubilat, actors voluntaris i professorat dels diferents centres.

El Festival Reading consisteix en fer activitats al voltant de la lectura i els alumnes poden anar d’activitat en activitat com si es tractés d’una gimcana literària (contacontes, teatre amb titelles, professors disfressats que interpreten una obreta de teatre…).

L’experiència a Torgiano-Bettona ha sigut enriquidora pel contacte amb altres companys, i per l’aprenentatge d’altres formes de treballar i fomentar la lectura.

El projecte S.I.L.K. està cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea. El contingut d’aquest article és responsabilitat exclusiva de la SES Joan Fuster de Sollana. Ni la Comissió Europea ni el Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació (SEPIE) són responsables de l’ús que es puga fer de la informació aquí difosa.


Curs Erasmus+ en Helsinki, Benchmarking Education

El passat mes d’Abril, els membres del claustre de la Secció de l’IES Joan Fuster de Sollana, Mª Jesús Castelló i José Luís Palmeiro, es van desplaçar a Helsinki, Finlàndia, per tal d’assistir a un curs de formació sobre les característiques del sistema educatiu finlandès i la forma d’introduir algunes de les seues propostes pedagògiques al nostre entorn.

La raó d’aquest llarg desplaçament al nord d’Europa es deu a la bona posició del sistema educatiu finlandès als rànquings d’èxit formatiu entre els països més desenvolupats del món des de l’any 2000. Això es deu als magnífics resultats de l’alumnat finlandès en les proves PISA elaborades per l’OCDE des de fa més de 20 anys.

Aquestes mobilitats formen part del conjunt de mobilitats que el centre té reconegudes en el programa Erasmus+ i que pretenen, a més de formar-nos en diferents disciplines, establir llaços amb els diferents centres assistents que ens puguen permetre més endavant fer mobilitats amb l’alumnat.

Per què Finlàndia? Actualment, són molts els que consideren el sistema finlandès com un referent per allò que ha de ser l’educació del segle XXI. En concret, hem pogut contemplar com el sistema finlandès s’assenta sobre 3 pilars principals, que són: el foment de la creativitat entre el professorat i l’alumnat, l’equitat que adapta la pràctica educativa a les característiques de l’alumnat i la confiança, que genera una major responsabilitat i compromís dels aprenents. Tot això ajuda a aconseguir la implicació activa dels estudiants per mitjà d’experiències d’aprenentatge agradables, amb propostes engrescadores com ara el gaming, l’aprenentatge basat en el joc o les estacions de treball autònom.


Curs Erasmus+ en París, Inclusive Education for All

Altre curs que acaben de realitzar dues professores del claustre de l’institut de Sollana, Cèlia Caballero i Raquel Donet és el que du per nom Inclusive Education for All, [Educació Inclusiva per a tots i totes], realitzat del 18 al 22 de maig a París.

Compartir les experiències entre els docents representants del nostre institut i professorat d’altres països com Romania, Itàlia, Bulgària, Alemanya i Suècia ha estat realment enriquidor i profitós tenint en compte els nous apropaments metodològics i d’aprenentatge.

Aquest curs tenia com a principal objectiu la inclusió en els centres educatius a través de la visió d’altres països i de les diferents estratègies aplicades al voltant de les necessitats eductives especials.

D’altra banda, també s’han abordat aspectes molt importants al voltant del desenvolupament d’habilitats de la comunicació en l’ensenyament, així com el procés de construcció, desenvolupament i importància de valors en el sistema educatiu en l’actualitat.

En definitiva, esperem que aquestes propostes ens aporten idees per a posar en pràctica al nostre centre educatiu i així oferir una formació de la més gran qualitat a la joventut de Sollana.


Activitat de jobshadowing a Neuwied (Alemanya)

En primer lloc, convindria explicar que, l’anglicisme jobshadowing, com així ve recollit en la terminologia del programa Erasmus+, és un tipus de mobilitat que consisteix en l’estudi del sistema educatiu d’un país de la Unió Europea mitjançant una estada activa en un o diversos centres educatius d’aquest estat. La finalitat és promoure l’aprenentatge a través de l’observació, per conèixer millor la seua dinàmica diària, així com qüestions de caràcter organitzatiu, administratiu, curricular, metodològic, etc.

En aquesta línia de treball, el passat mes d’Octubre, tres membres del claustre de la Secció de l’IES Joan Fuster de Sollana, Amparo Tomás (música), Celia Caballero (orientació) i Vicent Estruch (matemàtiques) van fer un jobshadowing de cinc dies a la ciutat alemanya de Neuweid (Westfalia-Palatinat). Durant aquest temps van visitar tres centres de secundària diferents, corresponents a les diverses modalitats d’estudis secundaris contemplades en el sistema educatiu alemany.

El primer centre va ser el Gymnasium, la modalitat orientada a estudis superiors, on van tindre l’oportunitat d’entrar a les aules durant les sessions lectives de física i química, matemàtiques, espanyol, alemany, música, anglès i francés, com si d’uns alumnes més es tractara. La mateixa dinàmica de treball, és a dir, presència en aula i observació, es va dur a terme també en els altres dos centres amb els que s’havia contactat. Així doncs, els dies següents, es van destinar a conèixer el funcionament de la Realschule+ i el Gesamtschule (IGS). El primer d’ells oferia un pla d’estudis pensat per aquell alumnat que tenia la intenció de seguir els seus estudis en la formació professional. El segon, tenia com a proposta educativa combinar les dues modalitats d’estudis anteriors, amb la finalitat de proporcionar una formació més integral a l’alumnat i l’avantatge de connectar amb els diferents estils d’aprenentatge que es poden donar en la realitat de l’aula.

Per tant,no és casual, que cada centre tinguera unes característiques particulars en quan al número i procedència de l’alumnat, dotacions, instal·lacions, infraestructures, organització i gestió del centre. Un dels aspectes que més ens va sorprendre en general, va ser el respecte entre l’alumnat i al professorat, la predisposició cap el treball i l’actitud participativa i respectuosa en l’aula del estudiants. La sinergia entre aquests dos factors generava un clima d’aula idoni per al procés d’ensenyament i aprenentatge.

Per a concloure, es pot afirmar que el fet d’observar des de dins la vida dels diferents instituts, poder parlar amb el professorat i equips directius per intercanviar impressions sobre l’ensenyament i els processos d’aprenentatge ha estat una experiència molt enriquidora. En altres paraules, conèixer el sistema educatiu alemany a nivell de centre, o si es prefereix, a peu d’aula, ha donat al nostre professorat visitant i, com no, al centre mateix, una nova perspectiva pedagògica i cultural per millorar la pràctica docent. No perdem de vista, que aquesta estada, ha constituït una oportunitat per crear ponts d’unió en altre país i la possibilitat d’ampliar en un futur el programa Erasmus+ a una nova modalitat, l’anomenada K2, que possibilitaria la mobilitat de l’alumnat. Aquesta experiència formativa seria una gran estímul per el seu creixement emocional, social i cultural. Una gran oportunitat que repercutiria molt positivament en el futur de la joventut de Sollana.


Activitat curs de formació a Oporto (Portugal)

Aquest primer trimestre del curs 2022-2023, va tindre lloc, del 9 al 15 d’octubre, la mobilitat formativa How to make your school more international? (Com fer la teua escola més internacional?) a la ciutat d’ Oporto (Portugal), per part de les professores Silvia Ibiza i Pilar Argente.

Aquesta formació promou la internacionalització de l’educació en tots els nivells (infantil, primària, secundària, universitat) degut a que la societat cada vegada és més internacional i es crea la necessitat d’educar als ciutadans en la internacionalització per adquirir coneixements de les llengües i cultures d’Europa, poder compartir diferents punts de vista i millorar les oportunitats de treball.

En el curs es van tractar temes al voltant de com desenvolupar la dimensió europea i internacional en el currículum, de les videoconferències en els projectes internacionals, introducció a l’iceberg cultural (el que pensen del teu país i la realitat), com ser un bon coordinador d’internacionalització i la importància de la internacionalització en l’educació en general.

L’experiència a Oporto (Portugal) ha sigut enriquidora pel contacte amb altres companys, i per l’adquisició dels continguts pertinents al voltant de la internacionalització.