Jobshadowing a Helsingin Uusi Yhteiskoulu de Finlàndia

Els professors Vicent Puig i Isabel Lázaro hem tingut una experiència d’observació de bones pràctiques a l’institut de secundària Helsingin Uusi YHTEISKOULU. Això va ser durant l’última setmana d’agost. Teníem contacte amb aquest centre perquè ja havíem participat amb ells en un projecte Comenius fa anys. Resultava interessant visitar un centre a Finlàndia per la bona reputació que té l’educació en aquest país i els bons resultats de l’alumnat en l’informe PISA. D’altra banda, s’ajustava al tema del nostre projecte d’una escola plurilingüe, ja que allà tenen els dos idiomes oficials (finès i suec), el nivell d’anglès és alt i també opten per una segona llengua estrangera, que cada vegada més és l’espanyol.
Vam estar al centre tots els dies fent horari escolar normal, amb un programa que incloïa assistència a diferents classes i entrevistes amb diferents membres de la comunitat educativa. Vam observar classes d’anglès a diversos nivells, de finès per a estrangers, d’espanyol, de tecnologia, de física i química, de plàstica i de cuina. Vam concertar entrevistes amb la vicedirectora, amb una professora de pedagogia terapèutica, amb l’orientadora, amb l’educadora social, amb una alumna espanyola escolaritzada en el centre i converses informals amb diversos professors i professores. També vam visitar el centre de primària proper, del qual provenen la majoria dels alumnes i allí vam assistir a una classe de música i vam tenir una entrevista amb la vicedirectora.
La llengua que utilitzàvem per comunicar-nos va ser principalment l’anglès, però també l’espanyol, ja que hi havia diversos professors que parlaven espanyol i estaven encantats de tenir l’oportunitat de practicar-lo. De fet, van preparar un parell de presentacions i van ser en espanyol.


DESCRIPCIÓ DEL CENTRE:
El centre de secundària HUYK està situat als afores de Hèlsinki, dins d’un barri de nivell econòmic mitjà i amb un important índex d’immigració. Recull a alumnat del barri i també d’altres zones, ja que tenen una línia en anglès i també tenen un batxillerat artístic, característiques que el diferencien d’altres de la contornada.
Aquest centre és privat, tot i que a Finlàndia aixòno és molt significatiu perquè tot l’ensenyament (inclosos llibres, material escolar, menjador, extraescolars, transport) és gratuïta. L’única característica que diferencia un centre públic d’un de privat és l’autonomia a l’hora d’emprendre projectes d’innovació.

ESPAIS:
L’edifici va ser construït en els anys 70 i, per tant, té les característiques pròpies dels centres construïts en aquella època: amplis passadissos, àmplia escala, grans finestrals per aprofitar la llum natural, tot molt lluminós i espaiós. Val a dir que la neteja al centre i el respecte als materials són absoluts. L’edifici està envoltat d’àmplies zones verdes i grans camps esportius. Les aules són àmplies i els alumnes disposen d’una sala per a treball individual o descans. Va cridar l’atenció l’aula de tecnologia, la de plàstica i dues aules amb vuit cuines completament equipades cadascuna per a l’assignatura d’economia domèstica.


ORGANITZACIÓ:
L’horari és curiós, ja que l’any escolar està format per sis “cursos” de sis setmanes cada un. Cada dia tenen tres sessions d’hora i mitja cadascuna, i dos descansos de mitja hora cadascun; comencen a les 9.00 i acaben a les 14.30, tant secundària com batxillerat. Allà el batxillerat es cursa en tres anys, principalment perquè cada alumne trie la combinació d’assignatures que vol i això implica fer més cursos.


ASSIGNATURES, PROGRAMES …
Pel que fa a les assignatures, hi va haver tres que ens van cridar l’atenció: Economia Domèstica (obligatòria per al primer curs i optativa en els següents), Educació Plàstica (inclou terrisseria) i Tecnologia perquè tenen una àmplia dotació de maquinària, similar a la que puga haver en una classe de Formació Professional. La metodologia és similar a la que s’utilitza ací, tot i que sí que s’afavoreix el treball en grup, l’expressió oral i menys fer exercicis repetitius.
Tenen dues aules específiques de 8 alumnes cadascuna i que n’inclouen tant amb disfuncionalitat cognitiva, com amb TEA, com a alumnat amb problemàtica de comportament. En algunes ocasions aquests alumnes entren en aules ordinàries (EF, Tecnologia …).
Un dels eixos importants en el centre (el més important) és el BENESTAR A L’ESCOLA. Per a això i per atendre totes les necessitats compten amb molts recursos humans: dos orientadors, un educador social, un psicòleg, 3 professores de pedagogia terapèutica i una infermera (ocasionalment també un dentista). Tots són plantilla del centre escolar i tenen reunions de coordinació setmanalment. Tenen també un programa contra l’assetjament escolar en què estan implicats tots els sectors.


DIFUSIÓ:
Compartim en claustre, el 30 d’octubre, amb la resta de professorat de l’institut aquesta experiència en el centre d’Hèlsinki mitjançant una presentació en power-point. Com ja s’ha fet amb altres mobilitats, comunicarem als mitjans de comunicació totes les accions realitzades en acabar aquest projecte “La Consolidació d’una escola del segle XXI plurilingüe”.

Efectivament, amb aquesta experiència a Finlàndia hem arribat al final del projecte Erasmus, però realment, és l’inici de molts canvis…