Trencant murs

OBSERVACIÓ DE BONES PRÀCTIQUES A DINAMARCA

PREPARACIÓ:

Aquesta mobilitat ha tingut lloc al centre educatiu, Skørping Skole,  al nord de Dinamarca. Dues professores, Marta Díaz, professora d’Anglés, i Ana Queralt, professora de Música, s’han encarregat de portar endavant aquest jobshadowing entre els dies 19 i 23 de novembre de 2018. Després d’acordar quins eren els millors dies per a realitzar aquesta activitat, finalment van elaborar un programa molt dens que ha donat molt de si. Van tindre en compte les vacances de cada centre, el d’acollida i l’organitzador, i van tindre en compte també que foren el menys disruptius possibles per al funcionament d’ambdues escoles.

VISITA:

Ací teniu unes presentacions que ens van mostrar sobre la seua escola:

Cada dia hem anotat en un quadern totes les experiències viscudes i observacions interessants, acompanyat d’imatges relacionades. Compartim aquest Diary perquè s’hi reflecteix clarament com treballen, quins costums té l’alumnat i quins espais disposen en aquest centre per a fer possible l’ensenyament-aprenentatge d’acord amb els seus objectius.

DIFUSIÓ:

El dia 6 de febrer de 2019 vam difondre la nostra experiència junt amb els companys que van estar a Estònia, tal com s’ha dit  en l’article sobre Estònia de més avall. Vam utilitzar aquesta presentació:

També estem aprofitant els mateixos canals de difusió: premsa, ràdio i xarxes socials, tal com s’hi ha descrit més avall.

A més, hem d’afegir la difusió que s’està fent del nostre projecte i concretament d’aquesta mobilitat a Dinamarca a través d’eTwinning ja que gràcies a aquest jobshadowing en novembre, hem encetat unes activitats amb alumnat durant aquest mateix curs. La relació amb aquesta escola ja va començar amb una activitat eTwinning i amb aquesta nova activitat ens agradaria continuar connectant l’alumnat entre les dues escoles i mantindre’l en un futur projecte Erasmus+ KA229.

IMPACTE:

El nostre projecte ha originat un impacte a tres nivells diferents, tots ells interrelacionats:

1. Impacte sobre els participants: el professorat implicat ha millorat la seva competència comunicativa en llengua anglesa (especialment fluïdesa oral, vocabulari i pronunciació) i l’ús de l’anglès com a mitjà de comunicació a classe. Així mateix, els participants han adquirit coneixements relacionats amb metodologies innovadores i sistemes educatius d’altres països.

2. Impacte sobre el centre beneficiari: la difusió dels coneixements i experiències adquirits pels participants ha tingut un impacte directe sobre la qualitat de l’ensenyament del centre pel que fa a qüestions organitzatives (visita estructurada a Islàndia i job shadowing a Tallinn, Skorping i Finlàndia); concretament, la direcció del centre ha dinamitzat la comunicació amb les famílies a través del sistema informàtic facilitat per l’administració; hem canviat espais al centre més adequats al treball col·laboratiu entre alumnes i professors. Així mateix, per mitjà de la difusió de les mobilitats, el claustre de professors/es en general i els departaments d’anglès, de biologia i filosofia en particular han tingut accés als continguts dels diferents cursos i job shadowing.
Dins el job shadowing en Skorping vam tenir l’oportunitat d’observar el funcionament d’una aula amb alumnes de necessitats educatives especials dins d’un centre ordinari. Després d’aquesta experiència els participants van sensibilitzar el claustre davant la possibilitat de sol·licitar la incorporació d’una aula específica en el nostre centre i finalment serà realitat a partir del curs 2019-2020. Aquest projecte ha contribuït a la selecció del nostre centre d’entre tots els de la comarca a l’hora d’implantar una aula específica que decidit anomenar-la “Aula oberta”.
Hem de destacar un impacte immediat en els espais del centre beneficiari: després d’una observació directa de centres nòrdics, el nostre centre ha iniciat una reestructuració espacial buscant espais inclusius i col·laboratius. Inicialment s’han dut a terme els següents canvis:
– Accés universal a la Biblioteca eliminant les prestatgeries altes i propiciant l’accés de mobiliari confortable, sofàs i permetent l’accés a material adaptat. Tal com hem explicat en l’article sobre la mobilitat a Estònia.
– Creació de racons de lectura i recerca d’espais més acollidors i motivadors distribuint sofàs no només a la biblioteca sinó per tot el centre.
– Disseny obert de l’espai d’administració per facilitar l’entrada a les famílies mitjançant l’eliminació de barreres. Hem demolit un taulell d’atenció al públic que era una autèntica barrera física.

3. Impacte sobre l’alumnat: aquest grup és l’objectiu final de tot el projecte. La millora de les competències en llengua anglesa del professorat, l’aplicació d’enfocaments innovadors (com el treball cooperatiu a l’aula i en espais virtuals, ex. Wikispaces, schoology, padlet, Quizlet ..), l’ús de les TIC (ex. powepoints i prezi per a presentació de continguts …) en la nostra tasca docent i les millores organitzatives dutes a terme o en projecte per part de la direcció redunden, sens dubte, en la qualitat de l’ensenyament que rep el nostre alumnat i reforça el nostre projecte educatiu de centre.
Totes les accions esmentades anteriorment basades en formació en noves metodologies i observació directa de centres europeus considerem que han contribuït al fet que el projecte siga sostenible a l’IES María Moliner.