ENTREVISTA AL COMPOSITOR I ORQUESTRADOR DE BANDES SONORES I VIDEOJOCS ÒSCAR SENÉN

El passat dijous 20 de març, les alumnes de producció musical de segon de batxillerat de l’IES Joan Coromines vam visitar Òscar Senén, compositor i orquestrador especialitzat en música per a pel·lícules i videojocs. Durant la trobada, ens va explicar

en què consisteix la seva feina, vam poder veure en directe com compon i, finalment, li van fer algunes preguntes, les quals recollim a continuació.

Preguntes:

Quin material necessites per fer la teva feina com a orquestrador i compositor?

-Utilitzo llibreries d’instruments professionals de diferents marques. Algunes són gratuïtes i altres més cares, i a poc a poc vaig comprant-ne de millors. També necessito un ordinador amb una bona targeta de so, uns altaveus, un teclat de piano i uns auriculars.

Què li diries a algú que vol dedicar-se al mateix que tu i no sap com fer-ho?

-Que seguisca el seu camí i faça allò que li agrade perquè avui en dia hi ha molts recursos i oportunitats per formar-se en allò que el fa feliç. Amb el temps i l’experiència, es poden aconseguir projectes cada cop més importants que ajuden a créixer professionalment i personalment.

Quin ha estat el projecte més difícil en què has treballat?

-Les pel·lícules d’animació són les més difícils de musicar, perquè no només hi ha música, sinó que també són molt importants els efectes sonors. Un projecte especialment complex va ser Els pingüins de Madagascar, perquè va requerir molt de temps transcrivint partitures.

En quins projectes, a part de pel·lícules i videojocs, has treballat?

-L’any passat vaig fer la música per a la presentació de reines del 2024 del carnaval de Vinaròs. Vaig crear tota la música amb sons pregravats, és a dir, digitalment.

Quin ha estat el projecte més emocionant en què has treballat?

-M’agrada especialment compondre bandes sonores per a videojocs, perquè ofereixen molta més llibertat creativa que les pel·lícules. En el cinema, les peces han de tenir una durada limitada, mentre que en els videojocs poden ser molt més extenses.

Coneixes gent famosa de la indústria?

-Sí, però principalment persones relacionades amb l’ofici, amb qui he treballat alguna vegada. El compositor més reconegut entre els meus contactes probablement és Hans Zimmer.

Tens un horari fix?

-Cada projecte té dates de lliurament diferents i, a vegades, he de viatjar a altres països per dirigir. Al final, compten les hores de treball, no tant una rutina marcada.

Per què vius a Vinaròs?

-Perquè cap lloc m’ofereix els avantatges del meu poble. Encara que tinc la possibilitat de traslladar-me a una altra ciutat o país, no hi ha cap lloc com estar a casa. A més a més, aquí tinc amics de la infància que també han decidit tornar a viure a Vinaròs, gaudeixo de la tranquil·litat d’una petita ciutat i, gràcies al teletreball, puc exercir la meua professió des de qualsevol lloc, en aquest cas, Vinaròs

Viatges molt per feina?

-Depén del que es considere viatjar molt. Per exemple, la setmana passada vaig anar a Budapest per feina, i sovint viatjo a diferents ciutats pel mateix motiu.

Fas servir la intel·ligència artificial per treballar?

No, per a la creació musical pròpiament dita no faig servir intel·ligència artificial. Prefereixo compondre de manera manual per mantenir el control total sobre el procés creatiu.

Quines són les teves principals influències musicals?

-Les meues principals influències són John Williams i Hans Zimmer. Williams pel seu ús magistral de l’orquestració i les melodies icòniques, i Zimmer per la seua innovació en textures i l’ús de l’electrònica combinada amb l’orquestra.

Com trobes inspiració per començar a compondre?

-Normalment, les persones que em demanen alguna cançó, per exemple per a un videojoc, em solen passar una imatge o una escena, o simplement em diuen adjectius, descrivint la cançó o allò que volen que transmeta. D’acord amb això, començo creant un ritme i li vaig afegint a poc a poc instruments, i vaig canviant coses progressivament perquè s’adeqüe bé a l’escena.

Agraïr a Òscar el haver deixar-nos entrar dins el seu món i el seu espai de creació.

L’ALUMNAT DE 3R I 4T DE L’ESO HA SIGUT SELECCIONAT PER A COMPETIR EN LA FIRA INTERNACIONAL VILACIÈNCIA

Del 10 al 12 d’abril de 2025, Vilaciència obrirà les seues portes per a acollir una nova edició de la seua fira internacional de ciència i tecnologia. En aquesta ocasió, 18 estudiants de 3r i 4t de l’ESO de l’IES Joan Coromines representaran els seus projectes dividits en cinc equips finalistes: Taquión, Pibox, CleanSea, Nexus i Capsule.

L’objectiu principal d’aquest concurs és fomentar la investigació i les vocacions científiques entre els joves, oferint-los l’oportunitat de presentar els seus projectes davant del públic visitant. Cada equip disposarà d’un estand on exposarà la seua investigació i podrà compartir coneixements amb altres participants, empreses del sector i públic visitant a la fira.

Durant els tres dies de la fira, un jurat qualificat s’encarregarà d’avaluar els projectes i atorgar els diferents premis als millors treballs en les categories de tecnologia, informàtica, domòtica i robòtica. Els guardons als quals opten els participants són els següents:

  • 1r premi consisteix en: Una beca de 1.200 € i la participació en l’ExpoScience Internacional de Luxemburg
  • 2n premi consisteix en: Una beca de 900 € i la participació en la Fira Zientzia Azoka de Bilbao
  • 3r premi consisteix en: Una beca de 700 € i la participació en la Fira Open Science de Cambre (A Corunya)

A més, es lliuraran els Premis de patrocinadors, atorgats per entitats com Robotions, el CSIC, Más Ingenieros i Robòtica Castelló.

Aquesta experiència no sols suposa un repte acadèmic per als joves participants, sinó també una oportunitat única per a compartir la seua passió i nodrir-se d’experiències que els ajudaran a créixer tant acadèmicament com personalment.

L’IES JOAN COROMINES DESCROBEIX BACTERIS AMB POTENCIAL ANTIBIÒTIC AL PROJECTE MICROMÓN

Aquest mes, l’IES Joan Coromines ha participat al Projecte Micromón, impulsat per la Universitat de València. Durant diferents pràctiques de laboratori hem pogut treballar la preparació de cultius bacterianes, el treball de laboratori i la recerca científica en investigació de nous antibiòtics.

Els bacteris, en moltes ocasions, produeixen substàncies capaces d’inhibir altres microorganismes, fet que els converteix en una eina valuosa per combatre malalties infeccioses.

Després de completar la fase experimental al nostre centre, i gràcies a l’orientació del personal de la UV, el nostre alumnat va aconseguir identificar un grup de bacteris amb potencial acció antibiòtica. Aquest és tot un descobriment, enhorabona!

Ara, el projecte continua a la Universitat de València, on els equips d’investigació analitzaran aquestes colònies per esbrinar si poden convertir-se en nous tractaments mèdics.

I a més, al maig, tindrem el privilegi de visitar les instal·lacions del campus de Burjassot-Paterna com a convidats/es per celebrar la cloenda de l’edició d’enguany del projecte.

Participar en aquesta iniciativa ha sigut una experiència enriquidora i estimulant, que ha permès al nostre alumnat involucrar-se en un projecte de ciència ciutadana. Així, hem pogut demostrar que la recerca científica pot estar a l’abast de tots i totes, sense necessitat de grans laboratoris, quan es treballa conjuntament per un bé comú: millorar la salut de les persones.

Gràcies a tots i totes per la vostra implicació! Esperem tornar a repetir l’experiència el curs vinent!

TOTES LES FOTOS ACÍ

CREMÀ DE LA FALLA JOAN COROMINES 2025

El passat 21 de març, després d’uns dies d’intensa pluja, vam cremar la nostra segona Falla Joan Coromines. Per a aquest esdeveniment, vam comptar amb un discurs de la nostra Fallera Major, Agustina Demetry, el nostre president, Andrés Arrufat, i dos representant dels nostres artistes fallers: Alba Fas i Patricia Gilabert. Tots ells ens van explicar en què consisteix la falla i com ha sigut el seu procés de disseny i construcció.

La falla va destacar per la seua crítica aguda i la seua originalitat, resultat de mesos de treball col·laboratiu entre alumnat i professorat. El disseny i construcció ha sigut realitzat per l’alumnat de 4 ESO d’Expressió Artística, col·laborant l’Àmbit Pràctic de 4 ESO del grup PDC en les estructures, Comunicació Audiovisual i Cultura Audiovisual de 1r Batxillerat, i l’Àmbit Sociolingüístic de 1 ESO, que van elaborar les crítiques, plenes de missatges crítics i humorísrics.

La falla analitza les conseqüències de l’ús del mòbil en la societat, així com de les xarxes socials, la Intel·ligència Artificial i les notícies falses. Així, vam dissenyar, per una part, un personatge central que és una metàfora del culte al cos però amb un cap de mòbil; una teranyina amb una aranya-wifi que atrapa les persones; una persona (molde d’una persona real) encorbada mirant el cel·lular; diferents pantalles que plasmaven notícies falses; un cervell dividit en seccions de xarxes socials i intel·ligència artificial i una bola del món, metàfora de la globalització.

 A més a més, es va representar també la DANA del passat mes d’octubre amb una maqueta de la zona afectada, es va criticar la gestió per part dels governants amb dos ninots de “Cucaraxo Maxón” i “Perro Sánchez” i es va fer un homenatge al mural que el dibuixant Paco Roca va realitzar com a reconeixement al gran treball dels voluntaris de la DANA.

D’altra banda, l’alumnat de l’aula UECO va realitzar una secció de la falla, baix el lema “Ser feliç és urgent” i treballant les emocions amb El gran monstre de colors.

Així mateix, el dia 14 vam gaudir de la fabulosa batucada del nostre institut baix els porxes del claustre, que ens van protegir de la pluja.

La cremà d’aquesta falla va ser un moment d’unió i festa per a tothom i un recordatori de les arrels i la identitat que compartim, i una demostració de l’orgull per la seua terra i la seua cultura. És el resultat d’un treball internivell i interdisciplinar on hem col·laborat els Departaments d’Arts Plàstiques, Tecnologia, Música i Valencià.

TOTES LES FOTOS ACÍ

SIS PROJECTES DE L’IES JOAN COROMINES, FINALISTES DEL CONCURS ACCIÓ PEL CLIMA

Després de la reunió del jurat de selecció, ja tenim els finalistes de la 5a edició del concurs Acció per al Clima… i l’IES Joan Coromines competirà amb sis projectes en la gran final, que se celebrarà el 4 d’abril en el Museu dels Ciències Princep Felip de València .

Els equips finalistes són Salmar, Taquión, Pibox, CleanSea, Nexus i Capsule, cadascun d’ells amb solucions que abasten diferents desafiaments mediambientals.

  • Salmar: Jaqueta de neoprè que, en cas d’emergència, desplega un globus amb una llum que emet una senyal SOS en codi Morse.
  • Taquión: Sistema antiincendis que també facilita la recuperació d’ocells en perill d’extinció.
  • Pibox: Kit que transforma una cadira de rodes convencional en elèctrica, controlable mitjançant una aplicació mòbil.
  • CleanSea: Dispositiu autònom de neteja per a piscines i llacs, basat en la tecnologia Roomba.
  • Nexus: Sistema de detecció de melanomes mitjançant intel·ligència artificial.
  • Capsule: Càpsula amb control de temperatura i visió interior a través d’una aplicació, adaptable per a bicicletes i altres vehicles de dues rodes.

En aquesta nova aventura els acompayaran els seus docents Isaac Soler i David García i volen animar a tota la comunitat educativa a assistir a la gran final.

Molta sort a totes i a tots.

DESCOBRINT LA HISTÒRIA DE LA TERRA AL MUSEU DE CIÈNCIES NATURALS DE BARCELONA

Aquest dimarts 25 de febrer, els cursos de 3r i 4t del PDC de l’IES Joan Coromines han gaudit d’una visita al Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

El Museu ens explica la història del nostre planeta, des del Big Bang a l’aparició de les primeres formes de vida, els primers fòssils i els diferents dominis i regnes d’éssers vius que observem actualment, sense oblidar les diferents roques i minerals formades per les impressionants forces de l’interior terrestre. 

Durant la visita, l’alumnat havia de trobar una sèrie de fòssils i de mostres representatives de la història de la Terra. I tant que ho van aconseguir!

ALUMNES DE GESTIÓ ADMINISTRATIVA PARTICIPEN EN LA MASTERCLASS “EMPLEABILIDAD EN LA ERA DIGITAL: EL ROL DE LAS REDES SOCIALES Y LA IA”

Els estudiants de segon curs del cicle formatiu de Gestió Administrativa del nostre institut ahir van tenir l’oportunitat d’assistir en directe a una ponència de gran rellevància titulada “EMPLEABILIDAD EN LA ERA DIGITAL: EL ROL DE LAS REDES SOCIALES Y LA IA”. Aquest esdeveniment va reunir un panell d’experts en xarxes socials i Intel·ligència Artificial, representants d’empreses líders en el seu sector com Zúrich, Avanade i Accenture.

La ponència, realitzada de manera online, va comptar amb la participació d’instituts de 21 províncies diferents de tota Espanya. Durant la masterclass, els alumnes van aprendre com la digitalització, les xarxes socials i la Intel·ligència Artificial estan transformant el panorama laboral, així com les noves oportunitats professionals que neixen a partir d’aquestes eines.

Un dels aspectes més destacats de la ponència va ser la importància de gestionar la nostra empremta digital. Els ponents van destacar com les decisions que prenem en l’entorn online poden influir directament en la nostra imatge professional i en l’ocupabilitat. Els estudiants van aprendre a gestionar la seva presència a internet de manera estratègica i a desenvolupar habilitats digitals que els permetin aprofitar les eines d’IA per augmentar les seves oportunitats laborals en un món cada cop més digitalitzat.

Aquesta activitat ha estat beneficiosa per als estudiants, ja que els ha proporcionat una visió pràctica i actualitzada del món laboral, ampliant els seus horitzons professionals i dotant-los d’eines essencials per a la seva futura carrera. 

ESTUDIANTS DE L’IES JOAN COROMINES SELECCIONATS PER A L’EXPORECERCA

Dos equips d’alumnes de l’IES Joan Coromines han estat seleccionats per participar en Exporecerca, un esdeveniment que se celebrarà en Barcelona els dies 5, 6, 7 i 8 de març. Exporecerca és un espai dedicat a la col·laboració entre estudiants, on es fomenta el pensament crític i la creativitat a través de projectes i tallers interactius. En aquest ambient dinàmic, els joves comparteixen idees i aprenen els uns dels altres, enriquint-se mútuament. 

Aquest recorregut compta amb el suport i l’acompanyament constant dels docents Isaac Soler i David García, que els guiaran i motivaran durant aquests quatre dies.

Els projectes dels equips neixen dins de la matèria de tecnologia, partint dels interessos personals de cada alumne. A més, aquests projectes es desenvolupen seguint un procés estructurat en cinc fases:

Fase 0: Creació de l’equip (3 setmanes):
Durant aquesta fase es forma un equip unit, basat en valors i objectius comuns, aprofitant els punts forts de cada membre. Es proposen idees i es qüestionen supòsits, impulsant la creativitat des del primer moment.

Fase 1: Investigació (4 setmanes):
L’equip tria el repte a resoldre i recopila informació rellevant sobre el seu context. Aquesta etapa és fonamental per establir les bases sòlides del projecte.

Fase 2: Ideació (6 setmanes):
Es generen un munt d’idees creatives sense restriccions, seleccionant aquelles que siguen més viables i rellevants. Així es comencen a donar forma als conceptes preliminars de la solució.

Fase 3: Validació (16 setmanes):
La solució proposada passa per una rigorosa etapa de proves. Es prototipa la idea i es duen a terme proves pilot per verificar la seua factibilitat tècnica, legal i la desitjabilitat. També es programen reunions amb empreses i professionals del sector per obtenir un feedback molt valuós.

Fase 4: Comunicació:
Finalment, es prepara la presentació del projecte. Es creen recursos com webs, exposicions multimèdia, dossiers i “flyers” per comunicar de manera clara i efectiva la solució proposada i el seu impacte potencial.

Amb aquesta sortida, els estudiants tenen l’oportunitat de mostrar el seu talent i aprendre a treballar en equip i compartir idees en un entorn molt enriquidor.

TORNA EL PROJECTE MICROMÓN 2024-2025

Enguany tornem a realitzar les pràctiques de laboratori amb bacteris. El projecte micromón és una oportunitat espectacular de realitzar pràctiques de laboratori universitàries al nostre centre. Aquest projecte s’ha convertit en un dels referents de les activitats d’Aprenentatge Servei (ApS) realitzades des de la UV i l’IES Joan Coromines. El projecte implica alumnat universitari en les iniciatives internacionals SWI, Tiny Earth i micromón, per a participar en el nostre centre. 

El projecte educatiu, d’utilitat social i de servei a la comunitat, té una doble vessant, pedagògica i solidària, vinculant de manera directa l’alumnat amb la ciutadania i connectant els nivells educatius posteriors. El nostre alumnat participant, de nou, buscarà per tot Benicarló possibles mostres de terra on trobar bacteris que puguen ajudar a desenvolupar nous antibiòtics, molt importants! La problemàtica de les superbacteris o de bacteris resistents als antibiòtics és un repte que cal combatre el més prompte possible, ja que en breu molts dels nostres medicaments podrien tornar-se inefectius davant aquests microorganismes.

Al nostre centre tenim moltes ganes d’ajudar i d’investigar! Molts ànims!

DOCUMENT PDF

DOCUMENT PDF

X EDICIÓ DEL CONCURS DE FOTOGRAFIA I NATURA “FERRAN ROYO”

ACÍ TENIU LA INFORMACIÓ EN PDF

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies