La creativitat, la innovació, els projectes multidisciplinaris són fonamentals en els processos d’aprenentatge. La competència clau en consciència i expressió culturals implica comprendre i respectar la forma en què les idees i el significat s’expressen de manera creativa i es comuniquen en les diferents cultures a través d’una sèrie de manifestacions artístiques. L’art en el context educatiu és, per tant, una eina pedagògica molt valuosa.
Aquest programa consisteix a realitzar «resistències artístiques» o «residències d’art», és a dir, integrar en la vida escolar, a través d’una estada en col·laboració amb la comunitat educativa, creadores i creadors que tinguen una proposta de projecte artístic. I té com a principal objectiu visibilitzar entorns escolars que tracten d’impulsar l’art com a eina d’anàlisi i reflexió de problemes socials, i que l’alumnat s’involucre activament en processos de creació artística.
L'IES Joan Coromines és un dels centres seleccionats per a dur a terme el projecte Resistències Artístiques que convoca el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
L'artista amb qui treballarem és Agustín Serisuelo i el nom del projecte que farem amb l'alumnat es diu Cartografia immediata. Constarà d'un total de 30 hores que comença amb la tercera avaluació i acaba a finals de maig.
Cartografia immediata
Cartografia immediata és una activitat didàctica que pretén fer partícip a l'alumnat i professorat del procés de creació d'un projecte sobre l'anàlisi i representació fotogràfica de l'entorn immediat del centre educatiu, entès com a lloc comú.
La intenció principal és aportar, enriquir i complementar la formació reglada des d'altres perspectives que fomentin el pensament crític en l'entorn educatiu. Amb la finalitat de visibilitzar la creació artística com a procés de recerca, fomentant el treball d'anàlisi i reflexió de manera col·lectiva.
Un projecte multidisciplinari i transversal que té dos eixos principals de treball, en primer lloc, establir una relació i anàlisi entre centre educatiu i el seu territori immediat des de perspectives socials, arquitectòniques i visuals. D'altra banda, treballar amb la imatge fotogràfica com a mitjà, aportant eines de reflexió enfront de la imatge. Un treball visual amb unes generacions que usen i abusen de la imatge en diferents mitjans, però manquen d'una certa educació visual crítica sobre què és i què significa el que estem representant.
Es pretén crear una cartografia col·lectiva que va des de l'anàlisi conceptual del territori a un collage fotogràfic col·lectiu de gran format, on les imatges interactuen entre si i recreen una nova manera de veure i entendre l'espai amb els usuaris del centre educatiu. Diferents maneres de veure, comprendre i analitzar un mateix territori que pretén reflexionar en com entenem, representem i construïm els nostres paisatges comuns.
🢃 Notícies del desenvolupament del projecte
Última sessió de Resistències Artístiques, Cartografia Immediata. Per fi es materialitza el resultat … Llegir més
S’ha desplegat el mapa conceptual amb l’enumeració de totes les coses bones i … Llegir més
Les fotos que va fer l’alumnat en la sessió anterior, li van enviar … Llegir més
En aquesta jornada hem iniciat el projecte anomenat “Cartografia immediata” emmarcat dins la … Llegir més
Avui ens hem reunit el professorat participant en el projecte amb Agustín Serisuelo. … Llegir més
L’IES JOAN COROMINES, UN DELS 30 CENTRES QUE PARTICIPARÀ EN EL PROGRAMA “RESISTÈNCIES … Llegir més