Projecte Aula transformadora
Arran de la formació impartida pel CEFIRE Aules Transformadores. Acompanyament a equips docents en el seu procés d'innovació, l'Escola oficial d'idiomes de Xàtiva està portant a terme un projecte per tal de crear una aula transformadora. Aules Transformadores d’Espais i Metodologies Educatives és un projecte de promoció de la innovació pedagògica que la Subdirecció General de Formació del Professorat de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació posa a la disposició de tots els centres educatius d’etapes no universitàries i professorat de la Comunitat Valenciana. Consisteix en un conjunt d’iniciatives que impliquen a tota la xarxa de CEFIRE de la Comunitat per a assessorar, guiar i formar al professorat de manera individual o als equips docents en el seu conjunt, que desitgen implantar de forma estructurada i duradora canvis en el seu centre. La innovació, adaptable a cada realitat, se centra en la implantació de metodologies d’ensenyament i aprenentatge competencial, aprofitant al màxim la tecnologia educativa i els espais disponibles.
Què és una aula transformadora?
Una aula transformadora és un espai d’aprenentatge que fomenta el desenvolupament integral dels estudiants, no només a nivell acadèmic, sinó també en el seu creixement personal, social i emocional. Es caracteritza per ser un entorn dinàmic, flexible i inclusiu, en què es promou la participació activa de l’alumnat, el pensament crític i la creativitat. La idea d’aula transformadora implica un canvi en la manera de veure l’educació, deixant de banda una visió tradicional centrada només en l’ensenyament passiu i adoptant un enfocament més centrat en l’alumne i en el seu procés d’aprenentatge.
Algunes característiques clau d’una aula transformadora inclouen:
- Enfocament centrat en l’alumne: L’alumne és el protagonista del seu aprenentatge. El professorat actua com a guia o facilitador, oferint suport i orientació en lloc de simplement transmetre coneixements.
- Aprenentatge actiu i participatiu: L’alumnat té un paper actiu en el seu procés d’aprenentatge, amb activitats que impliquen la resolució de problemes, el treball en grup, la investigació i la reflexió crítica.
- Educació emocional i social: S’atenen no només les competències cognitives, sinó també les competències emocionals i socials, com la intel·ligència emocional, l’empatia i la col·laboració.
- Innovació metodològica: Es busquen metodologies innovadores i inclusives, com l’aprenentatge basat en projectes, el treball per competències, l’ús de noves tecnologies i la personalització de l’aprenentatge.
- Espais flexibles i inclusius: L’aula es configura de manera que es puguin adaptar els espais i les activitats a les necessitats i interessos de l’alumnat. Això implica un disseny flexible que permeti treballar tant de manera individual com en grups, amb diferents recursos disponibles.
- Foment de la creativitat i el pensament crític: L’alumnat és estimulat a qüestionar, investigar, crear i reflexionar sobre els continguts, promovent una actitud activa i inquisitiva davant del coneixement.
- Comunitat d’aprenentatge: L’aula transformadora es concep com una comunitat d’aprenentatge col·laboratiu, en què docents, alumnat i altres membres de la comunitat educativa treballen junts per aconseguir els objectius educatius.
Aquesta concepció busca preparar els estudiants per afrontar els reptes d’un món en constant canvi, fomentant valors com la responsabilitat, la solidaritat, la diversitat i la capacitat d’adaptació.
Propers passos
Els passos a seguir en aquest projecte a curt termini són:
- Constitució i organització de la comissió AT (aula transformadora)
- Calendari de les sessions de treball i els seus aspectes a tractar
- Assistència i treball en la propera sessió de formació