Mobilitats Erasmus+ per al professorat (curs 2023-24)

Elena_val

Elena Alonso - FLORÈNCIA

El passat 18 de març vaig tindre l'ocasió de realitzar un curs d'una setmana a Itàlia (Florència). El títol del curs és: Lideratge i gestió per a directors de centres educatius.

En aquest curs he pogut aprendre diferents tècniques de gestió de temps, recursos materials i humans; a més hem treballat aspectes emocionals com l'empatia, el lideratge, la comprensió i la regulació emocional per a gestionar equips humans. Sens dubte, els continguts del curs i la dinàmica del grup han sigut molt satisfactoris.

A més, el grup de professionals que participàvem en el curs hem creat llaços d'unió tant a nivell professional com personal, per la qual cosa tenim previst treballar de manera conjunta en un futur bé siga per observació de centres educatius, com d'intercanvi de bones pràctiques i idees que puguem implementar en els nostres respectius centres. Sens dubte, aquesta mobilitat m'ha reportat un gran aprenentatge no sols a nivell professional sinó també personal.

Nieves Gayo - DUBLÍN

La mobilitat que vaig realitzar va consistir en un curs de 30 hores en l’Europass Teacher Academy de Dublín titulat “Artificial Intelligence for Education: Exploring the Frontiers of ICT” (“Intel·ligència artificial: Explorant les fronteres de les TIC”).

Assistirem 15 professors de 7 països de la UE: Alemanya, Espanya, França, Grècia, Itàlia, Noruega i Portugal. Érem de diferents etapes educatives i especialitats (la majoria de secundària, però també de formació professional, primària, i escoles oficials d'idiomes) i impartíem matèries molt diverses.

El curs em va permetre aprofundir en l'ús de l’IA amb finalitats didàctiques i familiaritzar-me amb diferents eines, aplicacions i pàgines web d'utilitat per a l'ensenyament i aprenentatge de l'idioma anglés com a llengua estrangera. Gràcies a l'enfocament pràctic del curs, vaig poder provar el funcionament, i valorar els avantatges i desavantatges de cadascuna d'elles per a, en última instància, adoptar-les o descartar-les com a eina de treball.

A més, es va generar un debat interessant entre els participants respecte a l'ús de l’IA per part de l'alumnat, i a la necessitat o no de redactar algun tipus de contracte per a delimitar el seu ús. El curs també va posar de rellevància el fet que l’IA serà, si no ho és ja, una eina fonamental en l'educació, tant per al professorat com per a l'alumnat. Ara bé, és evident que evoluciona amb passes de gegant i serà difícil mantindre's al dia de totes les novetats i possibilitats que ofereix. En definitiva, la mobilitat va ser una experiència interessant a nivell professional.

Per descomptat, també va ser una experiència gratificant i enriquidora a nivell personal, no sols per l'intercanvi amb altres professors de diferents països, sinó també perquè Dublín és una ciutat sorprenent, amb un ambient increïble i una gran oferta cultural.

Estefanía Terrádez y Laura Labadíe - BUDAPEST

La nostra mobilitat va consistir en l'assistència al curs titulat “Cultivating Diversity and Inclusion” de 30 hores de duració, oferit per Europass Teacher Academy en el centre Converzum Tudomány Nyelviskola Zrt de Budapest.

La professora, d'origen hongarés però amb molta experiència laboral als Estats Units, era una experta en temes de diversitat i inclusió, a més de professora de diferents matèries i coach.

En total érem dotze participants de sis centres i tres països diferents (Portugal, Alemanya i Espanya). El perfil dels participants era diferent, ja que érem professors de contextos i etapes educatives molt diferents: primària, secundària, cicles formatius i escoles oficials d'idiomes. Alguns eren membres d'equips directius o membres del departament d'orientació.

En el curs tractàrem temes com els “shared core values”, equitat, igualtat, i diversitat. La diversitat de tota mena (d'IDENTITAT - cultural, socioeconòmica, racial, sexual, d'edat-, COGNITIVA – segons l'educació, formació, interessos, valors, prejudicis, etc.- i NEUROLÒGICA – segons les afeccions o trastorns com l'ansietat, depressió, espectre autista, TDAH, etc.). La seguretat psicològica, la consciència d'un mateix, les dimensions culturals de Hofstede i practiquem dinàmiques i activitats per a reduir els prejudicis i estereotips, per a fomentar l'empatia i l'equitat, per a entendre la multiculturalitat i per a reflexionar sobre la identitat. Activitats que, sens dubte, també podrem compartir amb els nostres companys de claustre i, sobretot, amb el nostre alumnat. Totes elles tenen com a objectiu final atendre la diversitat (de tota mena) i afavorir la inclusió.

El fet que els companys anàrem de contextos i etapes educatives diferents va ser profundament enriquidor, ja que vam poder compartir les nostres experiències concretes d'alumnat molt divers entre si. En el cas de l’EOI Quart, amb més de 2300 alumnes, comptem amb un alumnat molt heterogeni en molts nivells: d'edat, de formació, de nacionalitat (tenim alumnes de fins a 32 nacionalitats diferents), etc. per la qual cosa l'atenció a la diversitat i la inclusió és una prioritat i tot el que hem aprés en aquest curs serà molt positiu per al nostre centre.

Finalment, la mobilitat ens va permetre conéixer una ciutat meravellosa amb un patrimoni històric, cultural i monumental destacat. Sens dubte, una mobilitat molt enriquidora a nivell professional i personal.