Mobilitats Erasmus+ per al professorat (curs 2023-24)

Logo acreditación
Elena_val
4
6
Jolanta_val
Fátima_val
Triu_val

Elena Alonso - FLORÈNCIA

El passat 18 de març vaig tindre l'ocasió de realitzar un curs d'una setmana a Itàlia (Florència). El títol del curs és: Lideratge i gestió per a directors de centres educatius.

En aquest curs he pogut aprendre diferents tècniques de gestió de temps, recursos materials i humans; a més hem treballat aspectes emocionals com l'empatia, el lideratge, la comprensió i la regulació emocional per a gestionar equips humans. Sens dubte, els continguts del curs i la dinàmica del grup han sigut molt satisfactoris.

A més, el grup de professionals que participàvem en el curs hem creat llaços d'unió tant a nivell professional com personal, per la qual cosa tenim previst treballar de manera conjunta en un futur bé siga per observació de centres educatius, com d'intercanvi de bones pràctiques i idees que puguem implementar en els nostres respectius centres. Sens dubte, aquesta mobilitat m'ha reportat un gran aprenentatge no sols a nivell professional sinó també personal.

Nieves Gayo - DUBLÍN

La mobilitat que vaig realitzar va consistir en un curs de 30 hores en l’Europass Teacher Academy de Dublín titulat “Artificial Intelligence for Education: Exploring the Frontiers of ICT” (“Intel·ligència artificial: Explorant les fronteres de les TIC”).

Assistirem 15 professors de 7 països de la UE: Alemanya, Espanya, França, Grècia, Itàlia, Noruega i Portugal. Érem de diferents etapes educatives i especialitats (la majoria de secundària, però també de formació professional, primària, i escoles oficials d'idiomes) i impartíem matèries molt diverses.

El curs em va permetre aprofundir en l'ús de l’IA amb finalitats didàctiques i familiaritzar-me amb diferents eines, aplicacions i pàgines web d'utilitat per a l'ensenyament i aprenentatge de l'idioma anglés com a llengua estrangera. Gràcies a l'enfocament pràctic del curs, vaig poder provar el funcionament, i valorar els avantatges i desavantatges de cadascuna d'elles per a, en última instància, adoptar-les o descartar-les com a eina de treball.

A més, es va generar un debat interessant entre els participants respecte a l'ús de l’IA per part de l'alumnat, i a la necessitat o no de redactar algun tipus de contracte per a delimitar el seu ús. El curs també va posar de rellevància el fet que l’IA serà, si no ho és ja, una eina fonamental en l'educació, tant per al professorat com per a l'alumnat. Ara bé, és evident que evoluciona amb passes de gegant i serà difícil mantindre's al dia de totes les novetats i possibilitats que ofereix. En definitiva, la mobilitat va ser una experiència interessant a nivell professional.

Per descomptat, també va ser una experiència gratificant i enriquidora a nivell personal, no sols per l'intercanvi amb altres professors de diferents països, sinó també perquè Dublín és una ciutat sorprenent, amb un ambient increïble i una gran oferta cultural.

Estefanía Terrádez y Laura Labadíe - BUDAPEST

La nostra mobilitat va consistir en l'assistència al curs titulat “Cultivating Diversity and Inclusion” de 30 hores de duració, oferit per Europass Teacher Academy en el centre Converzum Tudomány Nyelviskola Zrt de Budapest.

La professora, d'origen hongarés però amb molta experiència laboral als Estats Units, era una experta en temes de diversitat i inclusió, a més de professora de diferents matèries i coach.

En total érem dotze participants de sis centres i tres països diferents (Portugal, Alemanya i Espanya). El perfil dels participants era diferent, ja que érem professors de contextos i etapes educatives molt diferents: primària, secundària, cicles formatius i escoles oficials d'idiomes. Alguns eren membres d'equips directius o membres del departament d'orientació.

En el curs tractàrem temes com els “shared core values”, equitat, igualtat, i diversitat. La diversitat de tota mena (d'IDENTITAT - cultural, socioeconòmica, racial, sexual, d'edat-, COGNITIVA – segons l'educació, formació, interessos, valors, prejudicis, etc.- i NEUROLÒGICA – segons les afeccions o trastorns com l'ansietat, depressió, espectre autista, TDAH, etc.). La seguretat psicològica, la consciència d'un mateix, les dimensions culturals de Hofstede i practiquem dinàmiques i activitats per a reduir els prejudicis i estereotips, per a fomentar l'empatia i l'equitat, per a entendre la multiculturalitat i per a reflexionar sobre la identitat. Activitats que, sens dubte, també podrem compartir amb els nostres companys de claustre i, sobretot, amb el nostre alumnat. Totes elles tenen com a objectiu final atendre la diversitat (de tota mena) i afavorir la inclusió.

El fet que els companys anàrem de contextos i etapes educatives diferents va ser profundament enriquidor, ja que vam poder compartir les nostres experiències concretes d'alumnat molt divers entre si. En el cas de l’EOI Quart, amb més de 2300 alumnes, comptem amb un alumnat molt heterogeni en molts nivells: d'edat, de formació, de nacionalitat (tenim alumnes de fins a 32 nacionalitats diferents), etc. per la qual cosa l'atenció a la diversitat i la inclusió és una prioritat i tot el que hem aprés en aquest curs serà molt positiu per al nostre centre.

Finalment, la mobilitat ens va permetre conéixer una ciutat meravellosa amb un patrimoni històric, cultural i monumental destacat. Sens dubte, una mobilitat molt enriquidora a nivell professional i personal.

Jolanta - RIJEKA

La meua mobilitat va consistir a observar cursos en Adult Education Institution Dante, Rijeka (Croàcia). Un d'ells estava dedicat a la formació d'educadors que treballen amb adults. Les activitats d'aquest curs abordaven temes relacionats amb els problemes i les situacions als quals s'enfronten els formadors d'adults en el seu treball diari. Així que, exceptuant el primer dia que estava dedicat a conéixer el centre, els companys i la cuideu, les següents sessions estaven dedicades a temes com ara:

  • patrimoni cultural (elements intangibles i tangibles)
  • comunicació efectiva
  • gestió de conflictes
  • com trencar estereotips
  • gestió de l'ensenyament d'adults a través de la creació d'un ambient adequat i altres tècniques
  • com augmentar la motivació de l'alumne
  • com superar l'estrés i el desgast
  • com treballar amb els grups d'adults amb habilitats mixtes

El grup consistia en un grup dels professors de Romania, els quuals feien cursos de diferents assignatures en una presó, i dos coordinadors: una treballa en una ONG a Àustria i un altre és un consultor en una ONG a Portugal.

A pesar que la meua mobilitat era job shadowing, de tant en tant vaig poder també opinar sobre els temes impartits i comparar la situació a la qual s'enfrontaven els meus companys allí, amb la realitat de la nostra escola, l’EOI Quart.

Així mateix, vaig poder veure algunes sessions del curs d'anglés al nivell B1-B2 i comparar la metodologia aplicada pels docents en Dante amb els nostres mètodes. Les activitats estaven ben preparades i motivadores. Una d'elles consistia a anar al mercat local i buscar fruita, verdura, antiguitats, roba, etc. Durant l'activitat, els alumnes van haver de completar diferents tasques relacionades amb el vocabulari. Aquesta activitat es va desenvolupar en grups i a acabar-la els alumnes van rebre la retroalimentació per part de la professora i van comparar els seus resultats.

La meua mobilitat va resultar molt enriquidora no solament gràcies a poder observar un curs dedicat als temes molt pròxims a la realitat i la singularitat de dia a dia d'un professional qui es dedica a l'ensenyament d'adults, però també em va ajudar conéixer una nova cuideu i una altra cultura diferent ja que era la meua primera visita a Croàcia.

Així mateix, vaig conéixer gent molt interessant i espere que d'allí puga sorgir una col·laboració en els nostres projectes en un futur.

Fátima Costas - BRATISLAVA

La meua mobilitat va consistir a assistir a classes presencials i en línia en el centre d'ensenyament d'anglés The Bridge a Bratislava, així com entrevistes amb l'equip directiu, membres del professorat, i les persones encarregades de recursos humans i promoció i màrqueting.

L'experiència ha sigut molt satisfactòria per diverses raons:

En primer lloc, he assistit a classes de dos cursos de formació dirigits al professorat de llengua anglesa, tots dos relacionats amb l'aspecte humanístic de l'ensenyament de llengües.

El primer, Theatre and Improvisation for Teachers, va ser impartit per Peter Dyer, que ha adaptat la seua experiència com a actor a l'ensenyament de llengües.

El curs es va centrar en la importància de connectar amb l'alumnat a través de l'expressió, explorant diferents tècniques teatrals i d'improvisació per a utilitzar en la presentació i pràctica de la llengua. El segon curs, How to Teach Advanced Learners, va ser impartit per Ben Gwillims i es va centrar en el repte d'ensenyar a estudiants de nivell avançat (C1 i C2) utilitzant materials autèntics i temes d'actualitat.

En segon lloc, he observat classes presencials dels nivells B1 i B2, molt més reduïdes en número d'alumnat que les de les escoles oficials d'idiomes, amb els avantatges i inconvenients que això comporta.

També he tingut l'oportunitat d'observar classes en línia d'anglés per als negocis i de conversa dels nivells B1 i B2. He de ressaltar que el professorat d'aquests cursos no vivia a Bratislava, sinó en diferents llocs del món. L'alumnat era fonamentalment eslovac, però també polonés. He pres nota de les plataformes i aplicacions, així com tècniques utilitzades en aquestes classes en línia.

A més, la meua mobilitat ha inclòs també entrevistes amb l'equip directiu, l'encarregada de màrqueting, xarxes socials i identitat visual del centre i l'encarregada de recursos humans, així com l'accés a la seua extensa biblioteca i materials educatius.

He de destacar també la importància d'haver establert contactes amb professorat d'anglés de diversos països, especialment d'Eslovàquia, per a futures col·laboracions i d'haver aprés amb l'alumnat sobre la cultura, història i costums d'Eslovàquia.

La proximitat d'aquest país amb Àustria m'ha permés visitar també Viena i altres localitats d'aquest país.

En definitiva, ha sigut una mobilitat molt agradable i profitosa en tots els sentits.

Beatriu Santonja - PERPINYÀ

La meua mobilitat va consistir a assistir a classes en el Centre Universitari d'Estudis Francesos de la Universitat de Perpinyà (CUEF) on vaig poder observar com s'impartien classes de francés com a llengua estrangera i el funcionament del departament, tant del professorat com del personal administratiu.
 
Així mateix, també vaig poder contactar amb APLEC (Associació d'Ensenyament de Català) que està situada al campus universitari. Allí em van explicar la seua tasca per a la promoció de català i vam fer contacte per a futures col·laboracions amb l'escola, ja que a la Universitat de Perpinyà també s'ensenya català i ells ens facilitaran el contacte amb la resta del professorat de català per a poder realitzar futurs intercanvis Erasmus amb l'alumnat.
 
D'altra banda, vaig assistir a diverses visites cultural organitzades pel CUEF que em van ajudar a aprofundir en la vida cultural de la ciutat i els seus voltants.
 
En general, tant la visita a Perpinyà com a la seua universitat ha sigut molt positiva. Així, he de destacar el gran acolliment per part del professorat, i encara que la meua visita va tindre lloc durant la seua última setmana lectiva abans de les vacances i es veia a tot el personal tremendament cansat, em van atendre perfectament a tots els nivells.
 
En les hores de docència vaig poder observar les classes de nivell avançat, on es van tractar temes actuals en les sessions de conversa i va ser molt interessant veure el punt de vista de cadascun dels estudiants. També es van fer sessions de gramàtica, cultura amb cançons i treballs en xicotet grup.
 
Durant les visites vam poder conéixer més la cultura de Perpinyà; en aquest sentit, vam veure Le Castellet que albergava una exposició sobre la imatgeria festiva de Perpinyà, el Palau dels Reis de Mallorca, la Basílica-Catedral, l'Hotel Pams i la seua exposició sobre la cultura gitana de Perpinyà, el museu Hyacinte Rigaud i la galeria A Cent Metres Du Centre Du Monde on hi havia una exposició de l'artista Giger.
 
L'equip de l'escola em va convidar a unir-me amb els estudiants a les excursions que es van fer a les ciutats dels voltants com Cotlliure, Carcassona o Salses-le-Chateau que em van ajudar a conéixer millor la idiosincràsia de la regió.
 
Finalment, cal destacar que, malgrat la proximitat de la ciutat a Espanya, concretament a Catalunya, el català i l'espanyol, encara que són coneguts per molts ciutadans, no són parlats de manera habitual; no obstant això, sí que apreciava la retolació dels carrers en català i en francés i als llocs públics apareixia tota la informació traduïda en espanyol i en català. 
 
Per concloure, m'ha resultat molt interessant veure com altres professors imparteixen classe a estudiants internacionals i descobrir la riquesa cultural i lingüística de la ciutat de Perpinyà i els seus voltants, així com la realització de contactes per a futures cooperacions tant amb el CUEF com amb l’APLEC.