Projecte “Patis Residu 0”. Justificació.

En la majoria dels centres educatius s’acumulen molts desaprofitaments dels embolcalls dels esmorzars transportats per l’alumnat al centre educatiu.

A aquests cal afegir el desaprofitament alimentari que cada dia s’observa en papereres, tots dos problemes suposen un obstacle per a la sostenibilitat promulgada per l’ONU (Organització de les Nacions Unides) en la seua Agenda 2030. Aquest organisme internacional cerca aconseguir la sostenibilitat mitjançant els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

L’ODS 4, en la seua meta 4.7, indica que d’ací a 2030, cal assegurar que tots els alumnes adquirisquen els coneixements teòrics i pràctics necessaris per a promoure el desenvolupament sostenible, entre altres coses mitjançant l’educació per al desenvolupament sostenible i els estils de vida sostenibles, els drets humans, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i no violència, la ciutadania mundial i la valoració de la diversitat cultural i la contribució de la cultura al desenvolupament sostenible.

Per això es presenta ací un pla de treball a través dels ODS que busque reduir els desaprofitaments materials i alimentaris en el centre escolar i contribuïsca així a la sostenibilitat del centre educatiu.
Però, per què abordar precisament aquest objectiu des de la perspectiva educativa?

El col·legi és el primer i principal centre socialitzador per als xiquets i xiquetes i, és, en els centres educatius, on s’aprenen molts hàbits i rutines que després els acompanyaran durant tota la seua vida adolescent i adulta. A més, aquests hàbits i rutines en grup s’aprenen millor, són els altres els que t’ajuden a complir-los i te’ls recorden, i també és el moment en el qual es traslladen amb molta força a les cases, a les seues llars i fan partícips a pares, avis i altres familiars de les seues noves adquisicions animant-los a complir-los amb ells.

El nostre alumnat són potencials consumidors, però el consum responsable influeix directament en el planeta, en la demanda o no de recursos naturals, ja limitats. De no educar en aquest aspecte, la contínua demanda i producció causarà mals irreversibles en el medi ambient.

Xicotets canvis en el consum poden tindre un gran impacte mediambiental molt positiu. Entorn d’uns 1.300 milions de tones d’aliments produïts acaben en el fem, bé de les mans dels consumidors o per deficiències en la recol·lecció i transport, segons l’ONU. Aquests desaprofitaments no es poden comptabilitzar en pèrdues com a simples aliments, atés que per a la seua producció s’ha invertit aigua i energia fet que acaben en el poal del fem, és a dir, s’han malgastat els recursos naturals empleats en uns aliments mai consumits. A això cal afegir la quantitat de residu de paqueteria, envasos, etcètera, que cobreixen la major part dels productes que consumim.

Totes aquestes deixalles suposen una nova gestió bé siga per incineració, o transformació, però necessitem tirar mà novament de recursos naturals per a processar tots aquests residus. Per això, la millor manera de combatre les deixalles és no produint-les, parlem de REDUIR. Si no hi ha fem no cal processar-lo. I per a això és precisament per al que es pretén educar a través d’aquesta proposta, la reducció del residu i el consum responsable a les quals fa referència l’ODS número 12.

Per a l’ONU (2015) existeixen dues formes principals d’ajudar:
1. Reduir les deixalles.
2. Actuar de manera reflexiva a l’hora de comprar i optar per una opció sostenible sempre que siga possible.

Reduir les deixalles que generem pot fer-se de moltes formes, però és imprescindible educar en elles. Des de treballar sobre les implicacions del desaprofitament alimentari, com la reducció del consum de pràctics (un dels principals contaminants dels oceans), paper d’alumini (altament contaminant i de difícil reciclatge) o un altre tipus d’embolcalls fàcilment evitables.

Educar en l’ús d’envasos reutilitzables, el rebuig a botelles de plàstic o palletes, o a fer una compra més responsable, són algunes de les maneres de contribuir cada dia i fomentar hàbits saludables i responsables en pro de la sostenibilitat evitant la generació de residus.

Aquest projecte fa especial referència a l’alimentació, atés que focalitza l’atenció en una cosa concreta per a l’alumnat, és fàcilment quantificable i treballa la necessitat d’implicació de les famílies (que són les que realment fan les compres) traspassant així les parets dels centres educatius per a arribar a la comunitat educativa.

Per un futur sostenible per als nostres fills! Endavant!