
El CEIP Vila d’Alaquàs ha emprés un projecte per a millorar la convivència escolar reorganitzant el pati.
S’ha format una comissió per a avaluar la situació actual del pati i arreplegar opinions de l’alumnat. El projecte preve espais inclusius i activitats diverses per a fomentar la convivència, l’autonomia i la cooperació entre l’alumnat. També una actualització dels espais perquè resulten més motivadors i enriquidors.
L’impacte esperat és una notable millora en les relacions interpersonals i per tant un entorn escolar més harmoniós i positiu.
T’unixes a la nostra REVOLUCIÓ AL PATI-INCLUSIÓ?

Este PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa sota una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer sota la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria
CALENDARI D’ACTUACIONS
CURS 2025-2026
Les activitats que es duran a terme del projecte d’innovació educativa Pati-inclusió durant este curs són:
1. Planificació i seguiment
2. Informar en la web dels projectes i activitats a realitzar
3. Comprar materials
4. Revisió periòdica de les activitats i el seguiment
5. Aportacions de les assemblees de delegats
6. Rincón de l’amistat
7. Dinàmiques d’integració per a millorar la convivència
8. Campanyes de sensibilització
9. Celebració d’esdeveniments especials
10. Mediació
11. Implementació de normes en aules i patis
12. Circuits d’aventura
13. Tots en marxa: jocs cooperatius i tradicionals
14. Zona creativa
15. Jocs d’enginy i investigació
16. Construccions
17. Zona de vehicles
18. Naturalització del pati: hort vertical
19. Enquestes d’inici de curs
20. Observació directa al pati
21. Entrevistes en tutoria i consell escolar
22. Registre d’incidències
23. Indicadors de convivència
24. Anàlisi de les dades
25. Sessions informatives sobre el projecte
26. Publicació en la web
27. Jornada de portes obertes
Per a començar el curs amb alegria i il·lusió, hem omplit el pati de color i de materials nous. El nostre alumnat està super feliç i jugant sense parar en els temps d’esbarjo.
CALENDARI D’ACTUACIONS
CURS 2024-2025
- Reunions de planificació i seguiment: Per a definir rols i responsabilitats de cada membre del grup de treball. Definir la implicació de la comunitat educativa. Fer un seguiment.
- Coordinació amb la comunitat educativa: Inclou reunions amb mestres i mestres, personal no docent i membres de l’AMPA per a assegurar una col·laboració activa i una visió compartida del projecte.
- Disseny del projecte: Desenrotllament d’una proposta detallada que incloga activitats concretes per a millorar la convivència al pati, considerant les preferències i necessitats de l’alumnat i personal docent
- Adquisició de materials: Es fa un estudi del material proposat per a dur a terme el projecte, es compra i s’instal·len.
- Adequacions de l’espai: Valoració física del pati per a identificar àrees d’intervenció i millors necessàries per a la implementació del projecte
- Establiment de mecanismes de retroalimentació per a avaluar l’eficàcia de les activitats i adaptar-les segons les necessitats que es presenten durant la implementació.
- Rincón de l’amistat: Espai del pati on l’alumnat que haja tingut un conflicte puga anar a realitzar la mediació.
- Dinàmiques d’integració: Jocs i dinàmiques que es fan a nivell de grup per a millorar la convivència, integrant a tot l’alumnat i fomentant la companyonia.
- Mediació entre iguals: L’alumnat de 6é amb una formació prèvia, està disponible a l’hora del pati per a mitjana entre l’alumnat quan es produïx un conflicte i buscar una solució, promovent un ambient positiu.
- Circuits d’aventura: Creació d’una zona amb jocs d’equilibri que milloren la forma física i la coordinació, i també l’atenció i la concentració que es reflectix després a l’aula.
- Tots en marxa: Organització de sessions on l’alumnat realitza jocs amb diferents materials per a fomentar la companyonia i la competència sana.
- Zones del pati creatives, amb jocs d’enginy i d’investigació, de construcció, de vehicles.
- Naturalització del pati.
Les primeres actuacions es van dur a terme el curs anterior. Es va fer una anàlisi de les necessitats i de la situació del pati.
En cada classe demanem opinió al nostre alumnat sobre que els agradaria que hi haguera al pati.
I amb esta informació ens llancem a elaborar el projecte amb la informació recopilada.
Quan estàvem preparats per a començar, el nostre col·le es va veure afectat per la DANA i vam haver de paralitzar els projectes. A poc a poc ens vam anar adaptant a les noves circumstàncies del centre i continuem amb les tasques previstes.
Hem començat amb la naturalització del pati plantant diverses jardineres.




Després hem començat a implementar alguns racons:

Comencem amb el racó de l’art.
Instal·lem unes pissarres i diferents materials per a fomentar la creativitat.
A més, incloem plantes per a naturalitzar eixa zona del pati.

Continuem amb el racó de l’amistat, una zona ambientada per a gaudir d’un moment de relax on compartir amb els amics i amigues.





Comencem a muntar alguns elements per a instal·lar al pati.



