HORT ESCOLAR ECOLÒGIC

L’hort escolar ecològic és un model pràctic a escala reduïda, d’organització biològica i ecològica, on es poden descobrir i aprendre les transcendents i estretes relacions entre l’ésser humà i la naturalesa.

Aquest projecte és de vital importància per dues raons fonamentals:

En primer lloc, a més d’il·lusionar i ajudar a entendre i estimar la vida, o d’estimular el treball en grup i la col·laboració mútua, l’hort escolar que proposem, ofereix a l’escola un vertader model didàctic en què es poden aprendre en la pràctica els conceptes de biodiversitat, ecosistemes, ecologia bàsica, integració en l’ambient o respecte mediambiental. Però per damunt de tot, l’hort fomenta valors tan importants com la cooperació mútua i el treball en equip.

En segon lloc, no podem obviar que el nostre alumnat serà a curt termini futurs consumidors, per la qual cosa és fonamental formar-los en un consum responsable que siga respectuós tant amb els éssers vius com amb el medi ambient.

OBJECTIUS

– Conéixer tots els aspectes relacionats amb l’hort escolar, diferents hortalisses, temps de sembra i adob, cures que requereix la terra i el cultiu.

– Manejar diferents instruments de l’hort.

– Recollir dades i informació; interpretar dades.

– Habitar-se a una vida saludable a l’aire lliure.

– Aprendre a valorar la importància del treball en equip i la labor agrícola.

– Respectar al medi ambient i a la cura natural i animal.

Des del començament del curs 22-23, els alumnes d’Educació Infantil i Primària han pogut gaudir de l’experiència de cuidar un hort a través de moltes i diverses activitats. La majoria s’han adaptat a l’edat dels discents, i s’ha dedicat a les pròpies tasques d’horticultura, com ara triar quines hortalisses plantar, fer les tasques de plantació (preparació de la terra, sembra i reg), cuidat de la zona d’hort atenent tasques de manteniment i neteja, aprendre la flora i fauna que creix en el nostre hort, adobat dels arbres fruiters, protecció de platones per a evitar la seua pèrdua, recol·lecció de plantes competidores i moltes més.

D’altra banda, també ens ha servit per a treballar altres activitats relacionades amb les àrees de Ciències, Matemàtiques o Plàstica, sempre a través de la ludificació i buscant la motivació de tot el nostre alumnat, com ara realitzar tallers sensorials, abordar el reciclatge de materials i hàbits saludables, crear composicions artístiques amb materials que l’hort ens brinda, etc.