Què són els Ambients d’Aprenentatge?
Els Ambients són espais educatius dissenyats i programats amb l’objectiu de crear situacions d’aprenentatge integrals on els infants puguin desenvolupar diferents capacitats i competències.
En els Ambients no només es creen els aprenentatges a partir de l’espai físic i els diferents materials sinó que les interaccions entre els infants i els infants amb l’adult són molt importants.
Treballant per grups internivells, la interacció és més profitosa pels infants, ja que interactuant amb els companys poden aprendre altres maneres d’afrontar una situació mitjançant la col·laboració i l’observació.
¿Qué son los Ambientes de Aprendizaje?
Los ambientes son espacios educativos diseñados y programados con el objetivo de crear situaciones de aprendizaje integrales donde los niños puedan desarrollar diferentes capacidades y competencias.
En los ambientes no solo se crean los aprendizajes a partir del espacio físico y los diferentes materiales sino que las interacciones entre los niños y los niños con el adulto son muy importantes.
Trabajando por grupos interniveles, la interacción es más provechosa para los niños, puesto que interactuando con los compañeros pueden aprender otras maneras de afrontar una situación mediante la colaboración y la observación.
AMBIENT SENSORIAL
Les mans és l’element d’aprenentatge de la infància.
Necessiten usar els seus sentits per a aprendre,reconéixer textures, esbrinar si els agrada o no eixe tacte,conéixer les seues mans i les seues habilitats i capacitats.
L’espai sensorial va unit a les emocions.
Quan parlem d’ambient sensorial parlem de tots els sentits,olfacte, gust,oïda…les propostes de material estan pensades per al desenvolupament de cadascun d’aquests sentits i per descomptat per al gaudi d’eixa experimentació.
Las manos es el elemento de aprendizaje de la infancia.
Necesitan usar sus sentidos para aprender,reconocer texturas, averiguar si les gusta o no ese tacto,conocer sus manos y sus habilidades y capacidades.
El espacio sensorial va unido a las emociones.
Cuando hablamos de ambiente sensorial hablamos de todos los sentidos,olfato, gusto,oído…las propuestas de material están pensadas para el desarrollo de cada uno de estos sentidos y por supuesto para el disfrute de esa experimentación.
AMBIENT DE CONSTRUCCIONS
El joc de construccions és una de les formes més riques de joc lliure.
Des de que són nadons, els xiquets exploren el seu entorn a través de la manipulació, apilen, encaixen, experimenten amb la gravetat i la resistència dels materials….tal com creixen el joc evoluciona i a l’una el pensament lògic, espacial, creativitat, coordinació mà-ull,resolució de problemes.
Realitzen hipòtesi sobre el material, confirmant-les després, a través de la seua experimentació. I sense que ningú li diga com fer-ho.
El juego de construcciones es una de las formas más ricas de juego libre.
Desde que son bebés, los niños exploran su entorno a través de la manipulación, apilan, encajan, experimentan con la gravedad y la resistencia de los materiales….tal y como crecen el juego evoluciona y a la par el pensamiento lógico, espacial, creatividad, coordinación mano-ojo,resolución de problemas.
Realizan hipótesis sobre el material, confirmándolas después, a través de su experimentación. Y sin que nadie le diga cómo hacerlo.
AMBIENT PSICOMOTRICITAT
El cos es coneix i es controla quan està en moviment,per això l’ambient de psicomotricitat.
L’espai obert dona peu a uns moviments, control,coordinació que l’espai tancat no els permet.
Tots aquests moviments ajuden i facilitaren, en un futur, l’aprenentatge de la lectoescriptura. A més ens permet enfocar-nos en el coneixement de l’espai,de la posició del nostre cos en aquest,així com dels companys i dels objectes,aprenent a moure’ns controlant el nostre cos.
El cuerpo se conoce y se controla cuando está en movimiento,por ello el ambiente de psicomotricidad.
El espacio abierto da pie a unos movimientos, control,coordinación que el espacio cerrado no les permite.
Todos estos movimientos ayudan y facilitaran, en un futuro, el aprendizaje de la lectoescritura. Además nos permite enfocarnos en el conocimiento del espacio,de la posición de nuestro cuerpo en el mismo,así como de los compañeros y de los objetos,aprendiendo a movernos controlando nuestro cuerpo.
AMBIENT DE LLUM
L’estimulació infantil a través de la llum i el color és una eina didàctica important per a aquest objectiu. La llum, com a element present en la naturalesa i com a element artificial, permet una multiplicitat d’accions que combinen, a través del joc, la ciència, l’art i la vivència generant un clima d’experimentació i creativitat. L’ambient de llum ofereix una oportunitat de jugar a través de la llum i el color, convertint l’activitat científica en un centre d’experimentació i expressió artística.
La estimulación infantil a través de la luz y el color es una herramienta didáctica importante para este objetivo. La luz, como elemento presente en la naturaleza y como elemento artificial, permite una multiplicidad de acciones que combinan, a través del juego, la ciencia, el arte y la vivencia generando un clima de experimentación y creatividad. El ambiente de luz ofrece una oportunidad de jugar a través de la luz y el color, convirtiendo la actividad científica en un centro de experimentación y expresión artística.
AMBIENT D’ART
L’art és un mitjà d’expressió, on els infants poden expressar lliurement els seus pensaments, idees, sensacions, emocions a través de diferents tècniques i materials.
L’experimentació artística ens permet acostar-nos a un àmbit de la cultura des de la primera infància desenvolupant el gust artístic.
Aquest ambient pretén ser un espai lliure d’estereotips i crítiques, basat en propostes variades on cadascun experimenta amb el material i tècnica atenent el seu moment evolutiu.
El arte es un medio de expresión, donde los niños pueden expresar libremente sus pensamientos, ideas, sensaciones, emociones a través de diferentes técnicas y materiales.
La experimentación artística nos permite acercarnos a un ámbito de la cultura desde la primera infancia desarrollando el gusto artístico.
Este ambiente pretende ser un espacio libre de estereotipos y críticas, basado en propuestas variadas donde cada uno experimenta con el material y técnica atendiendo su momento evolutivo.
AMBIENT JOC SIMBÒLIC
A l’ambient de joc simbòlic es presenten diverses propostes on les nenes i els nens poden imitar situacions de la vida quotidiana del món dels adults. Aquest tipus de joc permet a l’infant aprendre i créixer a través de l’experiència d’una forma natural i lúdica.
El joc simbòlic es molt important perquè els ajuda a desenvolupar l’empatia, a posar-se en el lloc dels altres, amplien el seu llenguatge, desenvolupen habilitats socials, la seua imaginació i la seua creativitat.
Al ambiente de juego simbólico se presentan varias propuestas donde las niñas y los niños pueden imitar situaciones de la vida cotidiana del mundo de los adultos. Este tipo de juego permite al niño aprender y crecer a través de la experiencia de una forma natural y lúdica.
El juego simbólico se muy importante porque los ayuda a desarrollar la empatía, a ponerse en el lugar de los otros, amplían su lenguaje, desarrollan habilidades sociales, su imaginación y su creatividad.
