Dia Internacional de les Altes Capacitats

El Consell d’Europa, el 1994, en la Recomanació 1248, després d’afirmar que “l’educació és un dret fonamental de l’ésser humà i que caldria adaptar-s’hi, dins de les possibilitats, a cada individu”, posa de manifest que si per raons pràctiques “es necessiten sistemes d’ensenyament que asseguren una educació satisfactòria a la majoria de xiquets, sempre hi haurà xiquets amb necessitats particulars per als quals caldrà prendre disposicions especials. Els xiquets i xiquetes amb altes capacitats figuren entre aquests”. A més, considera que les xiquetes i xiquets amb altes capacitats:

Haurien de gaudir de condicions d’ensenyament adaptades permetent-los traure profit de les seues possibilitats en el seu propi interès i en el de la societat. En efecte, cap país pot permetre’s malbaratar talents i seria malbaratar uns recursos humans no veure a temps potencials intel·lectuals o d’un altre tipus. Per això es necessiten mètodes adaptats.

Amb això, especifica que “la impartició d’una educació especial no hauria de cap manera de privilegiar un grup de xiquets i xiquetes perjudicant-ne d’altres” (par.1-4, dins Escobar, 2008).

D’altra banda, la Recomanació del Consell d’Europa núm. 1248 planteja una sèrie de recomanacions a les autoritats competents de cada estat membre, que es reprodueixen tot seguit:

• La legislació hauria de reconèixer i respectar les diferències individuals. Les xiquetes i xiquets altament dotats, com passa amb altres col·lectius, necessiten oportunitats educatives adequades per desenvolupar tot el seu potencial.
  • La investigació bàsica en els camps de les altes capacitats i el talent i la recerca aplicada, per exemple, per millorar els procediments d’identificació, s’han de desenvolupar en paral·lel. La investigació sobre els “mecanismes d’èxit” podria ajudar a combatre el fracàs escolar.
  • Mentrestant, els programes de formació del professorat en servei han d’incloure estratègies per identificar nens amb alta capacitat o talent especial. La informació sobre xiquets i xiquetes dotats hauria de posar-se a l’abast de tots aquells i aquelles que tracten amb aquests (professorat, famílies, metges i metgesses, treballadors i treballadores socials, ministeri d’educació, etc.)
  • Les disposicions per a xiquets i xiquetes especialment dotats en una determinada àrea haurien de ser preferentment ateses dins del sistema escolar ordinari, des de l’educació preeescolar en endavant. Els currículums flexibles, més possibilitats de mobilitat, material complementari enriquidor, ajudes audiovisuals i estils d’ensenyament orientats als projectes són maneres i tècniques de fomentar el desenvolupament de tot l’alumnat tant dotat com no, i permeten identificar necessitats especials el més aviat possible.
  • El sistema escolar ordinari s’ha de flexibilitzar prou per permetre satisfer les necessitats d’alt nivell de l’estudiantat amb talent.
  • S’ha d’administrar amb discreció qualsevol disposició especial per a estudiantat amb altes capacitats o molt de talent, per evitar el perill innat de l’etiquetatge, amb totes les seues conseqüències no desitjades per a la societat (par. 5, Recomanació 1248, 1994).

A l’Estat espanyol, la LOMLOE reconeix que l’alumnat d’alta capacitat presenta necessitats específiques de suport educatiu, i per tant, requereixen una educació adaptada a les seues particularitats. El reconeixement d’aquest dret ha estat present a totes les lleis educatives de la democràcia espanyola.

Igualment,el Decret 104/2018, així com l’ordre 20/2019, de la nostra Comunitat, estableixes les mesures per atendre l’alumnat d’alta capacitat.

En aquest enllaç, podeu accedir els fons prestables sobre el tema en la nostra Xarxa de Biblioteques d’Educació.

Entitats participants:

14M Día de las Altas Capacidades Intelectuales Fundación Avanza

Asociaciones promotoras de la iniciativa DAAC

Día Internacional de las Altas Capacidades [vídeo] Rtve Marca España

Neural Kids : La importancia de la Valoración en personas con Altas Capacidades