Consorci Erasmus Infantil i Primària: Educar per a ser. Cefire d’Elda.

CRÒNICA DE LES MOBILITATS

Inici del projecte

El professorat dels centres educatius d'infantil i primària: Reina Sofia de Petrer, Alfons X el Savi de Novelda, Alberto Sols de Sax i Sant Antón del Pinós al costat de l'assessora d'Inclusió Educativa del CEFIRE territorial d'Elda participem aquesta setmana del 30 d'abril al 7 de maig d'una mobilitat d'observació docent (Job Shadowing) a Lisboa i Coïmbra.

Dia 1: Visita turística per Lisboa

L'arribada a Lisboa des de València va ser aproximadament a les 14:55h i aprofitem un Free Tour per a conéixer la ciutat. Visitem els diferents barris de la ciutat i llocs més emblemàtics com La Praça do Comércio, la Torre de Belem i Monestir dels Jerònims. A més gaudim d'un café en l'A Brasileira, visitem la llibreria Bertrand, la més antiga del món i acabem fent una passejada en el Tramvia 28.

Dia 2: Visita a l'Acadèmia de Música Santa Cecilia (AMSC)

A les 08:00h ens donen la benvinguda el director de l'escola i el director administratiu presentant-nos l'estructura organitzativa del centre i la integració de la música en el currículum.

En el descans els hem fet lliurament d'uns obsequis típics de les nostres localitats.

Posteriorment hem gaudit de diferents sessions musicals:

•  Sessió d'Expressió musical amb alumnat d'Infantil portada amb el mètode Gordon.
  • Sessió de Cor amb alumnat de 2n grau.
  • Laboratori d'Instrument de 1r grau de violoncel.
  • Sessió d'Entrenament Musical de 4t grau a través de docència compartida.

Per a finalitzar hem degustat el menjar de l'escola acompanyats del personal docent.

Dia 3: Sessió de treball i formació en l'Acadèmia de Música Santa Cecilia (AMSC)

En el dia de hui l'assessora d'educació inclusiva juntament amb els representants dels diferents centres, presenta el Decret d'inclusió de la Comunitat Valenciana, destacant a més les bones pràctiques d'aquests. En la segona part s'imparteix una sessió de formació sobre metodologies inclusives (DUA, multinivell, grups interactius..) i especialment en aprenentatge cooperatiu vivenciant diferents estructures.
A continuació, hem gaudit d'una audició per al concert final de curs de les orquestres de vent i corda per l'alumnat de cinqué, sisé i primer de l'ESO.
Per a finalitzar la nostra visita a Lisboa, l'equip directiu del centre ens obsequia amb un llibre i CDs que reflecteixen la història de l'acadèmia

Dia 4: Visita a l'agrupament escolar Martim de Freitas: EB Martim de Freitas.

Ens dona la benvinguda el director de l'Agrupament escolar Alberto Barreiro i Noemí (alumna espanyola d'auxiliar de conversa) i María (alumna d'Español de 2n l'ESO ) que ens delecta amb la guitarrra i la cançó de la llorona.
El director ens explica l'organització del sistema educatiu de Portugal i del funcionament de l'Agrupament escolar, i a continuació li fem lliurament dels obsequis dels nostres productes locals.
Després hem recorregut les instal·lacions mentre intercanviàvem informació dels dos sistemes educatius, espanyol i portugués.
A més hem tingut el plaer de participar activament en una de les classes d'espanyol de 2n de l'ESO.
Seguidament hem compartit el moment del menjar en el menjador de l'escola, degustant “ranxo”, un plat típic portugués.
Per a finalitzar la jornada hem assistit a una classe del Club d'espanyol, compost per l'alumnat de sisé, primer, segon i tercer de l'ESO.

Dia 5: Visita a l'agrupament escolar Martim de Freitas:

EB Montes Clars.
Ens dona la benvinguda el director de l'agrupació Alberto Barreira i Cristina directora d'aquesta escola. És un centre d'infantil i primària.
Al matí, hem visitat les instal·lacions, i concretament com s'emporta a acabe la inclusió en el sistema educatiu portugués (plans, organització, funcionament, atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials...)
A continuació l'equip docent ens ha elaborat un esmorzar amb receptes típiques de la zona gaudint conjuntament aquest moment.
A la vesprada, hem visitat les aules d'educació infantil. Destacar que cada aula està constituïda per alumnat de tres, quatre i cinc anys i hem participat activament en les activitats proposades a l'aula.
Per a finalitzar se'ns obsequia amb un marca pàgines elaborat per l'alumnat del centre.

Dia 6: Visita a l'agrupament escolar Martim de Freitas: EB Coselhas.

És nostre tercer i últim dia de la visita a l'agrupament Martin Freitas. Visitem l'escola de primària Coselhas on ens rep de nou el director i la coordinadora de l'establiment.
Al matí hem observat l'aula específica en el centre de primària i el treball de les diferents aules, així com les seues instal·lacions.
Ens centrem en el treball del pla de foment de la lectura i la dinamització de la biblioteca que es duu a terme a Portugal.
Per a finalitzar, l'alumnat ens acomiada amb una intervenció musical producte final d'un projecte interdisciplinari (DAC)de l'escriptora Sophia de Mello, i amb la degustació de plats típics portuguesos.
A la vesprada assistim a la FULC (Facultat de Lletres de la Universitat de Coïmbra) per a participar en un seminari de Literatura digital amb la intervenció del director del CEFIRE Paül Limorti i Oreto Domenech assessora de plurilingüisme del Cefire, i les professores: Ana María Machado,
Ana Alburquerque i Jacqueline Conte professores de la Universitat de Coïmbra.
Hem compartit intercanvi d'experiències amb els col·legues portuguesos sobre els diferents sistemes educatius i hem pogut gaudir de la visita a la Biblioteca de la Universitat.
Encantats i agraïts de l'amabilitat i hospitalitat dels portuguesos i de viure aquesta experiència.
Molto obrigado

Documentació gràfica

Quadern de viatge

Seminari online de l'últim dia