AJORNADA
Data: 11, 18 i 23 d’abril de 2024.
Lloc: IES Federica Montseny i Espai la Granja (Burjassot).
Aquesta formació està organitzada i coordinada conjuntament pel CEFIRE específic Artisticoexpressiu i el CEFIRE específic d’Educació Inclusiva.
La jornada té com a objectiu reflexionar sobre el paper de les arts i l’expressió corporal en l’educació inclusiva i el desenvolupament sostenible. Per a això, comptarem amb la participació d’experts, docents i alumnes que compartiran els seus coneixements, experiències i propostes entorn d’aquest tema.
La jornada inclou una ponència marc, que oferirà una visió general i contextualitzada de la inclusió en les àrees i matèries de l’àmbit artisticoexpressiu i la seva relació amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS); un intercanvi d’experiències de centres educatius, que mostrarà bones pràctiques i projectes innovadors que integren les arts i l’expressió corporal en l’educació inclusiva; i tallers pràctics de les àrees i matèries de l’àmbit artístic expressiu (Música i Arts Escèniques, Educació Plàstica, Visual i Audiovisual) que permetran als assistents experimentar i aprendre de manera lúdica i creativa.
Esperem que aquesta jornada siga del vostre interès i que contribuïsca a enriquir la vostra formació i la vostra pràctica docent. Us esperem!
PROGRAMA PROVISIONAL
Dijous 11 d’abril (de 17:30 a 19:30 h) // IES Federica Montseny (sala multiusos) – Burjassot.
- 17:30 h – Ponència marc: Una escena diversa. La representació de la diversitat en Pont Flotant.
Joan Collado, actor i creador cia. Pont Flotant.
Paral·lelament a la seua tasca artística en Pont Flotant és professor de l’especialitat de Plàstica i Dibuix i imparteix cursos de formació artística per a professionals, mestres i professors en diferents contextos formatius.
És Llicenciat en Art Dramàtic per l’Escola Superior d’Art Dramàtic de València i en Belles Arts per la Facultat de Belles Arts Sant Carles de València, on també ha realitzat cursos del Doctorat en Arts Visuals i Intermèdia. Responsable del Disseny gràfic i Xarxes socials de la cia. Pont Flotant.
Jesús Muñoz, actor i creador cia. Pont Flotant.
Desenvolupa també la seua carrera actoral com a actor amb altres companyies de teatre. Com a pedagog imparteix cursos i tallers de teatre i tècnica vocal en diferents contextos de formació escènica.
És Llicenciat en Art Dramàtic per l’Escola Superior d’Art Dramàtic de València. Especialitzat en tècnica vocal, és Diplomat pel Centre Artistique International de la Voix Roy Hart (França). Responsable de Comunicació i Formació i investigació de la cia. Pont Flotant.
- 18:30 h – Taula rodona amb intercanvi d’experiències de centres educatius:
CEE Albanta (Sagunt) // Pilar Lloris, directora de la companyia del teatre d’ombres “Apaga y vámonos”, projecte d’expressió corporal/artística i diversitat funcional del centre.
IES Jordi de Sant Jordi (València) // Javier Ignacio González Jorge
CEE Castell Vell (Castelló de la Plana) // Miriam Gutiérrez i Beatriz Enrique – Experiències inclusives al Castell Vell.
CEIP Ballester Fandos (València) // José Enrique Carrasco (mestre responsable) – Projecte LÒVA i la importància de l’ús del teatre en les hores d’atenció educativa i la creació d’un muntatge amb una temàtica social i propera a l’alumnat.
Dijous 18 d’abril – Tallers A i B (de 17:30 a 20:30 h) // Espai la Granja
- Taller A // M’encanta ballar, però se’m dona fatal” – Col·lectiu Dánzate (Andrea Dolz Burdeos i Marta Sofía Gallego)
En 2021 va començar la recerca ‘’M’encanta ballar’’ en el Confusión, llavor de l’actual projecte, on construïm la nova metodologia feia pràctiques per a persones sense formació en dansa. Durant el 2023 hem estat programades i hem format part de diversos festivals i esdeveniments amb ‘’M’encanta ballar però se’m dona fatal’’.
En l’últim trimestre de 2023 formem part del projecte Impuls a la Dansa del Festival Dansa València amb ‘’M’encanta ballar però se’m dona fatal’’, on vam tenir l’oportunitat d’estar en 10 municipis de la Comunitat Valenciana.
L’objectiu general de la nostra línia d’acció és obrir la disciplina de la dansa a la diversitat dels cossos i de les veus tradicionalment oblidats per aquesta, per a nodrir-la fent-la així més igualitària.
- Taller B // Musicoteràpia i recursos musicals – Òscar Pérez Aguado.
Llicenciat en psicologia, expert en psicoteràpia psicoanalítica contemporània, amb experiència en la pràctica individual, grupal i familiar freelance i en diferents institucions des del 2001. Màster Oficial en Musicoteràpia. Magister, Terapeuta, Formador i Supervisor en Centre Benenzon en Teràpia No Verbal Benenzón (TNVB).
Musicoterapeuta en diferents institucions i àmbits; Alzheimer i altres demències, Trastorn Mental Sever i TEA, Pacients Quotidians, Diversitat Funcional, Ansietat, Depressió i altres Trastorns Neuròtics. Membre de la AVMT on ha exercit càrrecs de Tresorer i Vicepresident.
Tallerista, conferenciant i membre organitzador de Jornades i Congressos nacionals i internacionals. Ha impartit docència i self-experience en Màster Oficial de Musicoteràpia.
Psicòleg General Sanitari. Màster i 18 anys d’experiència en l’àmbit de la Rehabilitació Psicosocial de persones amb Trastorn Mental Greu.
Dimarts 23 d’abril – Tallers C i D (de 17:30 a 20:30 h) // Espai la Granja
- Taller C // Estratègies inclusives en Educació Física – Daniel Martos.
Llicenciat en Educació Física i Doctor per la Universitat de València.
Imparteix docència a la universitat des de fa més de 20 anys, i des de fa 13 anys a la Facultat de Magisteri de la UV. La seua labor docent s’ha donat sempre en assignatures relacionades amb la inclusió educativa, les poblacions vulnerades i la innovació docent. És coordinador del seminari d’Educació Física crìtica Soca-rel.
Ha participat en projectes d’investigació sobre persones trans, homosexualitat i Educació Físia i té nombroses publicacions i estudis sobre casos d’inclusió a l’Educació Física.
- Taller D // La capacitat creadora i el descobriment de l’art universal – Carles Hernández.
Llicenciat en Belles Arts per la Facultat de Sant Carles de la Universitat Politècnica de València des de l’any 2000. Especialitats: escultura, gravat, fotografia i cinema.
L’any 1999, va ser premiat per l’Ecole d’Enseignement Supérieur d’Arts de Bordeaux amb una beca internacional d’estudis on em vaig formar en les tècniques del gravat, la ceràmica i la talla en pedra.
Professor d’Arts Plàstiques des de l’any 2004 i actualment treballe a l’IES José María Parra d’Alzira on sóc el Cap del departament de d’Arts Plàstiques. Ha desenvolupat projectes educatius relacionats amb les arts com EDUCART.
A l’any 2018 va ser considerat un dels 50 millors professors de la Comunitat Valenciana dins de l’acte “Magistrals” organitzat per la Universitat Politècnica de València on es va fer un reconeixement als docents exemplars dins dels actes del 50 aniversari de la universitat.