PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE 

1. ELS NOSTRES TRETS D’IDENTITAT 

 El CEIP Ausiàs March d’Aldaia, té unes característiques lligades a la seua condició d'escola pública que li venen donades per llei, però, com a institució associada al nostre barri i localitat, també té uns trets propis: 

1.1. NEUTRALITAT IDEOLÒGICA 

 Ell nostre centre és públic, i per tant, aconfessional. No tenim cap intenció d'adoctrinar als nostres alumnes i respectem les  opcions particulars de tots els membres de la comunitat escolar, sempre que no atempten contra els drets dels altres. En referència a les opcions religioses ens atindrem a l'article 27. 3 de la Constitució.  

El centre atendrà la demanda d'educació religiosa catòlica per part dels pares que ho sol·liciten, segons el dret que l'empara per llei. 

Amb tot, pensem que les festes populars tenen una gran importància social i se celebraran sense excloure els seus possibles continguts religiosos.  

1.2. LÍNIA METODOLÒGICA

Els diversos aspectes de l'aprenentatge es prioritzaren en funció de les característiques de l'alumnat i dels distints cicles educatius.

S'adaptaran les activitats a les possibilitats i interessos dels alumnes. Promovent sempre l'autoestima, adequant el grau d'exigència a les possibilitats de l'alumne, i tenint una actitud positiva davant de l'esforç personal.

Es practicarà una metodologia activa i globalitzada, basada en els aprenentatges previs.

Es tendirà cap a una avaluació formativa, continua i global en la qual s’ha de tindre en compte el progrés en el conjunt dels processos d'aprenentatge i, en cas de que l’alumne en tinga, el pla d’actuació personalitzat.

Com a projectes de centre cal destacar els següents:

Falla

La temàtica de la falla és el eix central que ens serveix per a motivar al nostre alumnat des de el primer dia de classe ( recepció de benvinguda) fins a l’últim del curs.

La decoració del nostre centre i les aules.

Activitats adaptades en totes les àrees amb la temàtica escollida utilitzant com a metodologia les opcions i ferramentes que ens ofereix la gamificació.

Activitats complementaries de la setmana fallera: realització del monument faller amb la col·laboració de l’alumnat, cavalcada del ninot, xocolatà, concurs de ninots organitzat per L’AMPA i cremà de la falla.

Setmana cultural ambientada amb la temàtica fallera.

Hort escolar

Fonamental per a desenvolupar en el nostre alumnat, el respecte per la natura, l’ecologia sostenible, la importància de l’aigua al nostre entorn, la contaminació i les energies renovables.

Pla lector

Tal com diu el refrany: “Un niño que lee, es un adulto que piensa”, el nostre centre té un pla lector per tal de fomentar la lectura des de l’edat més temprana possible. Peça fonamental del pla lector són les tertúlies literàries i l’apadrinament lector ( breu descripció d’aquests projectes al bloc “projectes de la web”).

Altres activitats:

Festival Nadales

Halloween

Dia de la Pau

Dia de l’esport

1.3. PLURALISME I VALORS DEMOCRÀTICS

Hem de formar alumnes en el marc d'un conjunt d'actituds, valors i normes que els permeten integrar-se en esta societat democràtica i plural, respectant totes les opcions i evitant l'adoctrinament.

1.4. EDUCACIÓ INCLUSIVA: centre ordinari amb un aula específica (UECO, abans UECIL).

El nostre centre compta amb un aula UECO (Unitat específica en Centre Ordinari). Aquesta aula es va crear al curs 2016-2017, per tal de donar resposta a l’alumnat TEA de la zona.

L’alumnat escolaritzat a la UECO, comparteix la jornada escolar entre la unitat específica i la seua aula de referència per tal d’afavorir la seua inclusió educativa.

Entre els principals objectius generals de les unitats específiques en centres ordinaris trobem els següents:

Oferir una resposta educativa especialitzada, intensiva i personalitzada a les necessitats educatives especials de l’alumnat escolaritzat en la unitat, fomentant al mateix temps la inclusió i la participació en contextos normalitzats.

Col·laborar amb l’equip directiu i el conjunt de la comunitat educativa, en la identificació de les barreres a la inclusió, i en el disseny, implementació i avaluació d’estratègies que possibiliten la participació, accés i aprenentatge de tot l’alumnat del centre.

1.5. EDUCACIÓ NO SEXISTA

Davant de la problemàtica existent d'actituds sexistes, el nostre centre fomentarà la igualtat de drets i deures de totes les persones a través de:

  • Agrupament d'alumnes.
  • Elecció de materials curriculars.
  • Adjudicació de tasques.
  • Utilització de llenguatge no sexista.
  • Atendre al currículum ocult.
  • Evitar actituds i comportaments que no afavorisquen la coeducació.

1.6.  PRINCIPIS COEDUCATIUS

Seran estos principis , contemplats de manera transversal a tota la nostra pràctica educativa, i , així mateix seran coherents amb la resta de Plans i actuacions que tinguen lloc al nostre centre. De la mateixa manera quedaran incorporats al nostre P.E.C.

Segons Ordre 62/2014 de 28 de juliol , contemplem i fem nostres els següents principis coeducatius:

Eliminació de prejudicis, estereotipus i rols en funció del sexe, construïts segons patrons socioculturals de conducta, assignats a homes i dones, per tal de garantir per als alumnes, possibilitats de desenvolupament personal e integral.

La prevenció de la violència contra les dones, implementant les mesures necessàries per l'aprenentatge de mètodes no violents per a la resolució de conflictes i de models de convivència basats en la diversitat i en el respecte a la igualtat de drets i oportunitats de dones i homes.

Atendre a que els objectius d’aquests principis coeducatius siguen integrats i respectats als llibres de text i altres materials didàctics que s'utilitzen, així com vigilar que l’ús del llenguatge que es faça, siga no sexista i quede garantida la presència equilibrada i no estereotipada d'homes i dones.

Reconèixer la capacitaciò de l'alumnat perquè l'elecciò de les opcions acadèmiques es realitze lliure de condicionaments basats en el gènere.

1.7. MODALITAT DE PARTICIPACIÓ

El nostre centre s'identifica amb un model organitzatiu que garantix la participació democràtica de tots els estaments de la comunitat educativa (alumnat, pares/mares, professorat i personal no docent), a través de diferents activitats i òrgans de gestió: Consell Escolar, Acció tutorial amb les famílies, delegats/des de classe, relacions amb l'AMPA, Ajuntament etc...

1.8. ARRELAMENT AL MEDI

Les característiques físiques i soci-econòmiques del nostre entorn, condicionen el procés educatiu; per tant, els nostres Projectes Curriculars tindran en compte:

  • Obertura a l'entorn de l'escola. Eixides, itineraris, visites, tallers...
  • Anàlisi de l'entorn físic i social a través de les diverses àrees.
  • Participació en les festes i activitats culturals de la comunitat.
  • Elaboració i elecció de materials curriculars.
  • Implicació i compromís amb els problemes de la comunitat.

1.9. COMPROMÍS EN EL PROCÉS DE NORMALITZACIÓ LINGUISTICA I CULTURAL

Amb l'objecte de contribuir a la normalització lingüística del valencià, procurarem que esta siga cada vegada més la llengua ambiental, vehicular i d'ensenyança en l'ambient escolar.

El nostre objectiu final serà que al finalitzar l'escolaritat, l'alumnat tinga un correcte domini oral i escrit de les dues llengües oficials, i una certa competència en l'idioma estranger (anglés).

1.10. AUTONOMIA I INNOVACIÓ.

Autonomia per a gestionar tots els recursos del centre amb tal de crear les condicions idònies per a un funcionament òptim d'este.

Es podran dissenyar projectes d'innovació i actualització que recolzen el funcionament del centre en relació als avanços pedagògics més recents i als canvis produïts en la societat.

Incorporarem les noves tecnologies en les tasques pedagògiques adaptant-nos a una societat cada vegada més tecnificada

1.11. PROJECCIÓ CAP AL FUTUR.

L'escola s'ha de plantejar temes que són el centre de preocupació de la societat actual (les xarxes socials, sostenibilitat del nostre entorn natural i progrés, una societat plural i igualitària sense discriminació, etc.) bé per a convertir-los en referent de l'ensenyança, bé per a incorporar-los a l'estructura i funcionament del centre.

Actualització escolar en els distint àmbits: social, científic i tecnològic.

1.12. EDUCACIÓ PER A LA CONVIVÈNCIA.

El nostre centre ha de ser, junt amb l'acció de les famílies, els que fomentem valors que faciliten la convivència i el respecte als altres: la responsabilitat, la tolerància, l'amistat, l'honradesa, la sinceritat, la generositat, la cooperació, la solidaritat,....

1.13. ÀMBIT DE PROJECCIÓ SOBRE L'ENTORN.

Afavorir les relacions del Centre amb l'ajuntament, centres culturals i associacions esportives a través de la participació en les activitats proposades per estes entitats. Participar en les activitats proposades: teatre TAMA, alimentació saludable, hort escolar, etc..

Valorar el respecte cap als sers vius, el medi ambient i el desenrotllament sostenible.

Desenrotllar, amb l'ajuda de la família, hàbits d'higiene, salut i consum responsable. Neteja en el seu entorn més pròxim: aula, pati, barri, ciutat.

Potenciar la consideració de la funció docent com a factor essencial de la qualitat de l'educació, el reconeixement social del professorat i el suport a la seua tasca entre les famílies.

“Un mestre és una bruixola que activa els imans de la curiositat, coneiximent y sapiesa en els seus pupils.”