Mediació Escolar

mediacion_cas

PROGRAMA DE MEDIACIÓ ESCOLAR ENTRE IGUALS DE L'IES SEVERO OCHOA

El programa de mediació escolar entre iguals té com a finalitat crear en el centre educatiu una cultura de pau i rebuig a la violència. És una ferramenta preventiva en tant que l'alumnat adquirix estratègies de millora en habilitats socials, comunicació i regulació emocional.

A través de la mediació escolar es fomenta un clima de diàleg, tolerància i cooperació en la comunitat escolar i s'afavorix tant la prevenció com la resolució de conflictes en el seu inici de forma dialogada.

El programa es ve desenrotllant des de fa més d'una dècada i amb això, s'ha aconseguit crear una xarxa de mediadors formats en tots els nivells educatius. L'alumnat voluntari de 1r ESO realitza un taller de formació en el seu primer any d'escolarització en el nostre centre i en cursos successius passa a ser alumnat capaç d'intervindre com a mediador en la solució de conflictes, alhora que passa a ser observador de la convivència en el seu grup aula.

El curs actual, pretenem incrementar les competències de l'alumnat incloent en la formació, l'aprenentatge de les pràctiques restauratives i en concret la formació de l'alumnat com a facilitador de cercles de diàleg.

El Programa de mediació escolar entre iguals s'incorpora com una ferramenta més al nostre PIIE 2024-2025 “El fil invisible”, unint els esforços en la promoció de la convivència, la prevenció dels conflictes i la gestió dialogada d'estos, prestant especial importància a la prevenció de la violència de gènere, a la igualtat real entre homes i dones i al dret a la identitat i l'expressió de gènere. Per a això es difondrà entre tota la comunitat educativa l'ús de les pràctiques restauratives a través dels cercles de diàleg, converses restauratives i mediació escolar entre iguals.

Objectius del Programa de Mediació:

• Crear en el centre educatiu una bona disposició cap a la mediació escolar com una ferramenta per a la solució de conflictes.
  • Fomentar un clima de diàleg, tolerància i cooperació en la comunitat escolar afavorint així la prevenció i resolució de conflictes en totes les actuacions educatives.
  • Promoure i difondre l'ús de la mediació com a forma de solució de conflictes en l'institut al costat d'altres pràctiques restauratives.
  • Portar a la pràctica la mediació entre iguals.
  • Formar a nous alumnes i alumnes com a mediadors cada any.
  • Crear la figura de mediador/a-observador/a d'aula en tots els grups d'ESO.
  • Implicar els i les mediadores en la formació i sensibilització de l'alumnat enfront de l'assetjament escolar.
  • Previndre i evitar l'assetjament escolar.
  • Formar a l'alumnat en pràctiques restauratives.

Actuacions que es desenrotllen:

I. Mediació escolar entre Iguals

El protocol d'actuació una vegada detectat un conflicte s'inicia amb la sol·licitud de la mediació. La mediació es podrà sol·licitar per les següents vies:

• Sol·licitud personal d'una de les parts afectades.
  • Un company que detecta el conflicte.
  • A través del tutor/a o un altre membre de l'equip docent
  • A proposta de Direcció d'estudis o Comissió de Convivència.
  • A través de la detecció des del Departament d'Orientació o d'alumnat mediador (observador d'aula).

La sol·licitud per a mediació i la mediació pròpiament dita es realitzarà en l'espai destinat per a això, el Departament d'Orientació, tots els dies de la setmana en horari de demà, posant-se en contacte amb la coordinadora responsable. La coordinadora de mediació (orientadora del centre), és el referent de la xarxa de mediadors del centre. Centralitza les sol·licituds de mediació i adjudica dia, hora i mediadors per a la trobada.

II. Taller de formació de mediadors

Cada curs escolar es desenrotlla un Taller de formació de mediadors que capacita per a realitzar la mediació entre iguals, alhora que s'adquirixen estratègies de comunicació i habilitats socials. Este taller s'oferix a l'alumnat de 1r ESO que desitja participar de manera voluntària.

El taller es desenrotlla en horari extraescolar, de manera quinzenal, els dimarts en horari de 16.30 a 18.*00h. al llarg de tot el curs.

Les sessions les dirigix la coordinadora de mediació a través de dinàmiques de grup, continguts teòrics i pràctiques en mediació.

III. Observadors d'aula o alumnes ajuda

Els alumnes i alumnes formats en mediació en cursos anteriors, passen a ser observadors d'aula i alumnes ajuda. Cada mediador en el seu grup respectiu actua com a mediador d'aula detectant i posant en coneixement del grup de mediadors problemes d'integració com a aïllament o rebuig, enfrontaments, insults, malentesos, rumors o altres problemes de convivència.

Les funcions de l'alumne/a ajuda són:

• Escoltar als qui tenen problemes o se senten malament.
  • Animar perquè els seus companys i companyes se senten capaces d'afrontar les seues dificultats promovent el diàleg.
  • Acompanyar, sobretot a aquells companys/as que es troben aïllats/as i no tenen amics en el grup.
  • Acollir a nous integrants del grup-aula especialment a aquells i aquelles que tenen més dificultats per a integrar-se, per la seua cultura, la seua llengua o el seu caràcter.
  • Detectar els possibles conflictes per a buscar maneres d'intervindre abans que augmenten i mediar en aquells casos que corresponga.
    Informar d'aquells casos en els quals la gravetat aconselle la intervenció d'un adult.

María A. Pastor Pomares

Coordinadora de Mediació Escolar entre Iguals