Projecte Educatiu de Centre

Un centre escolar de qualitat ha de donar resposta a l’equilibri complex que hi ha entre l’excel·lència, entesa com la posada en marxa de processos educatius encaminats a aconseguir que tot l’alumnat amb inquietuds tinga la possibilitat d’anar més enllà de la simple suficiència, i l’equitat, que trenca amb la falsa idea que l’equipara amb uniformitat, de manera que tot l’alumnat desenvolupe plenament i de manera integral la seua personalitat i tot el potencial de les seues capacitats.

El Projecte Educatiu de Centre (d’ara en avant, PEC) és, entre tots els documents dels centres, el document referent per a donar resposta a la diversitat de les necessitats personals i educatives de l’alumnat que es deriven d’una societat plural. En aquest document, la comunitat educativa del centre expressa les necessitats i planteja les prioritats de manera singular.

El PEC incorpora els criteris per a la personalització de l’ensenyament i promou metodologies que fan valdre els aprenentatges significatius, la col·laboració i la cooperació, i que, a més, fan servir els recursos de l’entorn.

El PEC ha d’abraçar la complexitat i comprendre el context per a desenvolupar una anàlisi coherent, incorporant metodologies innovadores per a poder desenvolupar els continguts curriculars.

Així doncs, el contingut del projecte ha de ser clar i ha de reflectir un compromís de tota la comunitat escolar per a oferir la millor resposta en clau educativa a la diversitat social, econòmica i cultural del context per al qual es defineix, tenint en compte les característiques de l’alumnat, de la comunitat educativa i de l’entorn social i cultural del centre. Així mateix, inclou els principis coeducatius i evita aquelles actituds que afavoreixen la discriminació sexista i, mitjançant la intervenció positiva, promociona, a partir de la posada en valor de les aportacions de les dones en cada àrea, el desenvolupament personal integral de totes les persones membres de la comunitat, garanteix el respecte a la identitat de gènere sentida i incorpora accions encaminades a la no-discriminació que permeten superar els estereotips i comportaments sexistes i discriminatoris.

El contingut s’ajusta al que disposa l’article 121 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, en la nova redacció que fa la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, i els articles 55 i 56 del Decret 253/2019, de 29 de novembre, del Consell, de regulació de l’organització́ i el funcionament dels centres públics que imparteixen ensenyaments d’Educació Infantil o d’Educació Primària, i també es podran aplicar la resta de disposicions vigents que estableixen la inclusió de determinats aspectes com a part del contingut del PEC.

D’acord amb el Decret 40/2016, de 15 d’abril, pel qual es regula l’accés als centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments de règim general (DOGV 7762, 18.04.2016), la matriculació de l’alumnat en un centre escolar suposa respectar el Projecte educatiu del centre i el caràcter propi, que ha de respectar al seu torn els drets reconeguts a l’alumnat i a les seues famílies en les lleis i el que s’estableix en l’apartat 5 de l’article 2 del decret esmentat.

Projecte educatiu de centre

1. Objectius, prioritats d’actuació i línia pedagògica del centre

2. Característiques de l’entorn social i cultural del centre

3. Línies i criteris bàsics que han d’orientar:

  • L’organització i el funcionament del centre.
  • La participació dels diversos estaments de la comunitat educativa i les formes de col·laboració entre aquests.
  • La cooperació entre les famílies o representants legals de l’alumnat i el centre.
  • La coordinació amb els serveis del municipi, les relacions amb institucions públiques i privades per a la millor consecució de les finalitats establides, així com la possible utilització de les instal·lacions del centre per part d’altres entitats per a realitzar activitats educatives, culturals, esportives o altres de caràcter social.
  • La coordinació i la transició entre nivells i etapes.
  • L’orientació acadèmica i professional.
  • La resposta educativa per a la inclusió de tot l’alumnat.
  • L’acció tutorial.
  • La gestió de la igualtat i la convivència amb perspectiva comunitària mitjançant estratègies organitzatives i pràctiques educatives basades en el diàleg igualitari, el desenvolupament de la competència socioemocional i la prevenció de la violència.
  • La promoció i bon ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions.
  • La innovació educativa a través de noves metodologies integradores, cooperatives i col·laboratives que motiven l’aprenentatge i milloren els resultats acadèmics de l’alumnat.
  • L’educació plurilingüe i intercultural

4. Concreció dels currículums establits per l’Administració educativa per als diferents ensenyaments impartits al centre.

5. Projecte lingüístic de centre

6. Plans i programes establerts per l’Administració educativa

  • 6.1. Programa de reutilització, reposició i renovació de llibres de text i material curricular
  • 6.2. Pla per al foment de la lectura
  • 6.3.  Pla d’igualtat i convivència
  • 6.4. Pla d’atenció a la diversitat i inclusió educativa
  • 6.5. Pla d’acció tutorial
  • 6.6. Actuacions d’orientació educativa
  • 6.7. Transició entre nivells, etapes i modalitats d’escolarització
    • Transició Infantil – Primària.
    • Transició Primària – Secundària
    • Transició entre nivells i cicles educatius.
  • 6.8. Pla específic d’organització de la jornada escolar
  • 6.9. Pla biennal de formació permanent del professorat corresponent als cursos 2021-2022 i 2022-2023 i Programa d’activitats formatives de centre
    • Curs 2021-2023: ambients en l’etapa d’Infantil, enfocament competencial i avaluar per aprendre.
  • 6.10. Projecte educatiu del menjador escolar
    • Pla anual de menjador escolar.
  • 6.11. Altres projectes i programes desenvolupats pel centre
    • PAM: Pla d’Actuació per a la Millora 2022/23. Inclou les actuacions realitzades dins el centre per promoure la qualitat educativa, la inclusió de tot l’alumnat i la millora general del centre.
      • Programa d’orientació i reforç per a l’avanç i suport en l’educació (Fons Social Europeu).
    • Pou 2030: projecte/candidatura per formar part de la xarxa d’escoles associades a la UNESCO (xarxa PEA).  El projecte Pou 2030 engloba tots els plans i projectes de centre, especialment el projecte d’innovació, per tal de treballar conjuntament tres dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) establerts per l’ONU:
        • Objectiu 4: Educació de Qualitat.
        • Objectiu 10: Reducció de les desigualtats.
        • Objectiu 13: Acció pel clima.
    • Projecte d’Esport, Activitat Física i Salut (PEAFS) 2023/24. Aquest projecte incideix en la importància de viure uns hàbits saludables en la vida diària (especialment pel que fa a una alimentació equilibrada, higiene i activitat física). Inclou accions com ara l’augment a tres hores de l’àrea d’Educació Física en l’etapa de Primària, la col·laboració amb federacions esportives de la Comunitat Valenciana, la promoció de l’esport escolar i l’adhesió al programa “Fruita a l’Escola”. Comporta el reconeixement de l’escola com a “Centre promotor de l’activitat física i l’esport (CEPAFE)”.
    • Programa Tutoria entre Iguals (TEI). El programa TEI s’aplica a les dues etapes educatives del col·legi. A Infantil, entre l’alumnat de 3 anys i l’alumnat de 5 anys, per afavorir l’adaptació i intregració del nou alumnat. Som centre pilot en l’aplicació d’aquest programa en Ed. Infantil. A Primària, amb l’alumnat de 3r de Primària, el qual disposa d’un tutor/a entre l’alumnat de 5è de Primària. L’objectiu és afavorir la convivència, previndre l’assetjament i resoldre els possibles conflictes amb el diàleg entre el mateix alumnat.
    • Programa Erasmus+, projecte “Be true, don’t bully” 2020-23. El programa Erasmus+ és el programa de la Unió Europea per a la educació, la formació, la joventut i l’esport. El nostre centre participa, dins d’aquest programa, en l’acció clau 2 (KA2), que comporta una associació amb escoles de Vasto (Itàlia), Illa de Rab (Croàcia), Giannitsa (Grècia) i Kepez (Turquia). El projecte està centrat en la prevenció de l’assetjament escolar, la millora de les competències lingüístiques, la competència digital i el respecte cap a la diversitat, l’entorn natural i el cultural.  Participa tota l’escola i viatgen alumnes de 5è i 6è de Primària durant una setmana a les escoles associades. La subvenció rebuda per la Unió Europea per desenvolupar aquest projecte al nostre centre és de 29.099’00€.
  •  
  • Pla d’Evacuació del Centre.
  • Projecte de Direcció
    • 2015-2019
    • 2019-2023
  • Models de butlletí de notes, informatiu i trimestral, per a les famílies.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies