Un centre escolar de qualitat ha de donar resposta a l’equilibri complex que hi ha entre l’excel·lència, entesa com la posada en marxa de processos educatius encaminats a aconseguir que tot l’alumnat amb inquietuds tinga la possibilitat d’anar més enllà de la simple suficiència, i l’equitat, que trenca amb la falsa idea que l’equipara amb uniformitat, de manera que tot l’alumnat desenvolupe plenament i de manera integral la seua personalitat i tot el potencial de les seues capacitats.
El Projecte Educatiu de Centre (d’ara en avant, PEC) és, entre tots els documents dels centres, el document referent per a donar resposta a la diversitat de les necessitats personals i educatives de l’alumnat que es deriven d’una societat plural. En aquest document, la comunitat educativa del centre expressa les necessitats i planteja les prioritats de manera singular.
El PEC incorpora els criteris per a la personalització de l’ensenyament i promou metodologies que fan valdre els aprenentatges significatius, la col·laboració i la cooperació, i que, a més, fan servir els recursos de l’entorn.
El PEC ha d’abraçar la complexitat i comprendre el context per a desenvolupar una anàlisi coherent, incorporant metodologies innovadores per a poder desenvolupar els continguts curriculars.
Així doncs, el contingut del projecte ha de ser clar i ha de reflectir un compromís de tota la comunitat escolar per a oferir la millor resposta en clau educativa a la diversitat social, econòmica i cultural del context per al qual es defineix, tenint en compte les característiques de l’alumnat, de la comunitat educativa i de l’entorn social i cultural del centre. Així mateix, inclou els principis coeducatius i evita aquelles actituds que afavoreixen la discriminació sexista i, mitjançant la intervenció positiva, promociona, a partir de la posada en valor de les aportacions de les dones en cada àrea, el desenvolupament personal integral de totes les persones membres de la comunitat, garanteix el respecte a la identitat de gènere sentida i incorpora accions encaminades a la no-discriminació que permeten superar els estereotips i comportaments sexistes i discriminatoris.
El contingut s’ajusta al que disposa l’article 121 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, en la nova redacció que fa la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, i els articles 55 i 56 del Decret 253/2019, de 29 de novembre, del Consell, de regulació de l’organització́ i el funcionament dels centres públics que imparteixen ensenyaments d’Educació Infantil o d’Educació Primària, i també es podran aplicar la resta de disposicions vigents que estableixen la inclusió de determinats aspectes com a part del contingut del PEC.
D’acord amb el Decret 40/2016, de 15 d’abril, pel qual es regula l’accés als centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments de règim general (DOGV 7762, 18.04.2016), la matriculació de l’alumnat en un centre escolar suposa respectar el Projecte educatiu del centre i el caràcter propi, que ha de respectar al seu torn els drets reconeguts a l’alumnat i a les seues famílies en les lleis i el que s’estableix en l’apartat 5 de l’article 2 del decret esmentat.
Projecte educatiu de centre
1. Valors, objectius, prioritats d’actuació.
2. Característiques de l’entorn social i cultural.
3. Línies i criteris bàsics que han d’orientar:
- L’organització i el funcionament del centre.
- La participació dels diversos estaments de la comunitat educativa i les formes de col·laboració entre aquests.
- La cooperació entre les famílies o representants legals de l’alumnat i el centre.
- La coordinació amb els serveis del municipi, les relacions amb institucions públiques i privades per a la millor consecució de les finalitats establides, així com la possible utilització de les instal·lacions del centre per part d’altres entitats per a realitzar activitats educatives, culturals, esportives o altres de caràcter social.
- L’organització de l’orientació educativa i l’acció tutorial.
- L’orientació acadèmica i professional.
- L’atenció a la diversitat de tot l’alumnat.
- La promoció de l’equitat i la inclusió educativa de l’alumnat.
- La promoció de la igualtat i la convivència amb perspectiva comunitària per mitjà d’estratègies organitzatives i pràctiques educatives basades en el diàleg igualitari, la prevenció de la violència i el
benestar emocional. - La promoció i bon ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions.
- La innovació educativa a través de noves metodologies integradores, cooperatives i col·laboratives que motiven l’aprenentatge i milloren els resultats acadèmics de l’alumnat.
- La promoció i el bon ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions per a afavorir la competència digital tant de l’alumnat com del professorat.
- La innovació educativa.
- L’educació plurilingüe i intercultural.
- Les mesures perquè l’activitat física i l’alimentació saludable formen part del comportament infantil i juvenil, i per a promoure la pràctica diària d’esport i exercici físic per part de l’alumnat
durant la jornada escolar.
4. la línia pedagògica del centre.
5. Concreció dels currículums establits per l’Administració educativa per als diferents ensenyaments impartits al centre.
- 4.1. Currículum d’Educació Infantil.
- 4.2. Currículum d’Educació Primària
- 4.3. Models d’informes i instruments d’avaluació
6. Projecte lingüístic de centre i Pla d’ús de les llengües en l’àmbit no curricular
6. Plans i programes establerts per l’Administració educativa
- 6.1. Programa de reutilització, reposició i renovació de llibres de text i material curricular
- 6.2. Mesures per al foment de la lectura
- 6.3. Organització i mesures de l’orientació educativa i professional
- 6.4. Mesures de resposta educativa per a la inclusió de l’alumnat
- 6.5. Mesures per a la promoció i la gestió de la igualtat i la convivència
- 6.6. Mesures de acollida i continuïtat entre nivells, cicles, etapes i modalitats d’escolarització
- Transició Infantil – Primària.
- Transició Primària – Secundària
- Transició entre nivells i cicles educatius.
- 6.7. Acció tutorial
- 6.8. Organització de la jornada escolar
- 6.9. Projecte educatiu del menjador escolar
- Pla anual de menjador escolar.
- 6.10. Pla digital de centre
- 6.11. Carta de compromís educatiu del centre amb les famílies de l’alumnat
- 6.12. Projectes i programes desenvolupats pel centre
- Projecte d’Innovació i Inclusió Educativa (PIIE) 2024-2026: Mirant la mar… somiem!
- Biblioinnova’t
- Projecte d’esport, activitat física i salut en el centre escolar (PEAFS)
- Programa Centre Educatiu Digital (CED)
- iMou-te: activitat de formació per al desenrotllament professional docent
- Projectes d’intercanvis escolars d’alumnat de centres públics FIL (Foment d’intercanvis lingüístics) i Rapsodes per a millorar la competència comunicativa oral en valencià i afavorir la cohesió lingüística
- Projecte innov@ARTS: promou la innovació i la inclusió educativa a través de l’educació artística, l’expressió i la creativitat.
- Pla biennal de formació permanent del professorat
- Programa Tutoria entre Iguals (TEI). El programa TEI s’aplica a les dues etapes educatives del col·legi. A Infantil, entre l’alumnat de 3 anys i l’alumnat de 5 anys, per afavorir l’adaptació i intregració del nou alumnat. Som centre pilot en l’aplicació d’aquest programa en Ed. Infantil. A Primària, amb l’alumnat de 3r de Primària, el qual disposa d’un tutor/a entre l’alumnat de 5è de Primària. L’objectiu és afavorir la convivència, previndre l’assetjament i resoldre els possibles conflictes amb el diàleg entre el mateix alumnat.
ALTRES PLANS I PROJECTES
- PROJECTE DE GESTIÓ I RÈGIM ECONÒMIC
- NOF: NORMES D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT
- PGA: PROGRAMACIÓ GENERAL ANUAL
- Pla d’Evacuació del Centre.