Participació en la campanya “Plastic Pirates – Go Europe!”

Plastic Pirates – Go Europe!, és una campanya europea de ciència ciutadana en la qual escolars i grups de joves recullen mostres de plàstic de rierols i rius i documenten els seus resultats. Les dades recollides són analitzades pels científics. D’aquesta manera, els joves ciutadans i ciutadanes europeus fan una important contribució a la investigació
sobre l’estat dels rius, així com el grau i els possibles orígens de la contaminació per residus plàstics.
L’objectiu d’aquesta campanya és enfortir la cooperació científica a Europa, promoure el compromís de la ciència ciutadana i la participació de la societat.
L’alumnat de 2n de batxillerat de Ciències de la Terra i del Medi Ambient ha participat en aquesta campanya. El mostreig ha sigut realitzat al Riu d’Alcora. S’ha estudiat la distribució dels plàstics als màrgens del riu, quins tipus de residus plàstics apareixen i la presència de microplàstics a l’aigua.
La presència de diferents tipus de residus plàstics als màrgens del riu és molt evident, però no esperaven trobar microplàstics a l’aigua. L’observació de diferents mostres al microscopi ens ha permés detectar que els microplàstics també envaeixen el nostre riu.
Per a completar aquesta activitat hem analitzat al microscopi el contingut de l’estómac d’alguns peixos que formen part de la nostra alimentació i hem pogut comprovar com els microplàstics s’han introduït en la cadena tròfica. Evitar tirar residus plàstics en el medi ambient és una manera de contribuir a reduir els efectes de la contaminació en els rius i en els oceans.