Podcast Investigació de la Fira Científica

Us presentem el podcast que han fet Noemí i Aitor, estudiants de FPBI del nostre institut, on comparteixen la seua experiència a la Fira Científica del centre. En aquesta conversa, expliquen la investigació que han dut a terme, titulada “Efectes dels videojocs en la tensió arterial i el pols dels adolescents”.

A partir del seu treball, reflexionen sobre com l’ús dels videojocs pot influir en el nostre cos i posen en valor la importància de la recerca científica entre els joves.

Un podcast molt interessant i proper que convida a pensar críticament sobre els hàbits digitals del dia a dia.

“Fira dels Invents” de la UPV

Fira dels invents UPV 2026

Els alumnes de l’optativa de Física i Química de 4t d’ESO deixem el laboratori de l’institut per un dia per a anar-nos a la “Fira dels Invents” de la UPV.

No va ser la típica excursió; vam veure de prop projectes al·lucinants que demostren que la ciència és molt més que fórmules en la pissarra. Aquestes són algunes de les coses que més ens van fluixejar:

Fira dels invents UPV
  • So que dibuixa: Vam veure com les vibracions d’un violí feien que l’arena formara figures geomètriques perfectes (pura física!).
Fira dels invents UPV

  • Hologrames acústics: Moure objectes sol amb so? Sí, també ho vam veure.
  • Ens van ensenyar com “atrapen” el CO₂ de l’atmosfera perquè no contamine i com usen acceleradors de llum per a estudiar la matèria

Aprofitem per a parlar directament amb els universitaris, preguntar-los sobre els seus graus i descobrir com és el dia a dia de la investigació en la universitat.

Fira dels invents UPV
  • Ciència pel planeta: Vam aprendre sobre reactors químics que funcionen amb llum i sistemes d’aqüicultura sostenibles.
Fira dels invents UPV
  • Vam veure sistemes d’hidroponia per a cultivar plantes sense terra i peixeres per a una aqüicultura més neta
    Fira dels invents UPV


    En resum: un matí diferent per a veure que el que estudiem té aplicacions en el món real. Una experiència per a repetir!

    Taller de robòtica – Museu de les Ciències

    El 15 d’abril l’alumnat de 2n i 3r d’ESO de les assignatures PIAR I i PIAR II va realitzar una eixida extraescolar al Museu de les Ciències de la Ciutat de les Arts i les Ciències, on han participat en un enriquidor taller de robòtica amb robots LEGO.
    La jornada va començar amb l’arribada al museu, un espai reconegut per la seua aposta per la divulgació científica interactiva, amb activitats que permeten “aprendre fent” i experimentar de manera pràctica amb la tecnologia i la ciència.

    El principal objectiu de la visita era participar en un taller de robòtica educativa, una de les activitats didàctiques que ofereix el museu dins del seu programa per a centres escolars. Aquests tallers combinen aprendre i divertir-se mitjançant la programació de robots, fomentant la curiositat i el pensament científic de l’alumnat.

    Durant el taller, l’alumnat va treballar en equips per:

    • Programar-los per tal que realitzaren diferents moviments i accions
    • Resoldre reptes pràctics, com desplaçar-se en un circuit o completar missions

    Aquest tipus d’activitats permeten aplicar conceptes de tecnologia, matemàtiques i lògica d’una manera dinàmica i participativa. A més, promouen habilitats clau com el treball en equip, la resolució de problemes i la creativitat.

    Un exemple de les pràctiques habituals en estos tallers és la programació de robots perquè realitzen tasques concretes en un entorn simulat, com missions espacials o recorreguts amb obstacles, cosa que ajuda l’alumnat a entendre millor el funcionament dels sensors i els motors.

    L’alumnat ha valorat molt positivament la jornada, destacant la possibilitat de “aprendre tecnologia jugant” i de treballar amb robots reals. Per al professorat, l’activitat ha resultat una oportunitat excel·lent per reforçar continguts curriculars des d’una perspectiva motivadora i inclusiva.

    En definitiva, esta eixida al Museu de les Ciències ha estat una experiència educativa completa que combina ciència, tecnologia i creativitat, despertant l’interés de l’alumnat per la robòtica i les vocacions STEM

    Fira Científica 2026

    III Fira Científica 2026

    Els dies 6 i 7 de maig es va celebrar en el nostre centre la III Fira Científica, una iniciativa emmarcada dins del PIIE (Projecte d’Innovació i Inclusió Educativa) en la qual l’alumnat va presentar diferents investigacions científiques desenvolupades al llarg del curs.

    Fira Científica 2026


    Durant les dues jornades, l’institut es va convertir en un espai de divulgació científica on van poder conéixer-se treballs relacionats amb la microbiologia, la salut, el medi ambient, la genètica o les ciències socials, reflectint l’esforç, la curiositat i la capacitat investigadora del nostre alumnat.

    A més, el dimecres 7 de maig a la vesprada, el centre va obrir les seues portes perquè familiars i amistats pogueren visitar la fira i conéixer de primera mà els projectes realitzats pels estudiants.
    La fira es va desenvolupar en format concurse i va concloure amb el lliurament de premis a les investigacions millor valorades. Entre els treballs guardonats van destacar Relació entre els criteris de compra de la tomaca i la qualitat organolèptica real avaluada mitjançant anàlisi química i tast a cegues primer premi de 2n de l’ESO, Avaluació de l’impacte dels incendis forestals en les propietats edafològiques i microbiològiques del sòl, primer premi de 3r d’ESO, i Bessons no tan idèntics: anàlisi de similituds físiques i cognitives en un cas amb distint grup sanguini, primer premi de 4t d’ESO.

    El premi del públic va ser per a Anàlisi de l’eficàcia de diferents cremes solars sobre la protecció enfront dels raigs ultraviolats.
    Aquesta activitat ha pogut dur-se a terme gràcies al suport dels patrocinadors que, un any més, han recolzat aquesta iniciativa educativa i científica, especialment l’AMPA del centre, la col·laboració del qual resulta fonamental per a continuar impulsant projectes d’aquest tipus.


    L’organització de la fira i el desenvolupament de la major part de les investigacions han sigut coordinats des del departament de Biologia i Geologia, comptant també amb la col·laboració d’una investigació realitzada des del departament de Física i Química.

    Des del centre volem felicitar a tot l’alumnat participant pel seu treball i implicació i agrair a tota la comunitat educativa el seu suport per a continuar fent de la ciència una eina d’aprenentatge, creativitat i pensament crític.

    Fira Científica 2026

    V Marató de Donació de Sang de l’IES Veles e Vents 

    Donació de sang 2026 IES VELES E VENTS TORRENT

    Un acte solidari i altruista que ens dona l’oportunitat de col·laborar en una bona causa.

    El proper 27 de Maig de 16h a 20h vos esperem al llarg de la vesprada al centre,
    Apunteu-ho a l’agenda!

    Els vostres fills i filles potser ja us han informat, ja que és un projecte que portem endavant des de l’inici de curs.
    No és un acte exclusiu de famílies, qualsevol persona és benvinguda, per tant si podeu fer difusió de la donació, molt millor.

    A més tenim un canal de TELEGRAM per tal d’informar-vos de moltes activitats del centre a banda d’aquesta.

    Enllaç d’invitació de Telegram: t.me/IESVeles

    També pots estar informat a Instagram @donant_al_veles d’aquesta campanya i de les futures.

    Gràcies i vos esperem!

    Avís de privacitat

    Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

    Veure política de cookies