Normativa sobre programacions didàctiques
1.2.6.4. Pla per al foment de la lectura
1. El pla de foment de la lectura (PFL) és el document estratègic organitzatiu i didàctic que defineix clarament els objectius, la metodologia, la planificació, els instruments d’avaluació i els recursos necessaris per a assegurar i consolidar la comprensió lectora i la capacitat de composició textual, en qualsevol suport, analògic o digital, de tot l’alumnat del centre. Ha de ser transversal en la programació i desenvolupat en totes les àrees, matèries i àmbits, en els diferents plans i iniciatives del centre.
1.2.6.5. Pla d’igualtat i convivència
3. El pla d’igualtat i convivència del centre educatiu ha d’incloure:
d.1) Accions orientades al reconeixement i la inclusió de les dones i la seua producció cultural i científica dins de les programacions de cada matèria.
1.2.6.7. Pla d’orientació acadèmica i professional
Els POAP de cada una de les etapes del centre inclouran:
– Acords per a desenvolupar l’orientació acadèmica i professional a través de les programacions didàctiques de les assignatures a partir dels continguts i criteris d’avaluació transversals que els desenvolupen.
4.2.2.1.b. Programacions didàctiques
(Fitxa del recurs en el portal web Gestor educatiu:
http://www.gestoreducatiu.gva.es/va/, en l’apartat NIVELL EDUCATIU-PROCÉS D’APRENENTATGE-ENSENYAMENT)
1. Cada departament elaborarà la programació didàctica dels ensenyaments que té encomanats, sota la coordinació i direcció del o la cap d’aquest, i d’acord amb les directrius generals establides per la comissió de coordinació pedagògica. Aquestes programacions didàctiques hauran d’estar redactades al llarg del primer trimestre del curs escolar. No obstant això, les corresponents al primer trimestre, s’hauran de realitzar al més aviat possible, una vegada analitzats els informes individuals valoratius de l’alumnat corresponents al curs 2019-2020, a l’efecte d’iniciar el curs amb la major normalitat.
2. La programació del curs haurà d’adaptar-se a les circumstàncies excepcionals del curs 2019-20, i hauran d’adoptar-se les mesures necessàries d’atenció a la diversitat, individuals o grupals, orientades a respondre a les necessitats educatives concretes de l’alumnat i a la consecució dels resultats d’aprenentatge vinculats als aprenentatges imprescindibles, que la situació excepcional del curs 2019-2020 els haguera dificultat adquirir. En aquest sentit, i durant el curs 2020-2021, caldrà realitzar una organització curricular excepcional que garantisca la consolidació, adquisició, reforç o suport dels aprenentatges afectats per la situació del tercer trimestre del curs 2019-2020, per part de tot l’alumnat.
3. Amb la finalitat d’ajustar-se a la realitat actual dels centres educatius, tot seguit es facilita un esquema d’una programació didàctica:
1. Introducció
1.1. Justificació de la programació
1.2. Contextualització
2. Objectius de l’etapa respectiva vinculats amb la matèria o l’àmbit
3. Competències
4. Continguts
5. Criteris d’avaluació
6. Instruments d’avaluació (i la seua relació amb els criteris d’avaluació)
7. Criteris de qualificació
8. Metodologia. Orientacions didàctiques
9. Mesures de resposta educativa per a la inclusió de l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o amb alumnat que requerisca actuacions per a la compensació de les desigualtats (mesures de nivell III i nivell IV)
10. Unitats didàctiques:
10.1. Organització de les unitats didàctiques (objectius de la unitat, continguts, criteris d’avaluació, competències, activitats d’ensenyament-aprenentatge, recursos didàctics, activitats d’avaluació i activitats de reforç i ampliació)
10.2. Distribució temporal de les unitats didàctiques
11. Elements transversals
12. Activitats complementàries
13. Avaluació de la pràctica docent
4. En el cas de l’organització curricular per àmbits de coneixement de primer curs de l’Educació Secundària Obligatòria la programació didàctica de cada àmbit atendrà el currículum de les matèries que el formen i inclourà, almenys, aquests elements:
a) L’organització, seqüenciació i temporalització dels continguts de l’àmbit.
b) La contribució de l’àmbit a l’assoliment de les competències clau i dels objectius de l’Educació Secundària Obligatòria.
c) La seqüenciació i concreció dels criteris d’avaluació.
d) Els procediments i instruments d’avaluació i els criteris de qualificació de l’aprenentatge de l’alumnat.
e) La metodologia, els materials curriculars i els recursos didàctics.
f) Les mesures de resposta educativa per a la inclusió.
g) Les activitats de reforç i de suport per a recuperar els aprenentatges no adquirits en el sisé curs de l’Educació Primària.
h) Les activitats complementàries, d’acord amb el que s’estableix en la programació general anual del centre.
4.1. L’organització dels continguts en un àmbit s’ha de realitzar de manera globalitzada, no s’ha de fragmentar en continguts específics de cada matèria que forma part de l’àmbit.
4.2. En les programacions didàctiques cal prioritzar els models col·laboratius de treball, els models de tutorització i dinamització que reforcen l’aprenentatge autònom de l’alumnat.
4.3. En la programació de l’àmbit participaran els departaments de les matèries agrupades en aquest, que serà concretada per qui l’haja d’impartir per al seu corresponent grup, siga un professor o una professora individual, siga en règim de codocència.
4.4. En l’annex III de la Resolució de 29 de maig de 2020, de la Secretaria Autonòmica d’Educació i Formació Professional, per la qual s’estableixen les directrius generals per a l’organització curricular del primer curs d’Educació Secundària Obligatòria per al curs 2020-2021 (DOGV 8826, 03.06.2020), s’inclouen orientacions per a accedir als recursos didàctics proporcionats pels CEFIRE o pels centres educatius per al desenvolupament dels àmbits.
5. En les programacions didàctiques, tant d’Educació Secundària Obligatòria com de Batxillerat, s’incorporaran mesures per a difondre les bones pràctiques en l’ús de les tecnologies de la informació i comunicació, així com mesures dirigides a la sensibilització, prevenció i erradicació de qualsevol mena de violència i discriminació per causa d’intolerància, especialment referida a condicions de diversitat funcional, gènere, orientació i identitat sexual, ètnia o creences religioses.
6. En Batxillerat, les programacions didàctiques hauran de fer constar el que estableix l’article 17 de l’Ordre de 19 de juny de 2009, de la Conselleria d’Educació, per la qual es regula l’organització i el funcionament del Batxillerat diürn, nocturn i a distància a la Comunitat Valenciana (DOGV 6046, 30.06.2009), quant a l’adaptació de la programació a la realitat del centre i a l’alumnat, en cas de tractar-se d’alumnat adult.
7. El professorat de cada departament, en finalitzar el curs acadèmic, avaluarà la programació didàctica mitjançant la qual desenvolupa el currículum de les matèries, àmbits i mòduls que té encomanats.
4.2.2.1.e. Mesures organitzatives davant de situacions extraordinàries que impliquen la suspensió temporal de l’activitat educativa presencial
3. Les mesures que incorporaran els centres a les seues normes d’organització i funcionament, hauran de contemplar necessàriament:
a) L’organització de l’atenció educativa i la comunicació amb els alumnes i les seues famílies. Sobre això, els centres especificaran almenys els elements que es proposen a continuació:
– La forma o formes més adequades d’establir una comunicació fluida amb les famílies perquè els pares, mares o els representants legals puguen col·laborar de manera activa en el procés d’atenció educativa en el domicili, tenint en compte les diverses possibilitats oferides per la conselleria amb competències en educació.
– Les formes d’interacció que es consideren més adequades amb l’alumnat, contemplant totes les possibilitats oferides per les TIC, a partir de les plataformes i mitjans oferits per la conselleria amb competències en educació (pàgina web del centre, correu electrònic, Aules, Webex, o altres que es puguen determinar) i s’indicarà en cada cas quin tipus d’informació estarà disponible en cadascuna de les plataformes i mitjans utilitzats pel centre.
– Les condicions per a la realització, presentació i lliurament de les activitats i les proves d’avaluació.
– Les mesures que caldrà tindre en compte en relació amb l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
– Les mesures i mitjans per tal de planificar de forma eficaç l’orientació acadèmica i professional de l’alumnat.
– Les alternatives per a l’alumnat que no tinga accés a les TIC.
– L’atenció a les famílies que demanen ser ateses de manera presencial mitjançant cita prèvia.
b) Les mesures que permeten la coordinació i treball dels òrgans de govern i coordinació docent per tal de garantir un desenvolupament adequat de les activitats del centre. Entre altres aspectes caldrà que es determinen les següents:
– Les formes i mitjans d’interacció i comunicació més adients per tal de mantindre la necessària coordinació del professorat en l’establiment i disseny de les actuacions indicades en l’apartat anterior.
– Els mecanismes o mitjans que permeten la convocatòria i realització de les reunions dels òrgans de govern i coordinació docent per tal de desenvolupar les seues competències de la forma més eficaç possible d’acord amb les circumstàncies. Es garantirà especialment la coordinació dels processos d’avaluació, orientació i tutoria de l’alumnat.
4. Les programacions didàctiques dels diferents departaments hauran de reflectir els aspectes determinats en les normes d’organització i funcionament del centre, en relació amb l’apartat anterior sobre l’organització de l’atenció educativa i la comunicació amb els alumnes i les famílies, i si escau, concretar els aspectes propis corresponents a les matèries o àmbits impartits.
7.2. Batxillerat
2. En l’organització del desenvolupament curricular de tot el curs es tindrà en compte el que estableix la Resolució de 4 de maig, de la Secretaria Autonòmica d’Educació i Formació Professional, per la qual s’estableix el marc i les directrius d’actuació a desenvolupar durant el tercer trimestre del curs 2019-2020 i l’inici del curs 2020-2021, davant la situació de crisi ocasionada per la Covid-19, i, en aquest sentit, els centres educatius desenvoluparan les activitats necessàries que faciliten la consolidació, adquisició, reforç o suport dels aprenentatges afectats per la situació del tercer trimestre del curs 2019-2020, per part de tot l’alumnat a partir dels informes individuals de valoració de l’aprenentatge que s’emeteren en finalitzar el curs anterior. Per tant, en les matèries que tenen continuïtat a segon curs de batxillerat cal adaptar la programació didàctica de la matèria de continuïtat, de forma que s’incorporaran aquells aprenentatges imprescindibles que per les circumstàncies especials del tercer trimestre no hagen pogut ser abordats al primer curs.
8.2. Reclamació de qualificacions
1. La direcció del centre farà públics els continguts mínims, els criteris d’avaluació i els sistemes de recuperació establits en les respectives programacions didàctiques, sense perjudici de la responsabilitat que té cada professor i professora d’informar l’alumnat i les famílies / representants legals sobre el contingut de la programació, els mínims exigibles i els criteris d’avaluació i qualificació.
8.3. Alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i necessitats de compensació de desigualtats
6. El capítol IV de l’Ordre 20/2019 defineix les mesures de nivell III i IV i regula els criteris per a l’aplicació.
6.1. Les mesures que poden aplicar-se en Educació Secundària Obligatòria són les següents:
b) Adequació personalitzada de les programacions didàctiques.
6.2. Les mesures que poden aplicar-se en el Batxillerat són les següents:
b) Adequació personalitzada de les programacions didàctiques.
Per a més detall...
Programacions didàctiques en ESO i Batxillerat
en http://www.gestoreducatiu.gva.es/
"Article 3. Estructura de les programacions didàctiques
Les programacions didàctiques en l’ensenyança bàsica hauran de concretar, almenys, els apartats següents:
1. Introducció.
a) Justificació de la programació.
b) Contextualització.
2. Objectius.
a) Objectius generals de l’etapa i, si és el cas, cicle.
b) Objectius específics de l’àrea o matèria.
3. Competències bàsiques. Relació entre les competències bàsiques i els objectius de l’àrea o matèria i els criteris d’avaluació.
4. Continguts. Estructura i classificació.
5. Unitats didàctiques.
a) Organització de les unitats didàctiques.
b) Distribució temporal de les unitats didàctiques.
6. Metodologia. Orientacions didàctiques.
a) Metodologia general i específica de l’àrea o matèria.
b) Activitats i estratègies d’ensenyança i aprenentatge.
7. Avaluació.
a) Criteris d’avaluació.
b) Instruments d’avaluació.
c) Tipus d’avaluació.
d) Criteris de qualificació.
e) Activitats de reforç i ampliació.
f) Avaluació del procés d’ensenyança i aprenentatge.
8. Mesures d’atenció a l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o amb necessitat de compensació educativa.
9. Foment de la lectura.
10. Utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació.
11. Recursos didàctics i organitzatius.
12. Activitats complementàries."
Artículo 2. Las competencias clave en el Sistema Educativo Español.
Artículo 4. Las competencias clave y los objetivos de las etapas.
Artículo 5. Las competencias clave en el currículo.
Artículo 6. Estrategias metodológicas para trabajar por competencias en el aula.
Artículo 7. La evaluación de las competencias clave.
2. Han de establecerse las relaciones de los estándares de aprendizaje evaluables con las competencias a las que contribuyen, para lograr la evaluación de los niveles de desempeño competenciales alcanzados por el alumnado.
3. La evaluación del grado de adquisición de las competencias debe estar integrada con la evaluación de los contenidos, en la medida en que ser competente supone movilizar los conocimientos, destrezas, actitudes y valores para dar respuesta a las situaciones planteadas, dotar de funcionalidad a los aprendizajes y aplicar lo que se aprende desde un planteamiento integrador.
4. Los niveles de desempeño de las competencias se podrán medir a través de indicadores de logro, tales como rúbricas o escalas de evaluación. Estos indicadores de logro deben incluir rangos dirigidos a la evaluación de desempeños, que tengan en cuenta el principio de atención a la diversidad.
Decret 87/2015, de 5 de juny, pel cual establix el curriculum... en la Comunitat Valenciana
"Article 4. Elements de les programacions didàctiques
Les programacions didàctiques en l’ESO i en el Batxillerat hauran de concretar, almenys, els apartats següents::
1. Introducció.
a) Justificació de la programació.
b) Contextualització.
2. Objectius de l’etapa respectiva vinculats amb la matèria o l’àmbit.
3. Competències.
4. Continguts.
5. Unitats didàctiques.
a) Organització de les unitats didàctiques.
b) Distribució temporal de les unitats didàctiques.
6. Metodologia. Orientacions didàctiques.
a) Metodologia general i específica. Recursos didàctics i organit-zatius.
b) Activitats i estratègies d’ensenyança i aprenentatge. Activitats complementàries.
7. Avaluació de l’alumnat.
a) Criteris d’avaluació.
b) Instruments d’avaluació.
c) Criteris de qualificació.
d) Activitats de reforç i ampliació.
8. Mesures d’atenció a l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o amb necessitat de compensació educativa.
9. Elements transversals
a) Foment de la lectura. Comprensió lectora. Expressió oral i escrita.
b) Comunicació audiovisual. Tecnologies de la informació i de la comunicació.
c) Emprenedoria.
d) Educació cívica i constitucional.
10. Avaluació de la pràctica docent i indicadors d’èxit."
"Article 4.5 ... L’estructura i el contingut del currículum han de respondre als principis de rellevància, de pertinència i de sostenibilitat. Per tant, la gestió del currículum, tant en els processos de planificació com en el seu desenvolupament, ha de tindre present la diversitat de tot l’alumnat i complir, almenys, els requisits següents:
a) Estimular la motivació i la implicació de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge i permetre que se senta reconegut i representat.
b) Aplicar mitjans de representació i d’expressió múltiples i diversos que possibiliten les individualitzacions i personalitzacions per a donar resposta als diferents ritmes d’aprenentatge, motivacions, interessos i circumstàncies de l’alumnat.
c) Complementar continguts i criteris d’avaluació referents al coneixement, el respecte i la valoració de la diversitat personal, social i cultural, així com a la perspectiva, identitat i expressió de gènere i a la diversitat sexual i familiar existent en la societat, que s’incorporen de manera transversal en totes les àrees, matèries i mòduls del currículum.
d) Utilitzar metodologies actives i seqüències didàctiques disciplinàries i interdisciplinàries que promoguen la interacció, la col·laboració i la cooperació, que facen servir els recursos de l’entorn i que preparen l’alumnat per a la participació social i la inserció laboral.
e) Aplicar processos i instruments participatius d’avaluació de l’alumnat que tinguen en consideració tots els elements que intervenen i influeixen en el procés d’aprenentatge, i que faciliten la planificació de la resposta educativa, la identificació i l’organització dels suports i, en última instància, la titulació de l’alumnat o l’acreditació de les competències assolides, per tal de facilitar la seua inserció sociolaboral.
f) Seleccionar i elaborar materials curriculars i didàctics que promoguen la interacció, permeten diversos nivells de participació i aprenentatge, utilitzen opcions múltiples de motivació, representació de la informació i expressió i respecten els criteris d’accessibilitat, igualtat, no-discriminació i sostenibilitat. S’ha de tindre especialment en compte que els materials curriculars visibilitzen la situació de les dones des de la perspectiva cultural i històrica, que incloguen models de referència i eliminen prejudicis sexistes i discriminatoris.
g) Realitzar les adaptacions de l’àrea, la matèria o el mòdul dels programes específics d’atenció a la diversitat tot prenent com a referència les programacions didàctiques del nivell. Així mateix, les adaptacions curriculars individuals significatives han de tindre com a referència les unitats didàctiques del grup-classe."
"Artícle 14. Adecuació personalitzada de les programacions didàctiques
1. Amb la finalitat que tot l’alumnat puga participar en les activitats del seu grup classe i assolir els objectius i les competències clau de l’etapa, el professorat ha d’adequar les programacions didàctiques als diferents ritmes, estils i capacitats d’aprenentatge.
2. L’adequació personalitzada de les programacions didàctiques és una mesura curricular ordinària de nivell II, en tant que considera la totalitat de l’alumnat del grup classe, i de nivell III, en la mesura que té en compte l’alumnat del grup que requereix una resposta diferenciada. Així mateix, també ha de considerar les adequacions necessàries que donen resposta a l’alumnat que requereix mesures curriculars extraordinàries, com les adaptacions curriculars individuals significatives (ACIS) i les adequacions curriculars d’ampliació o enriquiment.
3. Aquestes adequacions s’han de realitzar en totes les etapes educatives i comporten la planificació de les unitats didàctiques i les activitats curriculars en diferents nivells d’amplitud, la utilització de diverses metodologies, formes de representació i d’expressió, activitats i instruments d’avaluació. A més, han d’estimular la motivació i la implicació de l’alumnat i promoure la interacció, la col·laboració i la cooperació entre iguals.
4. Els equips docents, coordinats per la tutora o el tutor del grup, amb la col·laboració del personal especialitzat de suport i l’assessorament, si escau, del servei especialitzat d’orientació, han de realitzar aquestes adequacions, prenent com a referència les unitats didàctiques i les activitats programades per a tot el grup classe.
5. Els criteris, instruments i tècniques per a l’avaluació dels aprenentatges de l’alumnat que ha requerit adequacions personalitzades de les programacions didàctiques s’han de realitzar en relació i coherència amb el tipus d’adaptació realitzada. En qualsevol cas, s’ha d’assegurar l’assoliment de les competències clau de l’etapa, d’acord amb els criteris d’avaluació, per a obtindre la titulació o la competència professional del títol corresponent.
6. En les adaptacions a les proves d’accés als ensenyaments posto-bligatoris i de Règim Especial s’han de tindre en compte, si cal, les adequacions personalitzades realitzades prèviament, com especifica l’article 11.3 d’aquesta ordre."