Protecció de dades

RESOLUCIÓ de 28 de juny de 2018, per la qual es dicten instruccions per al compliment de la normativa de protecció de dades en els centres educatius públics de titularitat de la Generalitat. [2018/11040]

“ANNEX I. Manual informatiu en matèria de protecció de dades per als centres educatius públics

3.3. Publicació de dades

3.3.1. Llistats d’admesos

"La publicitat haurà de fer-se de manera que no supose un accés indiscriminat a la informació; per exemple publicant la relació d’alumnes admesos en els taulers d’anuncis en l’interior del centre o en una pàgina web d’accés restringit als qui hagen sol·licitat l’admissió."

"Haurà de recollir només el resultat final del barem, no resultats parcials que puguen respondre a dades o informació sensible"

"Quan ja no siguen necessaris aquests llistats, cal retirar-los"

3.3.4. Publicació en taulers d’anuncis de l’alumnat per classes i/o activitats

"Per a l’organització de l’activitat docent a l’inici de cada curs els centres distribueixen l’alumnat per classes, matèries, activitats i serveis.
Per a donar a conéixer als alumnes i als seus familiars aquesta distribució, es poden col·locar aquestes relacions en els taulers d’anuncis o en les entrades de les aules durant un temps raonable"

3.4.1. Publicació de qualificacions escolars

"Les qualificacions de l’alumnat s’han de facilitar a cada alumne i als seus familiars.
En el cas de comunicar a través de plataformes educatives les qualificacions, aquestes només hauran de ser accessibles per al mateix alumne, els seus familiars o tutors, sense que puguen tindre-hi accés persones diferents.
No obstant això, sí que seria possible comunicar la situació de l’alumne en l’entorn de la seua classe; per exemple mostrant la seua qualificació respecte a la mitjana dels seus companys i companyes."

5. Tractament de dades en internet

5.1. Utilització de plataformes educatives

"D’acord amb l’Ordre 19/2013 sobre normes sobre l’ús segur de mitjans tecnològics en l’Administració de la Generalitat, queda prohibit transmetre o allotjar informació pròpia de l’Administració de la Generalitat en sistemes d’informació externs (per exemple, en el núvol), excepte autorització expressa de la conselleria competent en matèria d’educació, que verificarà el corresponent acord de confidencialitat, i sempre amb l’anàlisi prèvia dels riscos associats a aquesta externalització.
Per tant, hauran d’emprar-se les eines educatives que pose a la disposició dels centres la conselleria competent en matèria d’educació."

5.2. Publicació de dades en la web dels centres

"Habitualment, les webs dels centres educatius contenen informació referida a les seues característiques, la seua organització, les matèries que imparteix, les activitats que du a terme, els serveis que ofereix, les relacions amb altres centres, i per a això, de vegades, inclouen informació de caràcter personal sobre la direcció, el professorat i l’alumnat."

5.2.1. Publicació en la web de les dades del professorat, tutors i altres responsables del centre

"– Si es tracta d’una web en obert, caldria comptar amb el seu consentiment previ atés que es tracta d’una comunicació de dades a les quals pot accedir qualsevol persona de manera indiscriminada i no és necessària per a l’exercici de la funció educativa encomanada als centres.
– Si la informació està restringida a l’alumnat del centre i als seus familiars o tutors, es pot publicar, si bé caldria informar els docents i, en cas d’incloure l’adreça de correu electrònic per a contacte, que siguen les corporatives i no les adreces personals que tinga el professorat en l’àmbit educatiu."

5.2.2. Publicació en la web de dades de l’alumnat

"El centre pot publicar informació relativa a l’alumnat, com fotografies o vídeos, sempre que es dispose del consentiment de l’alumnat implicat o dels seus pares, mares o tutors.
La pàgina web del centre ha d’estar allotjada en servidors de la Generalitat Valenciana.
També podria dur-se a terme de manera que no es poguera identificar els alumnes, per exemple pixelant les imatges.
Seria possible la seua publicació quan responga a determinats esdeveniments realitzats en l’entorn escolar, amb l’única finalitat que els familiars puguen tindre-hi accés. Aquest accés hauria de dur-se a terme sempre en un entorn segur que exigisca la identificació i autenticació prèvies de l’alumnat, mares, pares o tutors –per exemple en una àrea restringida de la intranet del centre–, i s’hauria de limitar a la informació corresponent a esdeveniments en els quals la persona concreta haja participat. En tot cas, caldria recordar als qui accedeixen a la informació que no poden, al seu torn, divulgar-la de forma oberta."

5.3. Publicació de dades en xarxes socials

"La publicació de dades personals en xarxes socials per part dels centres educatius requereix comptar amb el consentiment inequívoc de les persones implicades, a les quals caldrà informar prèviament de manera clara de les dades que es publicaran, en quines xarxes socials, amb quina finalitat, qui pot accedir a les dades, així com de la possibilitat d’exercitar els seus drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició."

8. Tractament de dades per les AMPA

ANNEX II. Marc normatiu

ANNEX IV. Models amb exemples de registre de les activitats de tractament de dades

ANNEX V. Model de sol·licitud de consentiment per a la recollida de dades