ConVIVIM: un projecte per a una convivència inclusiva i respectuosa

Cada vegada, la violència està més present a la nostra societat, en totes les seues formes i, per suposat, en el nostre centre escolar. En conseqüència, en els últims anys, l’alumnat comença a normalitzar conductes violentes com pot ser l’assetjament escolar o ens trobem amb dificultats de gestió conductual que necessiten ser abordades des d’una perspectiva global i transversal de centre.

En línia amb aquesta problemàtica i amb l’objectiu de promoure un clima positiu i inclusiu que afavorisca la convivència es proposa aquest projecte. Consisteix en la implementació d’una sèrie d’actuacions innovadores, totes elles motivades a partir d’una necessitat detectada, per promoure un clima de respecte i tolerància entre l’alumnat, millorar les relacions interpersonals i intrapersonals, reduir els conflictes del centre i lluitar contra totes les formes d’assetjament escolar.

Aquest projecte s’organitza en diverses línies d’actuació:

• implementar una dinamització del pati de 1r d’ESO i la creació d’una aula lúdica per a tot l’alumnat que permeta crear espais més inclusius i respectuosos per a l’alumnat.
  • es proposa crear i impulsar una cultura de mediació en el centre escolar, a partir de la formació i consolidació d’una xarxa de resolució de conflictes.
  • millora i transformació de l’estructura i funcionament de l’aula de reforç a la convivència. Es proposa afegir una aula de creixement personal com a mesura educativa (a part de la de convivència) en la que es tracten els problemes fruit de dificultats relacionades amb la falta d’estratègies socials i emocionals.
  • es considera el pla d’acció tutorial com una eina per a l’acompanyament personal i per fomentar una sèrie de valors als futurs ciutadans. En conseqüència, es proposa una millora e innovació d’aquest pla, per tractar de millorar el benestar emocional i rendiment acadèmic de l’alumnat, a partir de l’elaboració de material propi per a treballar de forma transversal i dotar a l’alumnat d’estratègies que afavorisquen el desenvolupament integral, sobretot centrat en l’educació en valors.

En resum, a través d’aquest projecte pretenem millorar la convivència al centre educatiu i esperem que, no només tinga un impacte positiu en el benestar de l’alumnat, sinó que també millore el clima d’aprenentatge i la seua motivació, creant xarxes de suport i estructures que contribuisquen a la millora del centre.

Els alumnes que es sentin segurs i a gust a l’escola estaran més disposats a aprendre. Com diria Aristóteles

Educar la ment sense educar el corno és educar en absolut”.