Membres i objectius de l’Equip de Biblioteca i Pla lector

Equip de Biblioteca i Pla lector:

Noelia Alguacil (Coordinadora)

Àurea Garcia

Conxa Gómez

Inés Llop

Manoli Poza

Àrees de treball i objectius de l'equip:

L’equip de Biblioteca i Pla Lector treballa al voltant 5 àrees d’actuació:

Àrea 1: Actuacions pedagògiques relacionades amb el foment de la lectura
Àrea 2: Foment de l’expressió oral i escrita de l’alumnat
Àrea 3: Promoció de l’educació plurilingüe i intercultural
Àrea 4: Gestió i dinamització de la biblioteca com a espai educatiu flexible i transformador
Àrea 5: Formació contínua del professorat en estos àmbits

Dins de cada àrea s’estableixen una sèrie d’objectius generals que es revisen a principi de cada curs escolar i s’avaluen en acabar el mateix:

1. Actuacions pedagògiques relacionades amb el foment de la lectura:

1.1. Afavorir la comprensió lectora des de totes les àrees, matèries, àmbits i mòduls del currículum.
1.2. Fomentar en l’alumnat l’interés per la lectura com a font inesgotable d’entreteniment i desenvolupar l’hàbit lector com a activitat d’oci i de plaer.
1.3. Despertar i estimular en l’alumnat una actitud reflexiva i el pensament crític per mitjà de la lectura com a part del seu desenvolupament personal i cognitiu.
1.4. Facilitar el descobriment i autoconeixement de l’alumnat, la seua autonomia i l’aprenentatge d’altres coneixements a través de la lectura i la gestió de la informació (Competència personal, social i d’aprendre a aprendre).
1.5. Reforçar la figura dels mitjans audiovisuals i digitals com a mitjans de suport a la lectura (Competència digital).
1.6. Promoure la col·laboració i participació de les famílies i altres membres de la comunitat educativa en activitats derivades dels plans de foment de la lectura.
1.7. Propulsar la lectura com a recurs útil i motivador per a celebrar al centre les efemèrides que es consideren d’interés educatiu (dedicat a escriptors/es en particular, o bé a un gènere concret, o a un fet històric o cultural, o a una matèria o tema concret).

2. Foment de l’expressió oral i escrita de l’alumnat:

2.1. Fomentar dinàmiques i activitats per a generar l’hàbit escriptor i treballar la seua disciplina i pràctica (Competència en comunicació lingüística).
2.2. Promoure l’aprenentatge cooperatiu per a desenvolupar l’expressió oral de l’alumnat a través de la interacció i l’intercanvi d’informació.
2.3. Estimular la crítica constructiva com a eina de millora mitjançant l’autoavaluació i la coavaluació (aprenentatge entre iguals).
2.4. Despertar i incentivar la creativitat i inventiva de l’alumnat a través de múltiples formats de creació artística (còmics, novel·les gràfiques, historietes, il·lustracions, material audiovisual...) (Competència en consciència i expressió culturals).

3. Promoció de l’educació plurilingüe i intercultural:

3.1. Garantir l’assoliment de les competències plurilingües i interculturals de tot l’alumnat.
3.2. Promoure metodologies d’aprenentatge integrat de llengües i continguts.
3.3. Despertar l’interés i la curiositat de l’alumnat per les llengües, el coneixement del seu funcionament i la perspectiva crítica sobre l’ús social de les llengües.
3.4. Afavorir el respecte a la diversitat lingüística i cultural en consonància amb la realitat del centre.
3.5. Incidir de manera especial a l’hora de promoure la lectura literària en el coneixement d’escriptors i escriptores de literatura infantil i juvenil en valencià, així com els que formen part de la rica tradició literària en la nostra llengua, sense que això signifique oblidar el coneixement literari d’altres llengües.

4. Gestió i dinamització de la biblioteca com a espai educatiu flexible, inclusiu i transformador:

4.1. Facilitar l’accés de tot l’alumnat a un assortiment ampli, variat i atractiu de lectures de tot tipus.
4.2. Promoure la biblioteca com a eina de compensació de desigualtats socioeducatives de l’alumnat, d’accés a la informació i de difusió de la cultura.
4.3. Fomentar l’ús de la biblioteca com a espai inclusiu, dinàmic i transformador.
4.4. Potenciar l’ús eficient del Pressupost per a la Dinamització de la Biblioteca.
4.5. Proposar dinàmiques i activitats transversals orientades a crear un clima de cultura lectora en el centre.
4.6. Estimular l’ús de fons documentals complementaris al llibre de text, tant en suports impresos com en suports digital i audiovisual.

5. Formació contínua del professorat en estos àmbits:

5.1. Promoure la formació permanent i continua de tot el professorat (no només el de llengües) per a ser capaç d’acompanyar i orientar a l’alumnat en el foment de la lectura.
5.2. Proposar seminaris de formació o grups de treball d’acord amb les necessitats del professorat respecte a estos àmbits.