Taller de caçadors de virus

Aquest dimarts 31 de maig un grup d’alumnes de 1r de Batxillerat de l’IES El Clot han tingut el plaer de participar en el taller “Caçadors de Virus”, el qual és impartit per Pilar Domingo-Calap, investigadora principal del grup Virologia Ambiental i Biomèdica (Institut de Biologia Integrativa de Sistemes), i altres tres membres del seu grup (https://twitter.com/vlcphagehunters).

El taller ha començat amb una presentació a l’aula en la qual s’ha exposat la problemàtica dels bacteris multiresistents, les quals suposen un greu risc per a la salut mundial al no poder ser tractades amb cap antibiòtic. Una opció per a combatre aquests bacteris és l’ús de bacteriòfags, uns virus que ataquen de manera específica i eficaç a aquest tipus de microorganismes però que resulten completament innocus per a les nostres cèl·lules humanes. Després d’aquesta xarrada, els estudiants han pogut recórrer les instal·lacions del centre en cerca d’aquests virus, recollint mostres variades que ells mateixos van processar en el laboratori del nostre institut. Amb l’ús de filtres micromètrics, els nostres alumnes i alumnes han aïllat els virus presents en elles i han realitzat uns cultius bacterians per a esbrinar si algun d’aquests resulten ser efectius contra una espècie de bacteri en concret.

L’equip d’investigadors que lidera Pilar ha pogut emportar-se a les seues instal·lacions les mostres recollides. Aquest dia els nostres estudiants han pogut conscienciar-se del problema de la resistència a antibiòtics i ser partícips de la cerca de bacteriòfags com a nova aproximació terapèutica, però a més és possible que un d’ells haja anat a triar una mostra que continga el virus que serà  capaç de salvar-li la vida a una persona.

Pilar Domingo-Calap i el seu equip al costat dels nostres estudiants de 1r Batxillerat en el laboratori analitzant les mostres recollides.