Biblioteca

Premi Nacional de biblioteques escolars 2006, segons l’Ordre ECI/4166/2006 del Ministeri d’Educació de 15 de desembre.

La nostra biblioteca, amb més de 30.000 volums, és un element bàsic de la vida cultural de l’Institut i una de les més importants dels centres educatius de la Comunitat.

Funciona tots els dies lectius de 9.15 h. a 13.15 h.

La biblioteca va nàixer amb el Centre, habilitant-se amb dues aules, atès que no existia un espai específic. A partir de 1991, es va poder disposar per fi d’una construcció específica, millorada com a conseqüència d’un projecte de rehabilitació del Centre. Des del seu inici, ha romàs sempre oberta, ben dotada (gràcies a diverses campanyes de donació de llibres) i atesa per personal amb dedicació exclusiva, gràcies a l’ajuda de l’AMPA, a l’esforç del Centre i a un conveni de col·laboració amb la D.G. del Llibre i la Conselleria d’Educació. El seu bon funcionament ens va permetre en 1992 aconseguir el Mòdul de Biblioteconomia, impartit per professorat titular de l’Institut, la qual cosa ha permès que estiga actualitzada en tant a sistemes d’ordenació, catalogació, etc. La nostra preocupació sobre la dinamització de les biblioteques escolars ens va portar a elaborar un llibre blanc, que vam remetre a la Conselleria d’Educació, amb l’objectiu de desenvolupar la figura del bibliotecari / bibliotecària escolar a la Comunitat Valenciana. – Espai de més de 180 m2.
– Mobiliari apropiat.
– Fons d’hemeroteca.
– Ordinadors.
– Zona d’estudi.
– Monografies sobre temàtiques específiques.
– Obres de referència actualitzades.
– Literatura de creació.
– Material de suport per a professorat.
– Fons de publicacions seriades.
– Materials especials: DVD, CD-ROM, mapes.
– Fons en altres idiomes.
– Novel·les juvenils i comics o historietes il·lustrades.

Objectius
Implicació en la vida del Centre. Relació activa amb l’Equip Docent. Ús de les TIC. Formació d’usuaris i usuàries autosuficients per a la recerca d’informació. Animació a la lectura.

Actuacions dutes a terme
Activitats del procés administratiu i tècnic propi: registre, segellat, teixellat, catalogació, classificació, recompte, esporgaments i elaboració d’estadístiques sobre l’ús.
Ordenació segons les pautes de les biblioteques públiques.

Aspectes més rellevants

– Pla de lectura: aquest pla, estableix per a tot l’alumnat de Primer Cicle de l’ESO mitja hora diària de lectura a l’aula, amb un llibre que trien lliurement en la biblioteca o en les seues cases. La biblioteca gestiona el préstec, però també aconsella i serveix d’enllaç ens llibres i alumnat, aportant també la fitxa de lectura que cadascun dels alumnea ha d’emplenar en lliurar el llibre. Aquest pla, que forma part d’un pla de millora del fracàs escolar, està aprovat per tota la Comunitat Escolar, i suposa per a cadascun dels alumnes l’elaboració de les fitxes de lectura, llibreta de vocabulari, avaluació de lectura i formats d’exàmens.

– Suport al tema interdisciplinari: la biblioteca juga un paper bàsic en el desenvolupament d’un altre dels projectes singulars del Centre: l’estudi d’un tema interdisciplinari anual que convergeix en la realització d’una Setmana Cultural en la qual s’exposen tots els treballs realitzats durant el curs. Els temes són diversos: històrics, científics…; poden referir-se a una època o tractar un tema monogràfic (la globalització, la dona, el segle XIX, els valors dels joves, la revolució francesa,…).

– La biblioteca com a recurs informatiu: els alumnes aprenen les principals característiques de les biblioteques, la seua utilitat i organització, amb la finalitat que d’ara endavant les vegen i usen habitualment com a centres d’informació i de lectura. Les biblioteques en l’actualitat s’han transformat en espais vius on no solament es poden trobar llibres, sinó informació en altres suports a més de connexió a Internet. Es tracta de recursos diferents, però complementaris, que cal conèixer per a utilitzar-los adequadament.

– Les fonts d’informació i els suports documentals: aquesta activitat pretén que els alumnes coneguen les principals característiques de les fonts d’informació perquè les puguen utilitzar adequadament segons la informació que necessiten; les diferents formes de representació de la informació: text, imatge, àudio, audiovisual; els diferents suports d’informació i les seues característiques; el valor de les publicacions periòdiques com a font d’informació d’actualitat, etc.

– Els llibres del mes: aquesta activitat consisteix que els alumnes lliuren breus ressenyes de llibres que han llegit de forma voluntària (l’elecció del títol és lliure), juntament amb una petita descripció de l’obra: autor, títol, editor, any. Aquestes ressenyes s’exposaran en un espai de la biblioteca al costat dels llibres per animar a altres lectors i lectores a acostar-se’n a d’ells.

– Els jocs: l’enigma de l’esfinx, Prometeu encadenat, la caixa de Pandora, els dotze treballs d’Hèrcules i Zeus. Els jocs consten de diferents proves i les respostes s’han de cercar en les obres de referència que posseeix la biblioteca, citant en cada cas on s’ha trobat. Els alumnes, organitzats en grups de quatre o cinc persones, utilitzen com a recursos bibliogràfics els diccionaris, enciclopèdies i llibres de Mitologia.

– Recerques en catàlegs automatitzats: consisteix a facilitar una llista de pàgines web útils per a la formació acadèmica de l’alumnat, amb l’objectiu d’acostar-lo a les bases de dades de la Universitat, Biblioteques, Ajuntament i altres institucions.